راهکار‌های کاهش محکومان حبس و اقدامات تربیتی و اصلاحی زندانیان در کارگروه کاهش جمعیت کیفری دادگستری گلستان بررسی شد.

بررسی راهکار‌های اصلاحی محکومان کیفری در گلستان
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری گلستان  گفت: یکی از رویکرد‌های مهم در سند تحول قضایی، اصلاح مجرمین است تا از بازگشت دوباره آنان به زندان و تکرار جرم در آنان جلوگیری شود.

هاشمیان افزود: تغییر نگاه حبس گرایی در بین مردم و قضات یکی از کلیدی‌ترین اقداماتی است که ما در کارگروه کاهش جمعیت کیفری استان دنبال می‌کنیم و امیدواریم سایر دستگاه‌ها نیز در این راستا به ما کمک کنند.

او گفت: برگزاری نشست‌های متعدد با قضات محاکم کیفری استان و دادسرا‌ها و گفتگو با قضاتی که آرای حبس بیشتری صادر می‌کنند از جمله اقدامات دادگستری استان در آن بخش است.

او ادامه داد: به زودی نشست مشترکی با قضات واحد‌های اجرای احکام کیفری و مددکاران زندان‌های استان برگزار و در آن راهکار‌های اصلاح زندانیان و بازاجتماعی کردن آنان، بررسی می‌شود و نتیجه آن برای قضات صادر کننده احکام حبس ارسال می‌شود تا بر اساس نتایج آن برای ادامه حبس محکومان تصمیبم گیری شود.

رئیس کل دادگستری گلستان به طرح غربالگری و پایش زندانیان هم اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح که با دستور رئیس قوه قضاییه اجرای آن آغاز شده است قضات برجسته با حضور در زندان‌های گرگان و گنبدکاووس با همه زندانیان دیدار و پرونده‌های آنان را بررسی می‌کنند.

هاشمیان ادامه داد: پس از بررسی پرونده‌ها و شنیدن خواسته‌های مددجویان در صورتی که این افراد مشمول عفو، تخفیف مجازات و ارفاق باشند، پرونده آن‌ها برای انجام مراحل قانونی آزادی از زندان، تکمیل و دستور‌های قضایی مورد نیاز صادر می‌شود.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: از زمان اجرای این طرح تاکنون ۲۲۴ متهم و محکوم، از زندان آزاد شدند.

محمود اسپانلو معاون منابع انسانی و امورفرهنگی دادگستری گلستان هم در این جلسه از ظرفیت استان برای استفاده از پابند‌های الکترونیک برای زندانیان خبر داد و گفت: زندانیان واجد شرایط به جای زندان در محل زندگی خود تحت نظر قرار می‌گیرند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این جلسه از کاهش ورودی دادسرای گرگان خبر داد و گفت: با همکاری شورای حل اختلاف پروند‌های تصادفات به جز موارد منجر به فوت به شعب شورای حل اختلاف می‌رود و در تعامل خوبی که با بیمه‌ها داریم امکان پرداخت خسارت‌های افراد در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم شده است.

حجت الاسلام سیدحسینی به موضوع کاهش جمعیت کیفری هم اشاره کرد و به مردم اطمینان داد: برخورد با اشرار، اراذل و اوباش مجرمان خشن و مزاحمان نوامیس مردم سخت گیرانه است و از تخفیف مجازات برای آنان خبری نیست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار