مهلا جزی کارآفرین نمونه‌ بسیجی که با تلاش و پشتکار فراوان توانست فعل خواستن، توانستن است را صرف کند و اکنون عنوان یک کارآفرین موفق را به خود اختصاص دهد.

کارآفرین موفق بسیجی که ناامیدی را ضربه فنی کرد/ بدون داشتن سرمایه هم می‌توان کارآفرین بود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، اگرچه چرخ اقتصاد لنگ می‌زند اما چرخ خیاطی این بانوی کارآفرین بسیجی همچنان با قدرت می‌چرد و چرخه اقتصاد چندین خانوار را می‌گرداند.

تنها کسانی می‌توانند فعل خواستن را صرف کنند که تلاش، پشتکار و توکل به داوند متعال، مقدمه رسیدن به آمال و آرزوهایشان باشد و در راه رسیدن به هدف از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

 

سراغ بانوی کارآفرینی می‌رویم که دوخت‌ودوز برایش کار و حرفه نیست، عشقی است که از دوران کودکی با آن بزرگ شده و انس گرفته است.

مهلا جزی متولد ۱۳۵۶ دارای مدرک فوق‌لیسانس رشته طراحی «پارشو لباس» است که حدود ۱۲ سال است آموزشگاه طراحی دوخت دارد به سراغ این بانوی هنرمند می‌رویم تا رمز موفقیتش را جویا شویم.

این بانوی کارآفرین گفت: حدود پنج سال است که در رشته طراحی پارشو لباس در دانشگاه فنی و مهندسی دختران گرگان و همچنین دانشگاه علمی و کاربردی نوین گلستان تدریس می کنم.

این بانوی موفق گرگانی ادامه داد: رشته تحصیلی من در دوره دبیرستان، ریاضی فیزیک بود که با معدل ۱۹.۷۵ فارغ‌التحصیل شدم از زمانی که کتاب حرفه و فن در دبیرستان تدریس شد من عاشق طراحی دوخت و بافتنی شدم و انگیزه من در این زمینه شکوفا شد و این تلنگری بزرگ در زندگی‌ام بود.

 

جزی از نحوه اخذ مجوز کارگاه خیاطی سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: وقتی وارد رشته طراحی دوخت شدم در شهرستان گرگان کلاس‌های عروسک‌دوزی، قلاب‌بافی و برخی از رشته‌های خیاطی را به صورت رایگان آموزش می‌دادند و یکی از آشنایان بنده بنام خانم مرتضوی که جا دارد از ایشان تشکر کنم زیرا ایشان مسبب آن بودند که تلنگر تاسیس آموزشگاه خیاطی به من وارد شود من برای اخذ مجوز تاسیس آموزشگاه خیاطی باید یک پروسه‌ای را طی می‌کردم و این پروسه حدود ۶ ماه زمان برد و بالاخره توانستم در سال ۱۳۸۸ مجوز تاسیس آموزشگاه خیاطی را کسب کنم.

زمانی که من کارم را در این آموزشگاه آغاز کردم فقط یک چرخ خیاطی خانگی نیمه‌صنعتی سردوز داشتم یعنی سرمایه اولیه من در حقیقت چیزی نبود اما با تلاش و پشتکاری که داشتم یک ایده و راهکاری برای آموزشگاه خیاطی طراحی کردم و در این راستا کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره فنی حرفه‌ای من را حمایت کردند و توانستم وام بگیرم و با این مبلغ جایی را برای اجاره آموزشگاه خیاطی تهیه کنم و با این وام یک دستگاه چرخ خیاطی نیز تهیه کردم.

 

فعالیت من در نخستین روز تاسیس آموزشگاه خیاطی با چهار شاگرد آغاز شد و واقعا دوران سختی را سپری کردم ولی با لطف پروردگار و علاقه‌ای که به این حرفه داشتم توانستم چهار شاگرد را امروزه به ۴۰۰ شاگرد تبدیل کنم در حقیقت تمام موفقیت‌هایی که در زندگی‌ام کسب کردم مدیون لطف خداوند مهربان و حمایت‌های خانواده‌ام هستم.

من حرفه خیاطی را با عشق و علاقه آغاز کردم و با توکل به خداوند متعال توانستم در این مسیر گام موثری بردارم و به لطف خدا، این مکان به عنوان بزرگترین مکان در اداره فنی حرفه‌ای شهرستان گرگان شناخته شد و تاکنون آزمون‌های متعددی در این مکان برگزار شد.

شاید جالب باشد این را بدانید که من در منزل یک تخته وایت‌برد دارم و تمامی آرزوهایم را بر روی این تابلو به نگارش در می‌آورم چون معتقدم نوشتن آرزوها با پشتکار و علاقه به واقعیت تبدیل می‌شود.

من معتقدم بانوان سرپرست خانوار به دو حامی نیاز دارند یک فردی که از لحاظ مالی، حامی باشد و یک فردی که در زمینه روحی و روانی بتواند بانوی سرپرست خانوار را حمایت کند در حقیقت بزرگترین حامی من در زندگی، مادرم هست که در تمام شرایط در کنارم بوده و هست و از دختر کوچکم نگهداری می‌کرد تا من بتوانم راحت‌تر به کارهایم برسم که جا دارد برای سپاسگذاری از همسرم بر دستان پرمهر مادرم بوسه بزنم.

 

بسیاری از جوان‌ها می‌گویند کار نیست چون سرمایه نداریم نمی‌توانیم شغلی داشته باشیم البته من منکر این نیستم که پول برای راه‌اندازی اشتغال ضروری است اما اینکه بدون سرمایه نمی‌توان اشتغالزایی کرد، درست نیست به جرات می‌توانم بگویم که با شرایط بد اقتصادی که الان در کشور رو به رو هستیم به راحتی می‌توان کار پیدا کرد به عنوان مثال اکنون «دوزنده لباس ایزوله» در بیمارستان بسیار کم است.

شاید خیلی‌ها بگویند حقوق‌مان کم است و کار را رها کنند باید به آنها بگویم من هم تمام این مسیرها را گذراندم و با حقوق بسیار ناچیز شروع کردم و هرگز عقب‌نشینی نکردم تا توانستم اکنون به این موفقیت برسم.

این کارآفرین پرتلاش گرگانی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۴ به عنوان مدیر نمونه استان گلستان معرفی شدم که این موفقیت ماحصل علاقه، پشتکار و تلاش‌های شبانه‌روزی‌ام بود که بسیار برایم ارزشمند هست متاسفانه برخی‌ها فکر می‌کنند بسیاری از کارآفرینان که توانستند در جامعه فرد موفقی شوند با سرمایه و ارث پدری که داشتند وارد این حرفه می‌شوند که باید به آنها بگویم این طور نیست من اصلا سرمایه و ارث پدری نداشتم و با زور و بازویی که داشتم و با توکل بر خداوند توانستم به این نقطه از موفقیت دست پیدا کنم.

از ایده‌سازی تاسیس کارگاه خیاطی تا تجاری‌سازی ایده‌هایم حدود سه الی چهار سال زمان گذشت از سال ۱۳۸۸ که مجوزم آماده شد تا سال ۱۳۹۲ توانستم بازتاب فعالیت‌هایم را مشاهده کنم و در سال ۱۳۹۴ به عنوان مدیر نمونه استان و همچنین کارآفرین نمونه کشور انتخاب شوم که این روز به عنوان بهترین روز زندگی‌ام شکل گرفت اما باید این را هم بازگو کنم که در این مسیر شکست‌هایی را نیز تجربه کردم تا توانستم امروز پله‌های موفقیت را طی کنم.

 

در اواخر سال ۱۳۹۷ هنگامی که سیل به برخی از شهرهای گلستان خسارت وارد کرد ما برای دوخت لباس ساده زنان ترکمن در آق‌قلا نیاز به نیروی کار داشتیم در آن زمان پارچه‌ها به صورت برش خورده و آماده بود و فقط نیاز به دوخت داشت اما نیروی انسانی کافی برای دوخت لباس در اختیار نداشتیم و من به همراه چند تن از همکارانم اقدام به دوخت لباس در راه رضای خدا کردیم.

به کسانی که می‌خواهند در این حرفه کارآفرین شوند توصیه می‌کنم به مدت یک الی چند هفته در کارگاه‌های تولیدی به صورت رایگان کار کنند تا تجربه کسب کنند من هم از همین جا شروع کردم تا توانستم موفق شوم اگر می‌خواهید موفق شوید باید ایستادگی کنید و عقب نکشید با تلاش و پشتکار و توکل به خدای متعال قطعا موفق خواهید شد.  

 

ارسال نظر

آخرین اخبار