تحریم‌ها و مشکل نقل و انتقال ارز در کنار همه‌گیری بیماری کرونا سبب شده تا صادرات از استان گلستان به شدت افت کند و در ۹ ماهه امسال فقط ۸۰ میلیون دلار کالا از این استان صادر شود.

سنگینی سایه تحریم و کرونا بر مراودات تجاری استان گلستان محسوس است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان ، چهل و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان شامگاه سه شنبه با حضور جمعی از فعالان صادراتی و بخش خصوصی برگزار شد.

در این جلسه دغدغه‌های بخش خصوصی به ویژه در حوزه صادرات به کشورهای همجوار از جمله ترکمنستان مطرح شد. در 9 ماهه امسال 80 میلیون دلار صادرات از گمرکات استان گلستان انجام شد، این در حالی است که گلستان به علت همجواری با کشورهای آسیای میانه و اتصال با منطقه CIS از طریق خط ریلی سراسری و گمرک مرزی اینچه برون ظرفیت بالقوه در زمینه توسعه صادرات دارد.

هرچند بسته شدن مرز اینچه برون از اسفندماه پارسال تاکنون به علت شیوع بیماری کرونا شرایط را برای فعالان بخش صادرات سخت‌تر کرده است.

علی محمد چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در این باره اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا بر بخش صادرات مانند سایر حوزه‌ها تأثیرات منفی برجای گذاشته است.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای تجارت با ترکمنستان وجود دارد، گفت: برای بهبود روابط تجاری با ترکمنستان باید سازکاری را تعیین کنیم. یکی از این موارد مهم اختلاف گازی با این کشور است که اگر رفع نشود نمی‌توانیم انتظار توسعه مراودات را داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان به مشکلات نقل و انتقال ارز هم اشاره کرد و افزود: برای اینکه مشکلات بخش صادرات کمتر شود باید مشکل انتقال مالی بین ایران با کشور های هدف تجاری رفع شود.

وی بیان داشت: کامیون‌های تزانزیت برای تردد از ترکمنستان به ازای هر تن کیلومتر می‌بایست 1.5 دلار پرداخت کنند که انتظار است مسئولان ما بتوانند با توان دیپلماسی این تعرفه را حذف کنند.

هادی حق شناس، استاندار گلستان نیز در این جلسه به هدفگذاری صادرات 113 میلیون دلاری اشاره کرد. این در حالی است که در سال‌های اخیر صادرات بیشتر از 300 میلیون دلار نیز در این استان به ثبت رسیده بود.

وی با اشاره به مشکلات صادرات در شرایط کنونی گفت: صادرات استان گلستان تحت تأثیر شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا قرار گرفته اما خوشبختانه مراودات ریلی با جمهوری ترکمنستان همچنان ادامه دارد.

استاندار گلستان به صادرکنندگان قول داد تا مشکلات آنان را پیگیری و برای رفع آنها اقدام کند و افزود: تلاش ما احصا مشکلات صادراتی با ترکمنستان است تا بتوانیم از طریق وزارتخانه‌های متبوع موارد را پیگیری و برطرف کنیم.

وی گفت: ظرفیت‌های صادراتی استان قابل توجه است و علیرغم همه مشکلات در 9 ماهه امسال 80 میلیون دلار صادرات از گلستان صورت گرفته است.

حق شناس با تأکید بر افزایش بازارهای هدف صادراتی بیان داشت: مهمترین بازارهای هدف صادراتی محصولات گلستان کشورهای عراق، ترکمنستان و قزاقستان هستند که بیش از 50 درصد محصولات به این کشورها صادر می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار