دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: پس از مراجعه به پزشک و دریافت دارو، می بایست داروی تجویز شده را تا انتها مصرف و از نگهداری دارو در منزل برای روز مبادا جدا خودداری کرد.

هشدار، نگهداری دارو در منزل برای روز مبادا خطرناک است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، دکتر عباس علیمرادیان افزود: در بیشتر موارد پس از مراجعه به پزشک و دریافت دارو، داروهای تجویز شده تا انتها مصرف نمی شود، گرچه تصور اشتباه نگهداری این داروها در منزل برای روز مبادا بسیار خطرناک و نادرست است، اما مشاهده می شود که جمع آوری و انبار داروها از منازل در محلی به عنوان قفسه دارویی و یا جعبه های دارویی، در آشپزخانه و یا یخچال صورت می گیرد، از آنجا که داروخانه به هیچ عنوان مجاز به تحویل گرفتن داروی مصرف نشده از بیماران نیست، گاهی اوقات مراکز هلال احمر وظیفه جمع آوری این داروهای بلا استفاده را برعهده می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: گرچه دارو نقش موثری در درمان بسیاری از بیماری ها دارد، اما زمانیکه دیگر نیازی به آنها نیست، ضروری است که برای جلوگیری از ضرر رسانی آنها به دیگران، داروها را به شکل مناسبی معدوم کنیم.

وی تاکید کرد: در برخی از کشورها روند مشخصی برای بازگرداندن دارو وجود دارد، اما از آنجا که در کشور ما این سیستم وجود ندارد ما می توانیم از روش های ساده برای دور ریختن دارو از طریق زباله منزل استفاده کنیم.

دکتر علیمرادیان با اشاره به اینکه چنانچه شرکت سازنده دارو، روشی را برای معدوم سازی دارو روی بسته بندی آن ذکر کرده است باید بر اساس آن عمل شود، تصریح کرد: شربت ها و سوسپانسیون ها را در فاضلاب ریخته و بطری آنرا در زباله دان می اندازیم، می بایست قبل از دور انداختن بطری خالی دارو، دستور مصرف روی آنرا برای جلوگیری از مصرف نابجا مخدوش نمایید.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک همچنین تاکید کرد: پزشک بر اساس سابقه بیماری شما دارو را برای خود شما تجویز کرده است و دارویی که برای شما موثر بوده است چه بسا برای دیگری خطرناک باشد، پس آن را به دیگران و به شکل سر خود، ندهید.


 

ارسال نظر

آخرین اخبار