معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: به جهت رفع خطر درختان خطرساز پارک جنگلی النگدره گرگان، حدود ۳۲۰ مترمکعب از درختان این پارک جنگلی نشانه‌گذاری و قطع خواهند شد.

علت قطع درختان پارک جنگلی النگدره گرگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ داوود مقدسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه پارک جنگلی النگدره حدود ۱۸۰ هکتار مساحت دارد، اظهار کرد: اخیراً به جهت رفع خطر حدود ۳۲۰ مترمکعب از درختان خطرساز را نشانه‌گذاری کردیم و با رعایت ضوابط و مقررات، نسبت به رفع آنها مشغول هستیم.

وی خاطرنشان کرد: درختان خطرساز در گذشته سابقه ایجاد مشکلات و خطرات جانی برای گردشگران را در پارک جنگلی النگدره داشتند و به همین دلیل قطع آنها در دستور کار قرار گرفت.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: از سال ۱۳۹۶ بهره برداری از جنگل‌ها در قالب طرح های جنگلداری متوقف شد.

مقدسی گفت: به استناد بند (ف) ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه، طرح جایگزینی باید بر اساس رویکرد اکوسیستمی و پایداری مدیریت جنگل باشد. در همین راستا سازمان جنگل‌ها نسبت به بازنگری در شرح خدمات و دستورالعمل‌های طرح‌های جنگلداری اقدام کرد.

وی افزود: سازمان جنگل‌ها شرح خدمات و دستورالعمل‌های جدید را در دو فاز نیمه تفضیلی و تفضیلی دنبال می کند و در حال حاضر مطالعات در حوزه نیمه تفضیلی در حال انجام است. پیش‌بینی می‌شود تا شهریور سال ۹۹ مطالعات تفضیلی تهیه شود.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: تفاوت طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی در جنگل هیرکانی با طرح‌های جنگلداری این است که دیگر بخشی‌نگری وجود ندارد و همه‌جانبه‌نگری در سطح حوضه آبخیز ملاک قرار می گیرد و برای کاربری‌های مختلف از جمله جنگل، جنگلداری، گردشگری، مرتع و... مطالعه انجام و بعد از آن واگذاری مدیریت صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سطح استان ۱۴ پارک جنگلی با مساحت حدود ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار وجود دارد. از این تعداد ۱۰ پارک جنگلی در قالب قرارداد یا تفاهم‌نامه در اختیار مجریان که شهرداری شهرستان‌ها هستند، قرار دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار