پیش‌بینی برگزاری مراسم پرتعداد عروسی در ماه ربیع‌الاول مانند سال‌های قبل، کارشناسان بهداشت و درمان و فعالان اجتماعی شهرستان مرزی گنبدکاووس را نسبت به افزایش ابتلا به کرونا ناشی از حضور در اجتماعات و تبدیل وضعیت زرد این شهرستان به قرمز نگران کرده است.

اشتیاق گنبدی‌ها برای برگزاری مراسم عروسی در روزهای کرونایی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، از آغاز ماه ربیع الاول تاکنون شهروندان گنبدکاووس روزانه شاهد توقف حداقل یک یا چند ماشین عروس در مقابل گل فروشی‌های این شهر و عبور ده‌ها کاروان عروسی هستند که بوق زدن‌های ممتد، پخش موسیقی با صدای بلند و کف زدن‌ و هلهله کردن سرنشینان خودروها نشان میدهد که صاحبان مراسم و همراهان آنها نه تنها اعتقادی به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ندارند بلکه شرایط و وضعیت شکننده شیوع کرونا این شهرستان را نیز نادیده می‌گیرند.

انگار برخی خانواده‌های گنبدی آمار مرگ و میرهای روزانه کرونا و مبتلایان به آن را ندیده گرفته و یا خود را به ندیدن و نشنیدن می‌زنند و بدون توجه به روند رو به پیشرفت شیوع این بیماری، برای برگزاری مراسم عروسی فرزندان خود در روزهایی کرونایی با یکدیگر مسابقه میگذراند.

به اعتقاد کارشناسان حوزه بهداشت، به سبب کاهش استفاده از ماسک و کم‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم گنبدکاووس اکنون شرایط این شهرستان مرزی پس از ۲ ماه آرامش و قرار داشتن در وضعیت زرد کرونا، با برگزاری پرشمار مراسم‌های عروسی به مرز هشدار (نارنجی) و در معرض خطر افزایش تعداد مبتلایان و آغاز مرحله سوم شیوع این بیماری رسیده است.

در کنار برگزاری پرشمار مراسم‌های عروسی در گنبدکاووس، تردد در خیابان‌ها، خرید از مغازه‌ها و حضور در رستوران و کافی شاپ‌ها بدون رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه و همچنین در پیش بودن فصل سرما و احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فصلی و تقارن دو بیماری، بر نگرانی مسوولان بهداشت و درمان این شهرستان برای رسیدن دوباره به وضعیت قرمز شیوع کرونا افزوده است.

به همین دلیل چند روز قبل اعضای ستاد مقابله با کرونای گنبدکاووس زیارتگاه ملاعلی عطا دانشمند واقع در بخش داشلی برون و نیز بازار پرنده فروشان این شهر را تا اطلاع بعدی تعطیل کنند و به صاحبان مشاغل این شهرستان مرزی بویژه تالارهای پذیرایی هشدار دادند که درصورت رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی مانند رعایت ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش مهمان، ممانعت نکردن از ورود مهمانان بدون ماسک و رعایت ۲ ساعته زمان برگزاری مراسم، با آنان برخورد قانونی خواهد شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس با بیان اینکه روند صعودی آمار بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ پس از ۲ ماه آرامش، از چند روز پیش آغاز شده و اکنون ۸۶ بیمار در مراکز درمانی این شهرستان بستری هستند، گفت: درصورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی و اصرار بر برگزاری مراسم‌های عروسی با شمار زیاد مهمان، رسیدن دوباره به وضعیت قرمز و پیامدهای ناشی از آن طی روزهای آینده دور از انتظار نیست.

فرهاد بدیعی با تاکید برضرورت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی توسط مردم، افزود: تنها راه مقابله با کرونا، خودمراقبتی است و سهل انگاری نسبت به این بیماری پیامدهای زیانباری به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد:  میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با کرونا (استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی) در تالارهای پذیرایی، دفاتر پستی، ثبت اسناد و قضایی، بانک‌ها و نانوایی‌های گنبدکاووس پایین است.

همچنین رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت بیماری کرونا در این شهرستان گفت: براساس بازدیدهای میدانی انجام شده از ۱۵۰ اداره و نهاد دولتی و ‌هزار واحد صنفی این شهرستان درخصوص استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مشخص شد که رعایت این موارد روند نزولی دارد.

عبدالرحیم پالیده افزود: هم اکنون میزان استفاده از ماسک توسط کارکنان و شاغلین ادارات و نهادهای گنبدکاووس ۹۲ درصد، بانک‌ها ۹۰، دانشگاه‌ها ۸۳، دفاتر پیشخوان دولت ۷۲، فروشگاه‌ها ۷۳، نانوایی‌ها ۴۱ و فست فودها و کبابی‌ها ۳۷ درصد است.

دکتر پالیده با تاکید براینکه باید فرهنگ استفاده از ماسک از درب منزل شروع و تا بازگشت دوباره به خانه ادامه داشته باشد، تصریح کرد: بیشترین نگرانی در برگزاری مراسم‌های عروسی در گنبدکاووس است که با شروع ماه ربیع الاول شدت گرفته و نتیجه آن تا ۲ هفته بعد مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به بازدید از تالارهای پذیرایی گنبدکاووس که مجالس عروسی برگزار می‌کنند، گفت: متاسفانه ۸۳ درصد حاضرین بدون ماسک بودند و ۸۰ درصد آنها هم فاصله اجتماعی را رعایت نکردند ضمن اینکه مصوبه ستاد کرونا استانی مبنی بر استفاده از  ۵۰ درصد ظرفیت نیز رعایت نشده بود.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس هشدار داد که استمرار این رویه بدون تردید گنبدکاووس را که اکنون در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد، به وضعیت قرمز شیوع کرونا تبدیل می‌کند.

همچنین فرماندار ویژه گنبدکاووس با ابراز نگرانی از روند صعودی بیماری کرونا در این شهرستان، برضرورت تشدید اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با این بیماری از سوی ادارات، نهادها و اصناف تاکید کرد و گفت: برای انجام این اقدامات و حساس کردن موضوع باید از همه ظرفیت‌ ادارات و نهادها، مردم، رسانه‌ها، فضای مجازی و سمن‌ها استفاده شود.

عبدالقدیر کریمی افزود: درحوزه پیشگیری و مقابله با کرونا نباید با هیچ شخص حقوقی و حقیقی تعارف داشت و مراکز، اماکن و واحدهای صنفی بویژه تالارهای پذیرایی برگزار کننده مراسم عروسی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، بدون اغماض پلمب شوند.

یک هفته پیش نیز استاندار گلستان در ستاد مقابله با کرونا این استان نسبت به برگزاری پرشمار مراسم عروسی و مولودی خوانی در گلستان ابراز نگرانی کرد و با اشاره به علاقه خانواده‌ها برای برگزاری جشن‌های عقد و عروسی در ماه ربیع‌الاول گفت: با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، برگزاری مراسم در خانه با حضور بیش از ۲۰۰ نفر و در تالارها با بیشتر از نصف ظرفیت جرم بوده و در صورت مشاهده، پدر و مادر عروس و داماد به عنوان صاحبان مجلس مطابق قانون بازداشت خواهند شد.

هادی حق‌شناس همچنین برگزاری مسابقات محلی کشتی گورش و والیبال را که از برنامه‌های ثابت مراسم عروسی و جشن‌های قوم ترکمن است را در حاشیه این مراسم‌ها ممنوع و آنرا جرم تلقی کرد.

وی با اشاره به فرا رسیدن سالروز ولادت پیامبر اسلام (ص) و هفته وحدت برلزوم برگزاری محدود جشن‌های مولودی‌خوانی این هفته ازسوی مردم گلستان بویژه قم ترکمن تاکید کرد.

اواسط تیرماه امسال و به دلیل برگزاری مجالس متعدد عزا و عروسی، وضعیت شیوع کرونا در گلستان از زرد به قرمز تبدیل شد که استاندار به دلیل احتمال بالای شیوع کرونا در تجمعات، برگزاری مجالس را در سالن، باغ و خانه ممنوع و از نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی خواسته بود با مدیران سالن‌ها و باغ‌های متخلف و صاحبان خانه‌های برگزار کننده این مراسمات براساس قانون برخورد کنند.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان واقع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار