سردرگمی کشاورزان از مازاد تولید و موانع صادرات سیب‌زمینی مشکلاتی است که این روزها کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، از این رو طرح استمرار به داد سیب‌زمینی کاران استان آمده تا مشکلات پیش‌روی آنها را برطرف کند.

سیب‌زمینی گلستان در برزخ صادرات/ طرح استمرار کشت سیب‌زمینی کلید خورد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، وقتی کشت سیب‌زمینی فراتر از نیازهای تولید می‌شود ضرر آن متوجه سیب‌زمینی‌کاران می‌شود فراز و نشیب‌های صادرات سیب‌زمینی استان گلستان مشکل دیروز و امروز نیست بلکه در سایه بی‌توجهی به الگوی کشت رقم می‌خورد و چوب آن را تنها کشاورزان باید بخورند، به همین دلیل برای جلوگیری از این اتفاق طرح استمرار به داد سیب‌زمینی کاران استان گلستان آمده است.

* افزایش 30 درصدی عملکرد با اجرای طرح استمرار سیب‌زمینی

برداشت سیب‌زمینی پاییزه و کشت هم‌زمان سیب‌زمینی بهاره در استان گلستان آغاز شده است، سیب‌زمینی پس از برداشت، منتقل به انبار شده و با دستگاه سورتتینگ، سورت می‌شود، پس از آن بسته‌بندی و سپس روانه بازار می‌شود، استان گلستان بهترین کیفیت سیب‌زمینی را دارد و این محصول تولیدی از لحاظ تازه خوری نسبت به سیب‌زمینی بهاره از کیفیت بالایی برخوردار است.

سردرگمی کشاورزان از مازاد تولید و موانع صادرات سیب‌زمینی مشکلاتی است که این روزها کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، از این رو طرح استمرار به داد سیب‌زمینی کاران استان آمده تا مشکلات پیش‌روی آنها را برطرف کند.

استفاده از تجهیزات نوین کاشت و برداشت توانسته میزان بهره‌وری محصول سیب‌زمینی را افزایش دهد، تجهیزاتی که کاملاً ساخت داخل هستند و جدیدترین نوع کشت سیب‌زمینی به روش زیگزاگ از طریق این دستگاه انجام می‌شود و جزو به‌روزترین دستگاه‌های دنیاست، با اجرای طرح استمرار کشت سیب‌زمینی در گلستان عملکرد تولید 30 درصد افزایش می‌یابد.

*عباسی: اجرای کشت سیب‌زمینی طرح استمرار در گلستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی و جهاد کشاورزی استان گلستان از اجرای کشت سیب‌زمینی طرح استمرار خبر داد و گفت: این طرح در چهار استان کشور اجرا می‌شود.

محمدرضا عباسی با بیان اینکه استان‌های گلستان و کرمان این طرح را در سطح کشور اجرا می‌کنند، افزود: از مهمترین مزایای کشت استمرار اینکه وقتی کشور در این مقطع زمانی «آذر و دی» با مشکل تامین خوراک مردم و بحث صادرات مواجه می‌شود می‌توانیم مشکل کمبود سیب‌زمینی را در سطح کشور برطرف کنیم و یا حتی زمینه صادرات فراهم شود.

*مقصودلو: مسوولان موانع تولید را برطرف کنند

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان گلستان با اشاره به اینکه در زمینه صادرات سیب‌زمینی همچنان مشکل داریم، گفت: از 12 اسفند پارسال مرز زمینی بسته شده و ورود مواد غذایی، محصولات کشاورزی ازجمله سیب‌زمینی منع شده است.

رمضان مقصودلو بیان کرد: بنابراین ما وقتی مازاد تولید داریم باید در کشور یا استان از پایانه صادرات شود، از مسوولان متولی انتظار می‌رود این موانع را از مسیر تولید بردارند.

 کار برداشت سیب‌زمینی پاییزه در استان تا اواخر دی ماه ادامه دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار