یک متخصص تغذیه گفت: بدن قادر به تولید و ذخیره ویتامین c نیست، اما وجود آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

ویتامین ضروری که بدن قادر به تولید و حفظ آن نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه گفت: به طور کلی تغذیه نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری ها دارد. سیستم ایمنی بدن برای اینکه بتواند فعالیت دفاعی خود را به خوبی انجام دهد، به ویتامین هایی که مهم ترین آن ها ویتامین c است نیاز دارد.

 او افزود: در واقع ویتامین c به صورت محلول در آب است. نکته حائز اهمیت این است که بدن قادر به تولید و ذخیره ویتامین c نیست و باید به صورت روزانه این ویتامین برای بدن دریافت شود.

اولیایی بیان کرد: ویتامین c یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به بدن برای حفظ سلامت عمومی کمک کند. در تحقیقات متعدد ثابت شده است که کمبود ویتامین c باعث بروز بیماری های مختف از جمله فشار خون بالا، مشکلات کیسه صفرا،گرفتگی عروق، انواع سرطان و سکته های قلبی و مغزی خواهد شد.

 او در ادامه افزود: این ویتامین می تواند مانع فعالیت آسیب زای رادیکال های آزاد در بدن شود. در واقع زمانی که بدن در معرض آلودگی هوا یا دود سیگار قرار می گیرد، تولید رادیکال های آزاد افزایش پیدا می کند که ویتامین c می تواند مانع فعالیت آن ها شود.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه مطرح کرد:  ویتامین c از دیرباز به عنوان ضد سرماخوردگی و آنفلوانزا مطرح بوده است و با توجه به ویروسی بودن بیماری کرونا؛ ویتامین c می تواند نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با انواع ویروس ها داشته باشد. همچنین تحقیقات جدید نشان داده است این ویتامین می تواند به افرادی که سیستم ایمنی آن ها به دلیل فشار های روحی، روانی و استرس ضعیف شده است؛ کمک کند. این ویتامین در درمان سرطان های مختلف با عنوان آنتی اکسیدان برای سلول های سرطانی مطرح است.
نیاز بدن به ویتامین c برای افراد مختلف چه میزان است؟

اولیایی بیان کرد: میزان ویتامین c لازم برای نوزادان تا ۶ ماه روزانه ۴۰ میلی گرم، نوزادان ۷ تا ۱۲ ماه ۵۰ میلی گرم، کودکان ۱ تا ۳ سال ۱۵ میلی گرم، کودکان ۴ تا ۸ سال ۲۵ میلی گرم و سن ۹ تا ۱۳ سال ۴۵ میلی گرم در روز توصیه می‌شود. برای بزرگسالان، آقایان ۹۰ و خانم‌ها ۷۵ میلی گرم ویتامین c به صورت روزانه نیاز دارند. باید به این نکته توجه داشت برای مادران باردار ۸۵ و مادران شیرده ۱۴۵ میلی گرم در روز از این ویتامین نیاز است.

او افزود: افرادی که سیگار مصرف می کنند یا در معرض دود دخانیات هستند، باید میزان دریافت ویتامین c را ۳۵ میلی گرم در روز افزایش دهند تا بتوانند با عوارض دود سیگار تا حدی مبارزه کنند.
آیا مصرف بیش از اندازه ویتامین مشکل ساز می شود؟

اولیایی گفت: همانطور که اشاره شد ویتامین c قابل ذخیره نیست و در صورت مصرف زیاد از طریق ادار دفع می شود. اما مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند مشکلات گوارشی و سنگ کلیه را ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود از منابع طبیعی ویتامین c به میزان کافی استفاده شود.
ویتامین c در چه موادی یافت می شود؟

اولیایی در پایان تصریح کرد: ویتامین c در مرکبات مثل پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، نارنج، نارنگی،آناناس، کیوی، گوجه فرنگی، پیاز، سبزیجات و فلفل سبز و قرمز یافت می شود. توجه داشته باشید در مرحله اول، خانواده مرکبات یکی از اصلی ترین منابع تامین کننده ویتامین c  محسوب می شوند.


منبع: باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر

آخرین اخبار