کارشناس برنامه سلامت کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: ناهنجاری‌های مادرزادی و حوادث بیشترین علل مرگ کودکان در جمعیت تحت پوشش این دانشگاه است.

متهم اصلی مرگ و میر کودکان را بشناسید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، زینب اقدسی در حاشیه کمیته دانشگاهی کاهش مرگ و میر کودکان یک تا 59 ماه دانشگاه عنوان‌داشت: بالاترین علل مرگ کودکان در سال گذشته و شش ماهه اول امسال در جمعیت تحت پوشش دانشگاه، ناهنجاری‌های مادرزادی و حوادث می‌باشد که با ارتقاء آگاهی والدین در ایمن‌سازی محیط زندگی کودک و استمرار مراقبت‌های پیش بارداری و بارداری و کاهش ازدواج‌های فامیلی نزدیک می‌توان پیشگیری‌های لازم را انجام داد.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های کمک به تنفس نوزاد و احیاء کودکان، آموزش پیشگیری از بروز حوادث در دوران کودکی، تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه اول زندگی و تداوم آن تا دو سالگی، پیگیری و ثبت سوابق کودکان دچار بیماری‌های خاص و مزمن و ویزیت دوره ای پزشک از اقداماتی است که در راستای کاهش عوامل مرگ و میر اجرا می‌شود.

اقدسی افزود: تهیه بروشورهای آموزشی در خصوص پیشگیری از مسمومیت در کودکان، برگزاری دوره‌های آموزشی پزشکان با عنوان تعیین علل و طبقه بندی علل مرگ کودکان در نظام ICD10 (طبقه بندی بین المللی بیماری)، چاپ رسانه‌های آموزشی در خصوص تغذیه تکمیلی و بیماری‌های شایع دوران کودکی از دیگر اقداماتی است که در این زمینه انجام می‌شود.

وی بیان‌داشت: با توجه به اینکه از مفاد مهم پیمان‌نامه حقوق کودک، برخورداری و دسترسی خانواده به امکانات و خدمات بهداشتی می‌باشد و از نکات مهم در پیشگیری بیماری‌های دوران کودکی کاهش سوء تغذیه می باشد با حمایت مشاور امور بانوان و کانون فرهنگی اجتماعی فرمانداری و همچنین با پشتیبانی کمیسیون سلامت مجمع مشورتی زنان استان خراسان رضوی اقدامات پیشگیرانه در خصوص پیگیری و ویزیت دوره ای کودکان مبتلا به بیماری های مزمن و تامین بسته‌های معیشتی انجام شده است که به صورت مستمر ادامه دارد.

کارشناس برنامه سلامت کودکان دانشگاه تصریح‌کرد: ارتقاء توانمندی والدین به خصوص مادران، طراحی برنامه‌های مراقبتی خانواده محور لازم است که می‌تواند نیازهای سلامت این گروه سنی را تامین کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار