یک رزمنده دوران دفاع مقدس گفت:کار با مجاهدین و نیروهای عراقی آسان نبود چرا که از صنوف مختلف با تنوع فرهنگی، سیاسی و اخلاقی بودند اما، عراقی‌ها هرگاه به مشکل بر می‌خوردند به شهید دقایقی رجوع می‌کردند.

شباهت مدیریتی «حاج قاسم» و «حاج اسماعیل»

به گزارش گلستان ۲۴؛ فریدون چوپان از جمله نیروهای اطلاعاتی دوران هشت سال دفاع مقدس و از همرزمان سرلشکر پاسدار شهید اسماعیل دقایقی است. این رزمنده به مناسبت سالروز شهید دقایقی در گفتگو با ایسنا روایت می‌کند: آشنایی من با سرلشکر پاسدار اسماعیل دقایقی به نخستین دوره فرماندهی که در سپاه با عنوان «دوره مالک اشتر» برگزار شد باز می‌گردد. در حقیقت رفاقت ما از لحظه‌ای آغاز شد که در یکی از ساعت‌های فرهنگی برای ما فیلم «توبه نصوح» را به نمایش گذاشتند. وقتی فیلم به نقطه اوج خود رسید اسماعیل به هِق هِق افتاد و شدیدا گریه کرد.

وی افزود: من او را دیدم و متوجه شدم در عالم دیگری قرار دارد. از آنجا به بعد تصمیم گرفتم رفاقتم را با اسماعیل بیشتر کنم. این فیلم نقطه آغاز رابطه دوستی ما با شهید دقایقی شد. در ساعت‌های آزاد باش با یکدیگر منزل می‌رفتیم و در مسیر با هم صحبت‌هایی داشتیم که آشنایی ما را بیشتر می‌کرد.


افراد با گرایش‌های مختلف دورش جمع می‌شدند


این رزمنده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: شهید دقایقی انسان منحصر به فردی بود. او از بچه‌های نخبه دانشگاه بود و به واسطه این نخبگی هوش بسیار بالایی داشت. توانسته بود خوب روی خودش کار کند. هرکسی با اولین برخوردهایی که با او داشت پی می‌برد دقایقی یک انسان و عبد صالح خداوند است. او بنده مخلص خدا بود. فضایل اخلاقی را به مرحله عمل رسانده بود. او، انسان را یاد پیغمبر (ص) می‌انداخت. مهربان بود، شجاع بود، ملاطفت داشت، انسان جامع‌نگر بود. در صحبت کردن لحن نرم و آرامی داشت. ما در این دوره حدود ۳۰ نفر بودیم. همه مجذوب او شده بودیم. افراد با سلایق و گرایش‌های مختلف دور او جمع می‌شدیم. راهکارهایی که او در دوره ارائه می‌کرد در بهترین سطح قرار داشت.


*فرمانده‌ای که به اسرای عراقی اطمینان کرد


چوپان با اشاره به اینکه تا لحظه شهادت دقایقی همراه یکدیگر بودیم توضیح داد: فعالیت‌های شهید دقایقی فقط منحصر به جبهه نبود. او در قم مدتی مسئول حفاظت شخصیت‌ها بود. ما هم از طرف واحد اطلاعات در دوره حضور داشتیم. قرابت کاری‌مان این با هم بودن را بیشتر می‌کرد. او در مقطعی با گروه‌های تروریستی منافقین هم درگیر بود.


وقتی دقایقی شهید شد مجاهدین عراقی یتیم شدند


وی یادآور شد: ویژگی شخصیتی شهید دقایقی فقط مورد توجه همرزمان ایرانی‌اش نبود. عراقی‌ها علاقه شدیدتری به شهید دقایقی داشتند. کار با مجاهدین و نیروهای عراقی آسان نبود چرا که از صنوف مختلف با تنوع فرهنگی، سیاسی و اخلاقی بودند اما، عراقی‌ها هرگاه به مشکل بر می‌خوردند به شهید دقایقی رجوع می‌کردند و همه او را قبول داشتند و حول محورش جمع می‌شدند. درون مردم ایران و فرماندهان یک ذهنیت تاریخی نامطلوب نسبت به مردم کوفه وجود دارد اما، شهید دقایقی چنین نگاهی نداشت و همین باعث شد تا عراقی‌ها او را مانند یک پدر دوست بدارند تا آنجا که وقتی به شهادت رسیدند احساس یتیمی کردند.
 

شباهت مدیریتی سرداران شهید قاسم سلیمانی و اسماعیل دقایقی
شهید دقایقی و شهید سلیمانی لشکر جهانی حضرت مهدی (عج) را فرماندهی کردند


چوپام با تأکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی ادامه دهنده راه شهید دقایقی بود گفت: تمام فرماندهان ما افراد نخبه‌ای بودند. در بین این نخبگان افرادی داری شاخص‌های فکری و رفتاری بودند که آن‌ها را از سایرین متمایز می‌کرد؛ به این معنی که آن‌ها نسبت به انقلاب اسلامی، حرکت امام خمینی (ره) و تشکیل حکومت حضرت مهدی (عج) دید جهانی داشتند. شهید دقایقی و شهید قاسم سلیمانی دو شخصیتی هستند که رفتارشان با دیگر فرماندهان بسیار متفاوت بود. آن‌ها به رزمندگان عراقی که با رژیم بعث عراق می‌جنگیدند اعتماد کردند. شهید دقایقی نخستین یگان جهانی سپاه حضرت مهدی (عج) که اسمش «لشکر ۹ بدر» بود را تشکیل داند. در ادامه، چون این روش موفقیت‌آمیز بود لشکرهای دیگری مانند: فاطمیون، زینبیون، حیدریون، حشدالشعبی، نیروهای بسیج مردمی سوریه و یگان‌های مردمی در یمن شکل گرفت. شهید دقایقی و شهید حاج قاسم سلیمانی با یکدیگر رفیق بودند. فرماندهان یگان‌ها با هم ارتباط داشتند و دوستان صمیمی به حساب می‌آمدند.
منبع: خبرگزاری دانشجو

 

ارسال نظر

آخرین اخبار