فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان با اشاره به اینکه قاچاق سازمان‌یافته چوب در این استان وجود ندارد، گفت: آنچه که به عنوان قاچاق در جنگل های گلستان داریم، برخی روستاییان حاشیه‌نشین جنگل‌ها هستند که با توجه به مشکلات معیشتی، عمدتا به شکل کوله باری و حمل با موتورسیکلت اقدام به این کار می‌کنند.

برخی حاشیه نشینان جنگل‌های گلستان در کار قاچاق چوب هستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ سرهنگ حبیب یاراد بزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت بیش از ۴۵۰ قرقبان در سطح استان، اظهار کرد: نیروهای ما به‌صورت شبانه‌روزی برای حفاظت از انفال الهی در عرصه‌ها جنگلی حضور دارند.

وی تاکید کرد: قاچاق سازمان‌یافته چوب در استان نداریم اما قاچاق به‌صورت محدود و به شکل کوله باری، حمل با موتورسیکلت و گاهی اوقات حمل با خودرو انجام می‌گیرد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان خاطرنشان کرد: بعضاً شاهدیم که برخی از افراد ساکن در روستاهای حاشیه جنگل اقدام به قطع درختان و قاچاق چوب آنها می‌کنند. ضمن اینکه نیروهای ما با هر گونه تخلف برخورد می‌کنند، از مردم ساکن در این مناطق نیز انتظار داریم که خودشان به‌صورت خودجوش جلوی این افراد را بگیرند زیرا آثار مخرب قطع درختان در آینده متوجه خودشان خواهد شد.

بزی با بیان اینکه انتظار داریم برخوردهای جدی‌تری با متخلفان قاچاق چوب انجام گیرد، گفت: جلساتی را با مسئولان اداره کل تعزیرات حکومتی استان داشتیم تا برخوردها به شکل جدی‌تر دنبال شود. مقرر شد در مرحله اول و دوم جریمه، در مرحله سوم باطل شدن گواهینامه و در مرحله چهارم تبعید فرد متخلف اعمال شود.

وی با اشاره به اینکه چوب‌های قاچاق در نهایت سر از محل‌های دپو مجاز یا غیرمجاز در می‌آورند، تصریح کرد: نامه ‌نگاری‌هایی با اداره صمت به‌منظور نظارت بر محل‌های دپو چوب انجام شده است. انتظار برخورد جدی‌تری با محل‌های دپو متخلف داریم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان با اشاره به اینکه هر نوع جابه‌جایی تمامی چوب‌ها در سطح استان باید با مجوز منابع طبیعی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: با راهداری و پلیس هماهنگ شده تا از هر گونه جابه‌جایی چوب بدون مجوز در سطح استان و خصوصاً مبادی خروجی جلوگیری شود. البته نیروهای ما در سه ایست و بازرسی نوکنده، تیل‌آباد و تنگراه مستقر هستند.

وی از راه‌اندازی سامانه‌ای برای کنترل مجوز تردد خودروهای حمل چوب خبرداد و افزود: از این پس می‌توان با شماره‌گیری کد دستوری #۱۰۰۰۸۸۸۸*۶۶۵۵* و وارد کردن پلاک خودرو، از داشتن مجوز حمل چوب آن با خبر شد.

بزی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده برای جلوگیری از قاچاق چوب، گفت: با بکارگیری از بیل بکهو، مسیره‌ای‌های جنگلی که احتمال قاچاق چوب از آنجا وجود دارد، مسدود شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت چوب سرخدار، گفت: در بخش چوب سرخدار نیز قاچاق سازمان‌یافته نداریم و تنها برخی افراد هستند که اقدام به این کار می‌کنند. هر جا که سرخداری قطع شود، مأمور ما به‌صورت ویژه موضوع را تا شناسایی فرد متخلف پیگیری می‌کنند.

وی به دستگیری چندین نفر که اقدام به قطع درختان سرخدار در علی‌آباد کتول می‌کردند اشاره کرد و گفت: این افراد که پس از قطع درختان سرخدار، آن به کارگاهی در گرگان منتقل می‌کردند، با تلاش نیروهای یگان حفاظت شناسایی شدند.

بزی به نقش مشکلات اقتصادی در روی آوردن برخی از مردم به قاچاق چوب اشاره کرد و گفت: نیاز است که دولت و نهادهای حمایتی توجه ویژه‌ای به موضوع اشتغال و معیشت مردم در روستاهای حاشیه جنگل‌ داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان به اجرای مانور مقابله با قاچاق چوب در رامیان اشاره کرد و گفت: در این مانور که با حضور نیروهای قرقبان شهرستان‌های همجوار و دادستان و فرماندار رامیان برگزار شد، اقدامات لازم برای پیشگیری از قاچاق چوب از جمله سرکشی از کارگاه‌های چوب‌بری، محل‌های دپو چوب غیره انجام شد. این مانور در شهرستان‌های دیگر هم انجام خواهد شد.

وی به وضعیت قرقبانان در استان هم اشاره کرد و گفت: قرقبانان در قالب نیروهای شرکتی با ما همکاری دارند. در گذشته گاهی معوقات آنها به ۶ ماه نیز می‌رسید اما این موضوع دیگر برطرف شده و در حال حاضر حقوق و مزایای آنها بدون تأخیر پرداخت می‌شود.

بزی با بیان اینکه نیروهای قرقبان از تجهیزاتی از قبیل افشانه اشک‌آور، شوکر، باتوم و فانوسقه استفاده می‌کنند، تصریح کرد: متأسفانه برخی از شرکت‌های کارگری نمی‌توانند این تجهیزات پیشگیرانه را تهیه کنند که پیگیر حل این مسئله هستیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار