مدیرکل دامپزشکی گلستان:

مدیر کل دامپزشکی گلستان گفت: ۱۰۰ درصد دام های سبک و سنگین تا شعاع ۱۰ کیلومتری مرز ایران و ترکمنستان که در معرض ابتلا به بیماری تب برفکی قرار داشتند، واکسینه شدند.

۱۰۰ درصد دام های در معرض ابتلا به تب برفکی در گلستان واکسینه شدند

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامرضا محرابی در گفتگو با خبرنگارمهر اظهار کرد: در گلستان سایت پرورش میگو چهار هزار هکتاری در گمیشان راه اندازی شده است.

وی افزود: از آنجایی که گلستان در زمینه تامین بچه میگو به استان های جنوبی کشور وابسته است، سال گذشته ویروس لکه سفید در محموله‌های انتقالی به استان، وارد شد.

محرابی ادامه داد: با مجموعه اقدامات بهداشتی، نظارتی، قرنطینه ای و تشخیصی دامپزشکی در سال ۹۹ بیماری کنترل شده و هیچ علائمی از این بیماری در تولیدات امسال مشاهده نشد.

مدیر کل دامپزشکی گلستان اظهار کرد: آنفلوانزای فوق حاد طیور متاسفانه بیماری مشترک با انسان بوده و تمام اهداف ما این است اگر جای این بیماری مشاهده شد در همان جا معدوم سازی اتفاق بیفتد و به جوامع انسانی منتقل نشود.

وی اضافه کرد: براساس گزارش بهداشت جهانی دام، ۷۰ کشور دنیا در موج ۲۰۲۱ درگیر این ویروس بوده و در ۹ استان کشور هم دیده شده است اما بیماری کنترل شده تا صدمات اقتصادی زیادی نداشته باشد.

محرابی گفت: با مجموعه اقدامات دامپزشکی استان توانستیم واحدهای صنعتی حساس مانند مرغ مادر و مرغ تخم گذار را با دوبار واکسینه کردن و همچنین سایر اقدامات قرنطینه ای و بهداشتی محافظت کنیم و تاکنون این بیماری در استان مشاهده نشده است.

وی در خصوص تب برفکی هم توضیح داد: تب برفکی، بیماری واگیردار دام سنگین و دام سبک بوده که از زمستان سال گذشته در کشور همسایه آغاز شده است.

محرابی ادامه داد: این بیماری بسیار واگیر بوده و در کشورهایی که اتفاق می‌افتد دام های تا شعاع ۱۰ کیلومتری را از بین می‌برد.

مدیر کل دامپزشکی گلستان گفت: علیرغم مشکلات موجود تا شعاع ۱۰ کیلومتری مرز ایران و ترکمنستان ۱۰۰ درصد دام ها واکسینه شدند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار