تکمیل و راه‌اندازی بخش آنژیوگرافی و جراحی قلب منطقه شرق گلستان در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس که چند سال برای فراهم شدن آنها زمان صرف شد، اکنون برای افتتاح و پاسخ به مطالبه حیاتی و عمومی مردم تنها با مشکل نبود یا کمبود جراح قلب مواجه‌ است.

راه‌اندازی آنژیوگرافی گنبد؛ از کُندی تکمیل زیرساخت‌ تا کمبود جراح قلب

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، "آنژیوگرافی نوعی عکس برداری رنگی و آزمون تشخیصی رگ‌های خونی است که با استفاده از آن مواردی همچون بیماری نارسایی وریدی، بیماری عروق کرونر و عروق محیطی قابل تشخیص بوده و به کمک آن تعداد عروق کرونر مسدود شده، محل انسداد و میزان آن مشخص می‌شود و یک راه کشف مشکلات شریان‌های کرونری قلب است".

وقتی مردم گنبدکاووس پس از چند سال پیگیری و مطالبه‌گری برای راه‌اندازی مرکز مراقبت و درمان بیماری‌های قلبی بالاخره در ۱۵ آبان ۸۵ خبر محقق شدن بخشی از مطالبات خود را با افتتاح بزرگترین مرکز مراقبت‌های ویژه قلب شرق گلستان در بیمارستان شهدای این شهرستان شنیدند، هرگز فکر نمی‌کردند که وعده راه‌اندازی نزدیک بخش آنژیوگرافی این بیمارستان حدود ۱۴ سال یا حتی بیشتر از آن طول خواهد کشید.

سال ۱۳۸۵ بزرگترین مرکز مراقبت‌های ویژه قلب شرق گلستان در بیمارستان شهدای گنبدکاووس افتتاح شد و قرار بود بخش آنژیوگرافی آن هم با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شود اما تاکنون به سرانجام نرسیده است.

نبود مرکز و بخش تخصصی آنژیوگرافی و جراحی قلب در شرق گلستان که نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری استان در این منطقه زندگی می‌کنند سبب شده تا مردم این خطه علاوه بر روبرو شدن با مخاطرات جانی، برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی خود هزینه‌های جانبی زیادی متحمل شوند.

هم اکنون مردم هفت شهرستان گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در گستره‌ای حدود دو سوم مساحت شرقی گلستان مجبورند برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی خود به مراکز آنژیوگرافی و جراحی قلب غرب استان در گرگان و کردکوی مراجعه کنند که در مواردی تا ۲۵۰ کیلومتر تردد را شامل می‌شود.

دوری مسافت و هزینه‌ رفت و آمد و در برخی موارد اقامت همراهان بیمار، هزینه‌های درمانی بالا بویژه در مرکز بخش خصوصی و تعداد بالای بیماران قلب و عروق در شرق گلستان از دلایل اصلی مردم و مسوولان در ضرورت راه‌اندازی بخش تخصصی آنژیوگرافی و جراحی قلب در گنبدکاووس است.

پیگیری‌ مسوولان محلی و جامعه خیرین سلامت منطقه شرق گلستان سبب شد تا مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان عملیات اجرایی احداث مرکز تخصصی آنژیوگرافی و جراحی قلب این خطه را در ۶ آبان ۹۵ آغاز کنند.

در مراسم آغاز عملیات اجرایی این مرکز، رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفته بود که مرکز آنژیوگرفی و جراحی قلب گنبدکاووس در زمینی به مساحت ۶۰۰ مترمربع با زیربنای هزار و ۲۰۰ متر مربع در ۲ طبقه با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار تا هفته دولت سال ۹۶ ساخته می‌شود.

با وجود آغاز عملیات اجرایی احداث بخش تخصصی آنژیوگرافی و جراحی قلب شرق استان گلستان در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس در سال ۹۵ به دلایل مختلف عملیات اجرایی این پروژه درهمان مرحله کلنگ‌زنی باقی ماند تا اینکه در بهمن سال ۹۷ یکی از نیکوکاران گنبد مسوولیت ساخت ساختمان این پروژه را در ۲ طبقه با زیربنای هزار ۴۰۰ مترمربع  قبول کرد و بلافاصله عملیات اجرایی آن آغاز شد.

باوجود اقدامات اشاره شده و پیشرفت فیزیکی ساختمان آنژیوگرافی و بهسازی مکان مورد نیاز این بخش و همچنین اعلام آمادگی و خرید دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز توسط بخش خصوصی همچنان خبری از راه‌اندازی آن نیست.

تشکیل کمپین یا پویش مردمی برای راه‌اندازی آنژیوگرافی در گنبدکاووس

خلف وعده مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان و بخش خصوصی برای راه‌اندازی و آغاز به‌کار بخش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی، سبب شده در روزهای اخیر پویش و کمپین مردمی در فضای مجازی توسط فعالان اجتماعی، رسانه‌ای و برخی پزشکان در این شهرستان تشکیل شود.

این پویش مردمی که برخی مسوولان نیز عضو آن هستند، اکنون با حدود ۹ هزار عضو مطالبات مردم را برای راه‌اندازی بخش آنژیوگرافی در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) منتشر می‌کند.

در این بین حتی نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز چند روز پیش در صحن علنی مجلس در تذکری به وزیر بهداشت و درمان خواستار شتاب بخشی در راه‌اندازی آنژیوگرافی در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) این شهرستان شد.

امانقلیچ شادمهر همچنین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با گلایه‌ از تاخیر در راه‌ اندازی بخش آنژیوگرافی در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) این شهرستان خاطرنشان کرد: تسریع در راه‌ اندازی این بخش، مطالبه بحق مردم گنبدکاووس و حتی شرق استان گلستان است.

وی اظهار داشت: مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان و شرکت بخش خصوصی طرف قرارداد که سال گذشته دستگاه‌ها و تجهیزات آن‌ را خریداری و در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) گنبدکاووس نصب کردند، باید هر چه سریعتر نسبت به راه اندازی بخش آنژیوگرافی اقدام کنند.

نماینده مردم گنبدکاووس همچنین با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی و بخش خصوصی طرف قرارداد هر کدام باید به تعهدات خود برای راه‌اندازی بخش آنژیوگرافی بیمارستان پیامبر اعظم (ص) این شهرستان عمل کنند گفت: تاخیر در راه‌اندازی این بخش سبب شده تا در حق سلامت مردم منطقه اجحاف شود.

در همین پیوند رییس بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس نیز به خبرنگار ایرنا گفت که همه شرایط برای راه‌اندازی بخش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی این بیمارستان از ۶ ماه پیش با هزینه ۱۰۰ میلیارد ریالی توسط دانشگاه علوم پزشکی و مشارکت برخی از نیکوکاران شهرستان و نیز خرید دستگاه اصلی توسط بخش خصوصی آماده شد.

دکتر فرید عابدی افزود: تنها مشکل برای راه‌اندازی این بخش، نبود جراح قلب در منطقه و کمبود آن در استان گلستان است که با وجود تلاش‌های انجام شده و رایزنی با برخی پزشکان دارای این تخصص هنوز موفق به عقد قرارداد نشدیم.

وی افزود: فعالیت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی نیاز به حضور همزمان حداقل سه پزشک متخصص و فوق تخصص (بیهوشی قلب، اینترونشنیست و جراح قلب) دارد.

عابدی اضافه کرد: تاکنون با چند پزشک جراح قلب در خارج گلستان برای حضور در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبد رایزنی شده اما آنها خواستار حضور نیمه وقت ۲ تا سه روز در هفته بودند که هماهنگی این میزان حضور با توجه به درخواست ۲ پزشک دیگر یعنی متخصص بیهوشی و اینترونشنیست که خواستار حضور تمام وقت هستند، سخت بود.

رییس بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس گفت: اخیرا نیز دانشگاه علوم پزشکی گلستان با یک جراح قلب دیگر وارد مذاکره شده که امیدواریم مورد توافق طرفین و بخش خصوصی طرف قرارداد قرار گیرد.

عابدی افزود:  در حال حاضر ۶۰ درصد از ۲۵ تا ۳۰ بیماری که هر روز در بیمارستان شهرستان کردکوی در غرب گلستان مورد آنژیوگرافی یا جراحی قلب قرار می گیرند، از ساکنان شرق استان هستند و تردد در این مسافت طولانی مشکلاتی ایجاد می کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی گلستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: راه‌اندازی مرکز آنژیوگرافی و جراحی قلب به عنوان یکی از نیازهای مهم شرق استان به مرکزیت بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس در حدود ۲ سال اخیر مطرح و فضا سازی لازم مانند "اتاق عمل، بخش‌های آی سی یو، سی سی یو و پست آنژیو" به عنوان تعهد دانشگاه علوم پزشکی آماده شد.

سراج‌الدین عارف‌نیا افزود: این مرکز با بخش‌های آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و جراحی قلب، برای راه‌اندازی در انتظار عقد قرارداد با یک جراح قلب است.

وی ادامه داد: مهمترین لازمه فعالیت آنژیو پلاستی وجود جراح قلب است و یک جراح قلب از استان دیگری قبلا برای فعالیت در این مرکز اعلام آمادگی کرده بود اما منصرف شد و اخیرا هم دانشگاه با جراح قلب جدیدی برای حضور ۲ روز در هفته‌ در این مرکز به توافق رسیده و منتظر نظر و تایید نهایی شرکت بخش خصوصی هستیم.

به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان؛ بخش خصوصی خریدار دستگاه آنژیوگرافی وظیفه پیدا کردن جراح قلب و معرفی آن به دانشگاه را برعهده دارد اما تاکنون اقدامی برای حل این مشکل انجام نشده است.

وی وعده داد: در صورت تایید نهایی جراح مورد نظر دانشگاه علوم پزشکی گلستان توسط شرکت خصوصی، به احتمال زیاد تا یک ماه آینده این مرکز آماده فعالیت خواهد بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار