معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت که پس از بارش برف پنجشنبه و جمعه گذشته، راهداران با برف‌روبی و شن و نمک‌پاشی، هزار و ۳۱۰ کیلومتر از جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر استان را بازگشایی کردند.

راهداران هزار و ۳۱۰ کیلومتر از جاده‌های برفی گلستان را بازگشایی کردند

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامرضا بیکی روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گلستان اظهار داشت: در نتیجه تلاش راهداران، در حال حاضر همه راه های ارتباطی اصلی و فرعی مناطق کوهستانی استان باز است و تردد در آن بدون نیاز به تجهیزاتی مانند زنجیرچرخ امکان پذیر است.

سامانه سرد بارشی وارده از سیبری که پنجشنبه گذشته گلستان را تحت تاثیر قرار داده بود، بارش‌ها را روز جمعه به اوج رساند بطوری‌که ارتفاع برف در نقاط مرتفع و سردسیر استان از جمله قلعه قافه مینودشت و حاجی آباد کردکوی به حدود ۶۰ سانتی‌متر رسید.

بیشتر روستاهای بندرگز، کردکوی، گرگان، علی آباد، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش و کلاله و بخشی از حوزه استحفاظی مراوه تپه در مناطق کوهستانی قرار دارد که اغلب در فصل زمستان شاهد بارش برف است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان ادامه داد: در عملیات برف روبی محورهای کوهستانی استان علاوه بر ۱۶۰ دستگاه ماشین آلات راهداری اداره‌کل، از پنج دستگاه لودر و گریدر پیمانکاران بخش خصوصی و سه دستگاه  ماشین آلات راهسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان نیز استفاده شد.

همچنین رحمت قره‌خانی مسوول روابط عمومی شرکت توزیع برق گلستان اعلام کرد که با تلاش گروه های فنی و امدادی، برق همه روستاهای کوهستانی و گرفتار برف استان وصل شده و مشکلی در استفاده از آن وجود ندارد.

به دلیل بارش شدید برف و کولاک، برق روستاهای زیارت گرگان، ۲ روستا از توابع بخش قازان قایه مراوه تپه و چند روستای دیگر در منطقه چهل چای مینودشت قطع شده بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان هم اعلام کرد که در مدت زمان فعالیت این سامانه سرد به ۳۴۸ خانوار حادثه دیده و خودرو گرفتار در برف امدادرسانی شد.

به گفته مهدی میقانی این امدادرسانی در جاده توریستی کردکوی - درازنو، ناهارخوران گرگان به روستای زیارت، جاده رامیان - شاهرود محدوده روستاهای پاقلعه به پل آرام و مناطق کوهستانی محور آزادشهر - شاهرود، دهنه فارسیان، محدوده روستاهای فارسیان با کیاآرام گالیکش و جاده کلاله - مراوه تپه محدوده روستای بالی‌قایه انجام شد.

بارش برف که از پنجشنبه شب هفته گذشته در ارتفاعات گلستان آغاز شده بود و تا اواخر وقت روز جمعه ادامه داشت باعث بسته شدن جاده های گرگان - شاهرود ( توسکستان)، آزادشهر - شاهرود و سختی تردد و بسته شدن سایر محورهای ارتباطی کوهستانی روستایی استان شد.

امسال راهداری گلستان ۳۲ گروه راهداری را با بهره گیری از ۳۴۰ نیرو و ۱۶۰ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و سبک برای اجرای ماموریت در طرح زمستانه به کار گرفته است.

مطابق گزارش مسوولان راهداری این استان، علاوه بر این، اکنون ۱۰ هزار تن شن و نمک برای بازگشایی جاده های برف گیر گلستان در انبار راهدارخانه ها نگهداری می‌شود.

گلستان پنج هزار کیلومتر راه ارتباطی دارد که هزار و ۷۰۰ کیلومتر آن کوهستانی و برف گیر است.

این استان شمالی از غرب با مازندران، از جنوب با سمنان، از غرب با خراسان شمالی و از شمال با ترکمنستان همسایه بوده و بیشترین مبادی ورودی و خروجی آن هم با استان های سمنان، مازندران و خراسان شمالی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار