مدیرکل اوقاف استان قم گفت: اصرار حضرت زهرا سلام الله علیها و اهل بیت علیهم السلام برای بازپس‌گیری فدک، صرفاً یک مسئله شخصی و مادی نبود زیرا آنها هیچ‌گاه چیزی برای خود نمی‌خواستند و هر آنچه داشتند در راه خدا انفاق می‌کردند.

دلیل حضرت زهرا(ع) برای اصرار در بازپس گیری فدک چه بود؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در ویژه برنامه شمیم بهشت که به صورت زنده مستقیم از جوار حرم مطهر امامزاده جعفر شهیدعلیه السلام روی آنتن سیمای مرکز قم رفت اظهار کرد: در مسئله فدک، باید به نکات مهمی اشاره کرد که نشاندهنده اهمیت آن است و فارغ از مسائل مادی جلوه‌گر می‌شود.
وی افزود: هیچ کس از در خانه اهل بیت علیهم السلام دست خالی نمی‌رفت زیرا آن بزرگواران اهل انفاق و صدقه بودند؛ بنابراین بحث پیرامون فدک مربوط به مسائل شخصی و مادی نیست و فراتر از اینهاست. بهتر اینکه حضرت در پی دفاع از حکمی از احکام الهی بود که غاصبان به دنبال تحریف آن بودند و می گفتند انبیاء از خود ارثی را بجا نمی گذارند
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه فدک باغی بود که پیامبر اکرم صلی اله علیه وآله وسلم آن را به دخترشان بخشیدند گفت: زمانی که فصل برداشت خرمای فدک رسید، حضرت محمد صلی اله علیه وآله وسلم یکی از اصحاب را برای برآورد محصول فرستادند، آن فرد برآوردی معادل 40 هزار بار شتر را سهم ایشان دانست، درآمدی فراوان که در زمان حضرت بین فقرا توزیع می‌شد و حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها نیز همین سنت را ادامه دادند زیرا آنها هر آنچه داشتند برای دیگران می‌خواستند.
وی ادامه داد: آنهایی که مخالف اهل بیت علیهم السلام بودند و فدک را از دست حضرت زهرا سلام الله علیها بیرون آوردند، اهداف خاصی داشتند؛ آنها به یک روایت از خلیفه وقت استناد می‌کردند که می‌گفت فدک متعلق به بیت‌المال است ولی حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند این باغ ملک شخصی پیامبر صلی اله علیه وآله وسلم بوده و آن را به من بخشیده است.
اسکندری با بیان اینکه اهل سنت هم این روایت خلیفه را که می‌گفت من از حضرت رسول شنیدم که پیامبران ارثی از خود برجا نمی‌گذارند قبول ندارند گفت: علاوه بر این حضرت فاطمه سلام الله علیها هم به آیات قرآن استناد فرمودند که برخی پیامبران میراثی از پیامبران گذشته در اختیار گرفته‌اند همچون حضرت سلیمان علیه السلام که ارثی از حضرت داوود علیه السلام برده بود. اینکه سلیمان از داوود ارث برد را به میراث نبوت بر می گردانند در حالیکه نمی دانند که نبوت مودتی نیست آنچه سلیمان از داوود ارث برد مادی و مالی بود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به دیگر دلایل حضرت علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها در مورد حقانیت مالکیت ایشان بر فدک عنوان کرد: در طول تاریخ با اینکه قدرت در اختیار مخالفان اهل بیت علیهم السلام بوده است، باز هم نتوانستند سند معتبری مبنی بر صحت اقدامشان (غصب فدک) ارائه دهند.
وی تصریح کرد: در مقاطع مختلفی از حکومت بنی امیه و بنی عباس، بارها فدک به اهل بیت علیهم السلام بازگردانده شده است که این امر نشان می‌دهد حق با ایشان بوده و غصب آن ناعادلانه وظالمانه بوده است.
اسکندری در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت وقف در جامعه پرداخت و گفت: دین و مکتب و دیگر امور جامعه با موقوفات ترویج می‌شوند، مجالس مذهبی امروز به برکت موقوفاتی است که سال‌ها پیش وقف شده‌اند البته خیرین و عموم مردم هم در این زمینه مشارکت دارند ولی اساس و محور کار، مسئله وقف است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه وقف فاطمی در قم وجود ندارد خاطرنشان کرد: البته موقوفاتی هستند که واقف نیت کرده است از عواید آنها برای اقامه عزای حضرت زهرا سلام الله علیها هزینه شود ولی لازم است موقوفاتی با توجه به نیازهای روز جامعه داشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از نیازهای اساسی امروز، وقف علمی است، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی که تمام جوانب امر را برای پیشرفت جامعه فراهم آورند، زیرا معتقد هستیم مکتب اهل بیت علیهم السلام را با عقل و منطق و استدلال معرفی کنیم و جهان امروز هم بیش از هر زمانی، آماده پذیرش حقیقت است.
اسکندری با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به منابع مالی پایدار دارند گفت: دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و مشکلات زیادی هم دارند بنابراین برای برخی موضوعات، نیازمند پشتوانه مردمی همچون وقف هستیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به افتخارآفرینی‌های متعدد دانشمندان جوان ایرانی در سطح بین‌المللی عنوان کرد: امروز در حوزه دفاعی، نیروهای جوانمان دنیا را به حیرت وا داشته‌اند، در حوزه‌ پزشکی هم شرایط به همین گونه است.
وی مقام معظم رهبری را علمدار پیشرفت علمی کشور دانست و گفت: ایشان فرموده‌اند از هر چیزی کوتاه بیاییم، از پیشرفت علمی خود کوتاه نمی‌آییم.
اسکندری با اشاره به شخصیت بزرگی همچون سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: بنا داریم بنیاد علمی شهید سلیمانی را در قم بنا کنیم، مطالعات مقدماتی این پروژه آغاز شده و از عموم مردم می‌خواهیم در این زمینه مشارکت داشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار