در سال‌های اخیر پیشگیری از بیماری‌های قلبی به یکی از دغدغه‌های اصلی متخصصان و مسئولین بهداشت و سلامت کشورها محسوب می‌شود. چون این بیماری‌ها به علت اصلی مرگ‌ومیر در کشورها توسعه‌یافته تبدیل شده است. خوشبختانه درمان‌های طبیعی و عادت‌های سالمی وجود دارند که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی مؤثر هستند.

5 ماده غذایی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، در سرتاسر جهان میلیون‌ها نفر از یک بیماری قلبی و عروقی رنج می‌برند و سالانه بیش از 813 هزار نفر جان خود را به خاطر همین بیماری‌ها از دست می‌دهند. در سال‌های اخیر پیشگیری از بیماری‌های قلبی به یکی از دغدغه‌های اصلی متخصصان و مسئولین بهداشت و سلامت کشورها محسوب می‌شود. چون این بیماری‌ها به علت اصلی مرگ‌ومیر در کشورها توسعه‌یافته تبدیل شده است. خوشبختانه درمان‌های طبیعی و عادت‌های سالمی وجود دارند که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی مؤثر هستند. در این مقاله در خصوص برخی مواد غذایی مفید برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

yektanet.com

انواع بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی مربوط به تمامی بیماری‌هایی می‌شوند که قلب را درگیر می‌کنند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:

. بیماری‌های رگ‌های خونی

. اختلال در ضربان قلب مانند آریتمی

. نارسایی قلبی مادرزادی

رایج‌ترین بیماری‌های قلبی در بین مردم جهان

داشتن عادت‌های نادرست روزمره یکی از عوامل افزایش تعداد بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. در روزگاری که ما زندگی می‌کنیم، عادت‌های ناسالم زیادی مانند بی‌تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و غیره وجود دارد که راه را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی هموار می‌کنند. در ادامه به رایج‌ترین بیماری‌های قلبی اشاره می‌کنیم:

آنژین قفسه سینه

زمانی که خون مورد نیاز بدن به دلیل مشکلات مربوط به انسداد در رگ‌های کرونری به خوبی جریان نداشته باشد بیمار احساس فشار بسیار سنگینی در قفسه سینه دارد که به آن آنژین قفسه سینه گفته می‌شود.

انفارکتوس میوکارد یا همان سکته قلبی

سکته قلبی زمانی بروز می‌کند که جریان خون به سمت ناحیه‌ای از قلب قطع می‌شود. در این صورت قلب به اصطلاح خراب می‌شود و می‌میرد. به همین دلیل بیمار یک احساس فشار سنگینی در قفسه سینه احساس می‌کند که با سرگیجه و مشکل تنفس همراه است.

آریتمی

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های قلبی آریتمی است که شامل ضربان نامنظم قلب می‌شود. در این صورت ممکن است که قلب کندتر و یا تندتر از حالت عادی بزند یا بی‌نظمی متناوب ایجاد کند که سرگیجه، تنگی نفس، رنگ‌پریدگی و تعریق از علائم آن محسوب می‌شود.

آنوریسم یا رگ برآمدگی

آنوریسم زمانی بروز می‌کند که جداره عروق ضعیف و در منطقه خاصی از بدن دچار التهاب می‌شوند.

مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی

موز و آووکادو

مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم مانند موز و آووکادو می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی مؤثر و حتی ضروری باشد. محققان روی موش‌های آزمایشگاهی که در معرض بیماری‌های قلبی قرار داده شده بودند بررسی‌هایی انجام دادند. از این موش‌ها آزمایش اکوی قلب و تست‌های دیگر تشخیصی گرفته شده بود تا وضعیت عروقی‌شان از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه محققان مشاهده کردند موش‌هایی که رژیم غذایی‌شان حاوی میزان کمی پتاسیم است بیشتر دچار سفتی و عدم انعطاف در عروق خونی‌شان هستند. چون رسوب کلسیم در آن‌ها بالا است. این پدیده باعث تجمع پلاک‌ها در رگ‌های خونی می‌شود که به آن تصلب شرایین می‌گویند. البته در خصوص انسان نیاز به بررسی‌های بیشتری وجود دارد. آنچه مشخص است اینکه موز و آووکادو هر دو سرشار از پتاسیم هستند بنابراین توصیه می‌شود از آن‌ها به عنوان مکملی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی استفاده کنید.

آجیل‌های کم نمک

آجیل‌ها ارزش غذایی بالایی دارند. به بیان دیگر سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که اثرات محافظتی برای قلب دارند. با این حال توصیه می‌شود که در مصرف آجیل دچار افراط نشوید چون حاوی کالری زیادی هستند. باید بگوییم که اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای اشباع نشده پلی هستند که اثرات خوبی در حفظ سلامت دستگاه قلب و عروق دارند. چون این ترکیبات حاوی اثرات ضدالتهابی و ضدآریتمی دارند.

پیاز

شاید باورتان نشود اما همین پیازی که هر روز مصرف می‌کنیم یکی از سبزیجات دوستدار قلب است. پیازها حاوی میزان زیادی آب بوده و کم کالری هستند. می‌توانید این سبزیجات را منبع خوب فیبرها و پتاسیم بدانید. علاوه براین پیاز حاوی میزان چشمگیری کلسیم، آهن، منیزیم و فسفر است. از طرف دیگر، پیاز سرشار از ویتامین‌های گروه B بوده و حاوی میزان کمی ویتامین E و C است. این دو ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند. بنابر اعلام انجمن تغذیه اسپانیا، پیاز حاوی ترکیبی به نام کوئرسیتین است که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی مؤثر عمل می‌کند. اگر می‌خواهید کلسترول و فشار خونتان تنظیم بماند می‌توانید به پیاز اعتماد کنید.

سیر

نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سیر می‌تواند باعث کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون شود. علاوه براین، محققان بر این عقیده هستند که مصرف داروهایی با پایه سیر نیز برای افرادی که از بیماری‌های قلبی عروقی رنج می‌برند مفید است. سیر باعث کاهش فشارخون بالا شده و سفتی رگ‌های خونی که به تصلب شرایین معروف است را کاهش می‌دهد.

عسل

نوعی قند طبیعی در عسل وجود دارد که می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند. این قند «ترهالوز» نامیده می‌شود. این ترکیب پروتئینی را فعال می‌کند که باعث می‌شود سلول‌های ایمنی پلاک‌های چربی را از رگ‌های خونی حذف کنند. با این حال این نظریه همچنان در حال بررسی‌های تکمیلی است. امروزه ثابت شده است که ترهالوز باعث کاهش 30 درصدی اندازه پلاک آتروم در بین موش‌های آزمایشگاهی می‌شود. با این حال تحقیقات تکمیلی برای اثبات دقیق‌تر این مسئله روی انسان مورد نیاز هست.

اگر شما هم از ابتلا به هر یک از بیماری‌های قلبی هراس دارید و یا جزو افراد مبتلا به این بیماری‌ها هستید در گنجاندن این مواد غذایی در برنامه غذایی‌تان تردید نکنید. با این حال اگر تحت درمان با داروی خاصی هستید حتماً قبل از مصرف هر نوع ماده غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار