نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: بسته بودن مرز ایران با ترکمنستان باعث شده که صادرکنندگان محصولات غذایی استان گلستان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند.

بسته بودن مرز اینچه‌برون و مشکلات عدیده صادرکنندگان گلستانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ امیر یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به شرایطی که به خاطر شیوع کرونا به وجود آمد و مرزها بسته شد، تصور این بود که بعد از مدت زمان کوتاهی این مسئله پایان پیدا می‌کند اما شاهد آن هستیم که بعد از پنج ماه همچنان درگیر مشکلات این ویروس هستیم. صادرکنندگان ما امید به این داشتند که مرزها بعد از مدتی باز خواهد شد و کالاهایی که آماده صادرات بودند، به بازارهای صادراتی عرضه می‌شوند اما این چنین نشد.

وی با اشاره به صادرات کالا از مرز اینچه‌برون، افزود: مرزهای ایران و ترکمنستان از زمان شیوع کرونا تاکنون همچنان بسته است و تنها خط ریلی آن هم برای صادرات محصولات خاصی از جمله سیمان و فولاد بازگشایی شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه محصولات غذایی همچنان مجوز صادرات از مرز ریلی پیدا نکردند، تصریح کرد: این مسئله باعث شده صادرکنندگان محصولات غذایی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند.

یوسفی خاطرنشان کرد: اگر دیپلماسی مناسبی که با کشور عراق داریم را به دیگر کشورهای همجوار از جمله ترکمنستان داشته باشیم، می‌توانیم از ظرفیت آن به‌خوبی استفاده کنیم. موضوع تنها خود ترکمنستان نیست و این کشور راه ورود کالاهای ما به کشورهای دیگر است.

وی بیان کرد: از طریق اتاق بازرگانی جلساتی را با سفیر ایران در ترکمنستان و سفیر ترکمنستان در ایران برای تسهیل در حل مشکل دیپلماسی بین دو کشور برگزار کردیم. امیدواریم با تلاش دستگاه دیپلماسی و مسئولان کشورمان هر چه زودتر این مسائل برطرف شود و از این مسیر برای صادرات محصولاتمان استفاده کنیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: صادرات به مجموعه‌های تولیدی در استان خصوصاً محصولات کشاورزی کمک بسیار زیادی می‌کند. امروز شاهد آن هستیم که برخی کارخانجات استان دچار مشکل هستند.

یوسفی افزود: کارخانجات رب گوجه‌فرنگی ما نتوانستند طی این مدت محصول خود را به بازارهای صادراتی عرضه کنند. اگر این کالا به‌موقع در بازارهای صادراتی عرضه می‌شد مطمئناً امسال گوجه‌فرنگی با قیمت بیشتری از کشاورزان استان خریداری می‌شد. همچنین سیب‌زمینی‌کاران استان هم امسال به خاطر بسته بودن مرز و صادر نشدن محصولاتشان، متضرر شدند.

وی در ادامه گفت: از سال قبل ارزش‌گذاری غیرواقعی کالا توسط گمرک باعث به وجود آمدن مشکلات برای صادرکنندگان شده است. وقتی قیمت کالایی در گمرک بیشتر ارزش‌گذاری می‌شود، مالیات بیشتر و دیگر موضوعات را برای صادرکننده به همراه دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: دلیلی ندارد که به خاطر چند صادرکننده متخلف، با همه صادرکنندگان سفت‌وسخت رفتار کرد. این مسئله باعث دلسرد شدن صادرکننده می‌شود و دیگر رغبت به صادرات پیدا نمی‌کند. لازم است این موضوع هر چه سریع‌تر برطرف شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار