داده‌های اخیر در مورد چندین آزمایش واکسن کرونا، جهانیان را دلگرم کرد؛ چراکه مشخص شد چندین واکسن، اثرگذاری بالایی در برابر این ویروس جدید دارند.

واکسن زده‌ها، ناقل کرونا هستند؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ شرکت زیست‌فناوری مدرنا در ایالات متحده، اعلام کرد که واکسن تولیدی آن‌ها در حفاظت از مردم در برابر کووید-۱۹، به میزان ۹۴.۵ درصد موثر است. اما اکنون پزشک ارشد این شرکت هشدار داده است که انتشار این اخبار لزوماً به معنای آن نیست که کسانی که واکسن زده‌اند، ویروس را به واکسن‌نزدگان انتقال ندهند.

تال زاکس، پزشک ارشد مدرنا، در مصاحبه با اکسیوس گفت: «احتمالاً وقتی حامل ویروس کووید-۱۹ هستیم، مشخص نیست واکسن‌ها، مانع انتقال شوند و دیگران را مبتلا نکنیم.» و افزود مردم نباید «در مورد نتایج، دست به تعبیر و تفسیر‌های اضافی بزنند.»

دکتر زاکس گفت: باید دقت کنیم واکسن هم که زدیم، از تعبیر و تفسیر‌های اضافی در مورد نتایج خودداری کنیم. تولید این واکسن را که شروع کردیم، آن قدر داده‌های عینی نداشتیم که ثابت کنیم انتقال بیماری را کاهش می‌دهد.

او در پاسخ به این پرسش «آیا واکسن انتقال بیماری را کاهش می‌دهد؟» افزود به نظر من قطعاً این طور است، چون علم و دانش این طور می‌گوید. اما چون این موضوع ثابت نشده است به نظر من نباید به صرف آن‌که واکسن زده‌ایم، رفتارمان را عوض کنیم.

طبق این توضیحات تأمل‌برانگیز، می‌توان گفت واکسن کرونا یک گام دیگر مردم را به سوی شرایط کمابیش عادی زندگی پیش می‌برد. این گذار، اما براساس چند و، چون نتایج مربوط به انتقال بیماری، ممکن است طولانی‌تر شود.

اما اگر مشخص شود که واکسن فقط از عوارض جدی کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند، ولی از انتقال ویروس از فردی به فردی دیگر جلوگیری نمی‌کند، به معنای آن است که مدت بیش‌تری طول می‌کشد تا «بازگشت به وضعیت عادی زندگی» رخ دهد. بازگشت به وضعیت عادی، همچنین به واکسن زدن اکثریت قریب به اتفاق مردم جهان، بستگی خواهد داشت.

طبق نظرسنجی گالوپ که نتیجه آن هفته قبل منتشر شد، حدود ۵۸ درصد مردم آمریکا می‌گویند اگر همین الان واکسن کرونا در اختیارشان باشد، واکسن می‌زنند. اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان بهداشت نگفته‌اند که واکسن می‌زنند، اما نسبت به ماه سپتامبر که فقط ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته بودند واکسن خواهند زد، شمار کسانی که گفته‌اند تمایل به واکسن زدن دارند، افزایش یافته است.

این نظرسنجی در فاصله بین ۱۹ اکتبر تا ۱ نوامبر انجام گرفته است که شمار مبتلایان به کرونا در سراسر آمریکا رو به افزایش بود. اکنون که علاوه بر اخبار خوش شرکت مدرنا، دو شرکت فایزر و آسترازنکا هم در هفته‌های اخیر خبر داده‌اند واکسن‌های‌شان در برابر کووید-۱۹ موثر است، دلگرمی مردم در مورد واکسن، افزایش هم یافته است.

فایزر، پس از آنکه پی برد واکسن تولیدی‌اش در برابر کرونا ۹۵ درصد موثر است، روز جمعه از سازمان غذا و داروی ایالات متحده درخواست مجوز اضطراری کرد. منصف سلاوی، رییس برنامه عملیات وارپ اسپید، روز یک‌شنبه گفت مدرنا هم احتمالاً در پایان ماه نوامبر چنین مجوزی را درخواست خواهد کرد.

مقامات رسمی به یاری برنامه عملیات وارپ اسپید، طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که تا پایان سال میلیون‌ها دوز واکسن کرونا در اختیار مردم آمریکا باشد. به احتمال زیاد اما، اولویت با افراد آسیب‌پذیر و خدمه خط مقدم درمان خواهد بود و بعید است دست کم تا بهار ۲۰۲۱ اکثریت قریب به اتفاق مردم به واکسن کرونا دسترسی داشته باشند.

با توجه به اینکه مشخص نیست توزیع واکسن کرونا چقدر طول بکشد و با توجه به ابهام‌هایی که در مورد جلوگیری از گسترش ویروس وجود دارد، کارشناسان بهداشت می‌گویند مردم باید همچنان به سایر اقدامات مانع گسترش ویروس مثل ماسک زدن و اجتناب از دورهمی‌های بزرگ ادامه دهند.

 

منبع: فرارو

 

ارسال نظر

آخرین اخبار