معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید تخم‌مرغ به اندازه کافی انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

تخم‌مرغ به میزان کافی در کشور تولید می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی در رابطه با وضعیت تخم‌مرغ در کشور اظهار داشت: تولید تخم مرغ در کشور سالانه حدود ۱ تا ۱ میلیون و ۲۰ هزار تن است که به دلیل الگوی مصرف معمولاً در ۶ ماهه اول سال با مازاد تولید و افت قیمت روبرو هستیم و برای جلوگیری از ضرر و زیان واحدهای مرغداری اجازه صادرات تخم مرغ داده می‌شود.

وی افزود: حدود ۲۰ درصد از تخم مرغ تولیدی کشور برای تولید شیرینی، شکلات و صنعتی مصرف می‌شود و با این حساب سرانه مصرف سالانه تخم مرغ مصرف خانوارها حدود ۹ کیلوگرم و یا روزانه ۲۵ گرم است.

رضایی با بیان این که در شش ماهه دوم سال معمولاً مصرف تخم مرغ خانواده‌ها حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و این رقم روزانه به حدود ۳۰ گرم می‌رسد، اذعان کرد: برای تأمین نیاز شهر تهران، با احتساب جمعیت حدود ۹ میلیون نفر روزانه به حدود ۲۷۰ تا ۳۰۰ تن تخم مرغ نیاز است و این میزان تنها برای مصرف خانوار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای تولید تخم‌مرغ از حدود ۱۵ ماه گذشته و از ورود گله‌های مادر و اجداد تا زمان پرورش مرغ مولد تا تولید تخم مرغ ادامه دارد و در حال جریان است.

وی افزود: علی‌رغم تحریم‌ها، این برنامه‌ریزی در زمان معین و به درستی انجام شده و مشکلی در تأمین گله‌های اجداد و مادر نداشتیم و جوجه‌ریزی مرغ تخم‌گذار شرایط خوبی داشته است

رضایی ادامه داد: به طور میانگین حدود ۸۵ هزار تن تخم‌مرغ در ماه در کشور تولید می‌شود که میزان آن در ماه‌های مختلف کمی متفاوت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تأمین نهاده‌های مورد نیاز واحدهای مرغ تخم‌گذار تصریح کرد: تمام نهاده‌های ذرت و کنجاله سویا به طور کامل برای واحدهای مرغ تخم‌گذار تأمین شده و هیچ مشکلی در تأمین آن تا پایان سال و در سال آینده نداریم.

رضایی افزود: ثبت سفارش‌ها برای واردات نهاده دامی، توسط وزارت صمت انجام شده و تأمین اعتبار آن توسط بانک مرکزی انجام خواهد شد.

وی در رابطه با دلایل افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار خاطرنشان کرد: در شش ماهه دوم سال و با سرد شدن هوا، میزان مصرف تخم‌مرغ روند افزایشی دارد، همچنین با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، مصرف تخم‌مرغ برای تولیدکنندگان شیرینی و شکلات هم افزایش می‌یابد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: تولید تخم‌مرغ به اندازه کافی انجام می‌شود و مشکلی از این منظر وجود ندارد.

وی افزود: پس از تصویب قیمت ۱۴ هزار تومان هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری و قیمت ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی‌ها توسط ستاد تنظیم بازار، تفاوت‌های قیمتی زیادی را در بازار شاهد بودیم.

رضایی با اشاره به عدم رعایت قیمت مصوب در خرده‌فروشی‌ها خاطرنشان کرد: عدم رعایت قیمت توسط خرده‌فروشی‌ها باعث افزایش قیمت آن در درب مرغداری می‌شود و افزایش قیمت‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید با متخلفین برخورد قانونی شود.

وی در رابطه با تخم‌مرغ بسته‌بندی شده اذعان کرد: ما مخالفتی با بسته‌بندی تخم مرغ نداریم اما نباید مابه‌التفاوت هزینه آن با رقم‌های بالا از مصرف‌کننده گرفته شود، با بسته‌بندی‌های ارزان‌قیمت بهداشتی هم می‌توان مرغ را به بازار عرضه کرد و این فاصله قیمتی قابل قبول نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قاچاق تخم‌مرغ به کشورهای همسایه عنوان کرد: قیمت تخم‌مرغ در کشورهای همسایه حدود ۲ تا ۲.۵ برابر قیمت این محصول در داخل کشور است و ما از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دستگاه‌های ذی‌ربط خواسته‌ایم تا از خروج غیرقانونی تخم مرغ از کشور جلوگیری شود.

وی افزود: در شرایطی که با توجه به نیاز داخل، وزارت جهاد کشاورزی صادرات تخم مرغ از کشور را ممنوع کرده است، قاچاق می‌تواند قیمت این محصول را در کشور افزایش دهد.

رضایی تأکید کرد: ستاد تنظیم بازار مسئول کنترل قیمت در سطح خرده‌فروشی است و باید تخم مرغ با قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده برسد.

وی افزود: به هیچ عنوان گران‌فروشی مورد قبول نیست و اگر قیمت‌ها در سطح خرده فروشی، عمده فروشی و مرغداری‌ها رعایت نشود باید با آن برخورد شود، اخذ فاکتور رسمی از مرغداری‌ها، مراکز عمده فروشی، مراکز بسته بندی تخم مرغ و خرده فروشی‌ها که در آن مقدار و مبلغ تخم مرغ درج شده می‌تواند مبنای برخورد با واحدهای متخلف باشد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تأمین تخم‌مرغ برای ماه رمضان گفت: وزارت جهاد کشاورزی تمام نهاده‌های مورد نیاز تولید اعم از واکسن، جوجه، نیمچه تخم گذار و نهاده‌های خوراک از جمله ذرت و کنجاله سویا را تأمین کرده است و نگرانی در ایام تعطیلات عید و شروع ماه مبارک رمضان نداریم.

وی تأکید کرد: افزایش قیمت به دلیل ناهماهنگی در نظام توزیع است و مشکلی در تولید وجود ندارد.

رضایی با اشاره به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان خاطرنشان کرد: این بیماری در چند استان به صورت موردی مشاهده شده و در حال حاضر با اقدامات مؤثر و کارشناسی سازمان دامپزشکی کشور کاملاً تحت کنترل است و این سازمان تمام واحدهای صنعتی مرغداری را در تمام کشور رصد و پایش می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از مردم درخواست کرد، در صورت مشاهده گران‌فروشی در خرده فروشی‌ها و فروشگاه‌ها، تخلفات را گزارش دهند تا برخورد قانونی با متخلفین صورت بگیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار