بورس که در ریل توسعه قرار داشت این روزها با اُفت های پیاپی در حال خروج از این مسیر است.

چه کسی به داد سهامداران می‌رسد؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی آنچه باید در مجلس تصویب شود لایحه بودجه است نه طرح نمایندگان، گفت: ما قیمت دلار را در سال آینده ۱۱ هزار و ۵۰۰ الی ۱۲ هزار تومان در نظر گرفته‌ایم و قیمت دلاری که امروز در سامانه نیما و بازار است، واقعی نیست. اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد!

این ها صحبت هایی بود که واکنش خوبی در  بازار سرمایه نداشت به علت آنکه تا به امروز شاخص با آفت شارپی مواجه شده و برای چندمین بار روند خرسی خود را پیش گرفت.

ریزش‌هایی که اخیرا در بازار سرمایه به وجود آمد برای چندمین بار سبب شد که سهامداران متضرر در مقابل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران تجمع کنند. ما برای بررسی بیشتر این ماجرا با چند کارشناس مربوط و یکی از اعضای شورای عالی بورس به گفت وگو نشستیم.

کاهش نرخ ارز عامل اصلی ریزش این روز های بازار 

سعید اسلامی بیدگلی عضو شورای عالی بورس در رابطه با ریزش‌های اخیر بازار سرمایه و تاثیر نرخ دلار بر شاخص کل، گفت: اتفاقاتی که این روزها در بازار سرمایه رخ می‌دهد بسیاری از سرمایه گذاران را مضطرب کرده است به علت آنکه سهامداران سرمایه‌های خود را در بازار درگیر کرده اند.

وی افزود: ریزش این روزهای بازار سرمایه سهامداران را نسبت به آینده بازار بدبین کرده و نکته حائز اهمیت آن است که این امر مذکور، به دلایل مختلفی اعم از کاهش نرخ ارز و رفتارهای هیجانی بود.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: اکنون تا حدودی اعتماد از بازار سرمایه رخت بر بسته، نهادها و اشخاص حقوقی نیز به دلایل مختلفی با مشکل مواجه شده اند، امیدواریم با سیاست‌های اخذ شده در بخش اقتصاد کلان و کمک‌های بنیادی باز هم شاهد بازگشت بازار باشیم.

دخالت های غیر کارشناسانه تاچه حدی بر ریزش بازار سرمایه موثر بود؟

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا ریزش های اخیر در بازار سرمایه به کاهش قیمت دلار مربوط است یا خیر؟ بیان کرد: ریزش‌های اخیر بازار سرمایه ارتباط چندانی با قیمت دلار ندارد؛ به علت آنکه دلار نیمایی از همان ابتدای سال تقریبا با رشد خوبی مواجه بوده و گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که شرکت‌ها در فروش دلار با مشکل چندانی برخورد نکرده اند.

او بیان کرد: نکته اصلی که سبب شده تا بازار سرمایه با ریزش مواجه شود، دخالت‌ها و طراحی غیر کارشناسی است که از سمت مجلس مطرح شده، متاسفانه سود شرکت‌ها نیز درگیر یک سری مشکلات شده تا زمانی که دست اندازی در سود داشته باشیم قطع به یقین بازار به روند صعودی خود بازنمی گردد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: وقتی دولتی ها در رابطه با قیمت گذاری محصولات پتروشیمی‌ و صنایع صحبت می‌کنند؛ قطعا این گونه از مسائل علاوه بر تشکیل رانت سبب ایجاد ترس در دل سهامداران نیز می‌شود.

حرکت دلار و بازار سرمایه در دو ریل موازی!

علی احمد زاده اصل کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار سرمایه، گفت: تغییر نرخ دلار تاثیر چندانی بر بازار سرمایه نداشته است، همانطور که شاهد بودیم در زمانی که دلار با رشد مواجه بود بورس با اُفت ۳۰ درصد مواجه شد، در اصل می‌توان گفت که دلار و بازار سرمایه دو بازار موازی هستند که هریک راه خود را می‌روند.

او بیان کرد: دلار  چندان نتوانسته بر بازار تاثیر بگذارد بلکه آن مسئله‌ای که موثر بوده در واقع بحث‌های سیاسی که بین مجلس و دولت پیش آمده بود، به گونه‌ای که این امر طی چند مدت اخیر سبب شد تا افراد سهام با ارزش خود را برای فروش بگذارند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: درست است که دولت مردم را تشویق کرد که سرمایه‌های خود را به بورس بسپارند، اما مردم چرا هیجانی رفتار کردند که حال با چنین زیانی مواجه شوند؟ آن‌ها که می دانستند بازار سرمایه یک بازار تخصصی بوده و ممکن است با اُفت مواجه شود.

سهامداران از رفتار هیجانی بپرهیزند!

احمد زاده اصل گفت: سهامداران نباید هیجانی عمل کنند به علت آنکه علاوه بر گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها که در بهمن ماه منتشر می شود برخی از شرکت‌ها و صنایع به دلیل ارزشمند بودن در بلند مدت سود ده هستند.

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل اُفت این روزهای بازار سرمایه، گفت: بسیاری از افراد فکر می‌کنند که کاهش نرخ ارز سبب ریزش بازار سرمایه شد، اما اگر سهامداران توجه کنند پارسال هم شرکت‌ها دلار را بین ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان می‌فروختند و اکنون نیز این مبلغ را به ۲۲ هزار تومان افزایش داده اند پس از این امر می‌توان نتیجه گرفت نوسان نرخ ارز تاثیر چندانی ندارد بلکه بیشترین اثر در بازار سرمایه از اختلافات بین دولت، مجلس و وزارت اقتصاد است.

او بیان کرد: شدت این اختلاف سبب ایجاد بدبینی بین سهامداران بازار سرمایه شد به نوعی که روز شنبه مورخ ۲۷ دی و روز گذشته به تاریخ ۲۹ دی شاهد افزایش فشار فروش و خروج نقدینگی بودیم.

تمام این مسیر برای بررسی ریزش را تا وزارت اقتصاد و برای گرفتن پاسخی از وزیر اقتصاد طی کردیم که او هم تنها قول تلاش برای بهبود بازار را به سهامداران داد!

البته شوک دیگر مرتبط به بازار بورس هم استعفای معاون معدنی وزیر صمت آن هم پس از بخشنامه فولادی پر سر و صدایش بود که به نظر می رسد بر بازار امروز تاثیر گذار است.

در پایان باید گفت بهتر است مسئولان کشور در رابطه با اتفاقاتی که اخیرا رخ داده و سبب اُفت‌های شدید بازار سرمایه و زیان سهامداران شده ورود کنند تا بیش از این ما شاهد ریزش‌های شدید بازار سرمایه نباشیم و شاخص باز به روند رو به رشد خود بازگردد.

 

 
منبع: باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر

آخرین اخبار