فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افزایش تعداد بستری ها در بخش های کرونایی و افزایش میزان مراجعات سرپایی به بخش های بهداشتی و درمانی استان در روزهای اخیر، هشدار داد: هرگونه شتاب در بازگشایی ها می تواند سناریوی تلخ اردیبهشت ماه را مجددا تکرار کند.

افزایش بستری بیماران کرونایی بین ۵ تا ۱۷ سال

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، علیرضا زالی روز دوشنبه، درباره وضعیت کرونا در استان تهران اظهار کرد: رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در استان تهران با شیب ملایمی رو به کاهش است.

وی با بیان اینکه معدل رعایت فاصله گذاری اجتماعی در هفته اخیر به ۷۶,۶ رسیده است، گفت: این درحالی است که میزان رعایت شیوه نامه ها در هفته های قبل به ۸۲.۳ درصد می رسید و این تنزل نشان دهنده کاهش رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

شرایط کاملا ناپایدار و شکننده است

زالی تاکید کرد: یعنی کاملا از رعایت فاصله گذاری اجتماعی در حال فاصله گرفتن هستیم که این مسئله می تواند یک زنگ خطر جدی باشد. همواره بین کاهش رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شیوه نامه های بهداشتی و بروز بیماری و افزایش میزان مراجعان بستری و مرگ و میر در طول امواج قبلی ارتباط پررنگی وجود داشته است که یک زنگ خطر جدی است.

وی با هشدار نسبت به خطرات نزدیک شدن عدد مولد پایه به رقم یک، اظهار کرد: این شاخص که همواره به عنوان یک شاخص علمی در این بیماری در تهران مورد توجه بوده است مدتها به زیر یک تنزل کرده بود، اما این عدد در حال حاضر ۰,۹۹  و مماس بر یک است؛ اگر از یک بالاتر رود به معنای گسترش جدید بیماری تلقی می شود و فاصله اندکی با عدد یک دارد که نشان دهنده این است که شرایط کاملا ناپایدار و شکننده است.

وی یادآور شد: تغییری که در میزان مراجعان سرپایی ما در بخش های بهداشتی و درمانی اتفاق می افتد اولین زنگ خطری است که معمولا می تواند نشان دهنده شکل گیری موج جدید بیماری باشد.

افزایش بستری بیماران کرونایی بین پنج تا ۱۷ سال

زالی با بیان اینکه بررسی گروه سنی مبتلایان نشان می دهد متاسفانه در طول دو هفته اخیر با یک روند رو به رشد اما با شیب نسبتا ملایم میزان بستری ها در گروه سنی بین پنج تا ۱۷ سال در استان تهران رو به رو بوده ایم، اظهار کرد: اگر چه قدر مطلق مرگ و میر در افراد زیر ۱۰ سال پایین است، اما حتی در گروه سنی صفر تا ۱۰ سال نیز شاهد افزایش مرگ و میر بوده ایم.

وی با بیان اینکه برقراری مجدد محدودیت ها به شرایط بستگی دارد؛ گفت: طبقه بندی شهرها بر اساس رنگ ها کاملا قراردادی است و به سرعت می تواند تغییر کند و بارها در تهران شاهد سرعت در تغییر رنگ ها بوده ایم که بازتابی از وضعیت رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

زالی هشدار داد: آنچه که در سطح شهر مشاهده می شود حاکی از آن است که با تقلیل رعایت شیوه نامه های بهداشتی رو به رو هستیم و در مکان هایی که در روزهای اخیر تجمعاتی شکل گرفته فاصله گذاری اجتماعی کاملا مختل شده است.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم که رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تاثیرگذار باشد، میزان رعایت آن باید به بالای ۹۰درصد افزایش یابد و تنزل این شاخص ها یک زنگ خطر جدی برای امواج بعدی تلقی می شود.

زالی درباره میزان بستری های جدید در بیمارستان های تهران گفت: در ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۲۱۳ بیمار جدید در بخش های کرونایی استان تهران بستری شده اند که حدود ۸۵ نفر از آن ها در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

وی مجموعه کسانی را که در استان تهران به علت بیماری کرونا بستری هستند، ۱۹۱۵ نفر عنوان کرد و گفت: در چند روز اخیر برای اولین بار این رقم به بالای ۱۹۰۰ نفر رسیده است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: از این ۱۹۱۵نفر حدود ۷۶۰ نفر در بخش های مراقبت های ویژه بستری هستند که ممکن است سرآغازی برای تغییر الگوی بستری در بیمارستان های ما باشد.

زالی همچنین از افزایش میزان مراجعات سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی در روزهای اخیر خبر داد.

وی افزود: نتایج بررسی وضعیت چندین بیمار کرونایی بدحال در تهران که در بیمارستان های اختصاصی کرونا بستری بوده اند، حاکی از بالا بودن بار ویروسی است که یک مسئله نگران کننده تلقی می شود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در ادامه تصریح کرد: بنا بر این جمع جبری این شواهد نشان می دهد شرایط تهران نسبت به هفته قبل در یک حالت ناپایدار است و باید مراقب باشیم شتاب در بازگشایی ها مشکل ایجاد نکند.

وی درباره آثار ناشی از کمرنگ شدن برخی از محدودیت ها در استان تهران همچون بازگشایی تالارها و ... توضیح داد: به نظر می رسد که اگر شرایط در طول هفته اخیر تغییراتی داشته باشد لازم است که در تمامی محدودیت هایی که تاکنون کمرنگ شده اند، بازنگری صورت گیرد.

زالی در پایان با اشاره به رصد مستمر وضعیت کرونا در استان تهران، خاطر نشان کرد: ممکن است گاهی اوقات زنگ خطرهایی به صدا در بیاید و اگر خیلی زودتر از آنکه با طغیان بیماری رو به رو شویم اقدامات لازم را انجام دهیم با مرگ و میر کمتری رو به رو خواهیم بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار