یک اپیدمیولوژیست درباره تاثیر استفاده از دو یا سه ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا گفت: اگر ماسک سه‌لایه‌ و استاندارد باشد، همان یک ماسک کافی است و ویروس نمی‌تواند از منافذ آن منتقل شود و فرد را مبتلا کند.

استفاده از ۲ ماسک یا بیشتر در پیشگیری از کرونا موثر است؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ دکتر حمید سوری، عضو کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفت: انتقال ویروس یک ضریبی دارد. حتی اگر دو نفر - فرد مبتلا و فرد سالم - که با هم مواجهه دارند، هردو ماسک استاندارد زده باشند، باز هم امکان کنترل انتقال ویروس، صددرصدی نیست و معمولا بین ۹۵ تا ۹۸ درصد تاثیر دارد.

دکتر سوری گفت: اگر ماسک سه‌لایه‌ و استاندارد باشد، به نحوی که ویروس نتواند منتقل شود، همان یک ماسک کافی است. چون اندازه ویروس خیلی کوچک است. ولی اگر مطمئن نیستید که استاندارد است، دو ماسک می‌تواند احتمال انتقال ویروس و ابتلا را پایین بیاورد. به شرطی که راه تنفس فرد را نبندد و او را دچار تنگی نفس نکند. البته این که چقدر کمتر می‌کند، بستگی به کیفیت ماسک، تعداد لایه‌ها و جنس لایه‌ها دارد.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: بحث دیگر، منافذ دور ماسک است. اگر ماسک درست استفاده نشود، ویروس می‌تواند از منافذ دور ماسک به دهان و بینی وارد بدن بشود و فرد را مبتلا کند. بنابراین استفاده درست از ماسک بهتر و مهمتر از دو سه ماسک زدن است. نکته مهم دیگر این است که اگر فرد سالم در مواجهه با فرد مبتلا ماسک بزند، اما فرد مبتلا ماسک استفاده نکند، احتمال ابتلای فرد سالم به بیماری کرونا تا ۳۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

دکتر سوری گفت: بنابراین اگر یک نفر هم در جامعه ماسک نزند، کافی نیست. چون بقیه در برابر همان یک نفر مصونیت ندارند. باید دانست که استفاده از ماسک یک انتخاب فردی و شخصی نیست. بلکه یک ضرورت اجتماعی است. چون شما با ماسک نزدن، فقط خودتان را در خطر ابتلا قرار نمی‌دهید. دیگران را هم در جامعه در معرض خطر ابتلا قرار می‌دهید.

کل ویروس موجود در دنیا بیشتر از ۵ گرم نیست

این اپیدمیولوژیست به ویژگی جرمی ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: جرم این ویروس معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱۵ گرم است. تمام ویروس‌های موجود در دنیا را اگر جمع بزنیم، کل ویروس‌های کرونای موجود در دنیا معادل ۵ گرم است؛ یعنی اندازه یک قاشق چای‌خوری. ویروس با میکروسکوپ معمولی هم دیده نمی‌شود.

دکتر سوری گفت: احتمال انتقال این ویروس در شرایطی بیشتر می‌شود. مثلا در فضای بسته، جایی که مساحت کوچکی دارد و سه نفر در آن جمع می‌شوند، جایی که تهویه ندارد، جایی که فرد مبتلا حضور دارد. به خصوص در این فصل که هوا سرد است و پنجره‌ها را می‌بندیم. در این شرایط احتمال تراکم ویروس و ابتلای افراد بالاتر می‌رود.

دو مبتلا به کرونا در یک خانه باید از هم جدا باشند؟

این متخصص اپیدمیولوژی در بخش دیگری از گفتگو، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر دو نفر از اعضای یک خانه به کرونا مبتلا شده باشند، حتما باید در اتاق‌های جداگانه قرنطینه شوند یا می‌توانند با یکدیگر تماس داشته باشند، گفت: اگر مطمئن باشیم که هردو به کرونا مبتلا شده‌اند، لزومی ندارد هریک در اتاقی جداگانه قرنطینه شوند. اما ممکن است یکی از آنها آنفلوآنزا گرفته باشد که بیماری مخصوص فصل سرد است. مگر این که هردو تست PCR داده باشند و نتیجه تست هردو مثبت شده باشد. یا مثلا پزشک تشخیص داده باشد که هردوی آنها کرونا گرفته‌اند. نه آنفلوآنزا.

دکتر سوری همچنین در پاسخ به این سوال که اگر فردی مبتلا به کرونا باشد و برای قرنطینه کردن خود به خانه‌ای برود که فرد حاضر در آن خانه هم مبتلا به همین ویروس است، آیا می‌تواند بیماری وی را تشدید کند، توضیح داد: بیماری وی را بیشتر نمی‌کند اما بستگی به دوره همزمانی بیماری این دو نفر دارد. اگر هردو همزمان مبتلا شده باشند، اشکالی ندارد. ولی یکی از اینها ممکن است در روز پانزدهم بیماری و دیگری در روزهای ابتدایی ابتلا باشد. اگر تفاوت در زمان شروع بیماری زیاد باشد، ممکن است آن فردی که ۱۵ روز پیش بیمار بوده، آنقدر آنتی‌بادی در بدنش تولید نشده باشد که مقاوم شده باشد و بنابراین می‌تواند دوباره مبتلا شود. حتی گر ظاهرا بهبود یافته باشد.

تکلیف پرستارِ بیمارِ کرونا در خانه چیست؟

این متخصص اپیدمیولوژی در پاسخ به این سوال هم که فرد مبتلا چند روز بعد از بروز علائم می‌تواند به قرنطینه خانگی پایان دهد، توضیح داد: از زمان بروز علائم به طور معمول دوره بهبود تا ۲۱ روز  طول می‌کشد. البته معمولا طی دو هفته بعد از شروع علائم امکان انتقال ویروس به دیگران را دارد. پس اگر دو هفته خود را قرنطینه کند، کافی است و بعد از آن می‌تواند از قرنطینه خارج و وارد جامعه شود و به کارهای معمول خود برسد.

دکتر سوری همچنین در پاسخ به این سوال که فردی که در خانه از بیمار کرونا پرستاری می‌کند اما پس از اتمام دوره پرستاری، خود مبتلا نشده یا علائمی ندارد، باید خود را قرنطینه کند یا می تواند وارد جامعه شود؟ گفت: این فرد هم باید دو هفته خود را قرنطینه کند تا مطمئن شود که اثری از ویروس در بدنش نیست و به دیگران سرایت نخواهد کرد. حتی اگر هیچ علائمی نداشته باشد، باید خود را قرنطینه کند و وارد هیچ جامعه و تجمعی نشود.

 

منبع: همشهری

 

ارسال نظر

آخرین اخبار