طی ماه های اخیر شاهد ظهور انواع جهش یافته ویروس کرونا در گوشه و کنار جهان هستیم و موضوع فوق سبب شده است برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که چرا این ویروس دائما با جهش های جدید ظاهر می شود.

رعایت فاصله اجتماعی باعث جهش ژنتیکی کرونا شده است؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، ویروس هایی مانند کرونا به سرعت تکامل یافته و با جهش های متعددی رو به رو می شوند. مطالعات انجام شده نشان می دهد هر بار که این ویروس تکثیر می شود ، جهش هایی در ژنوم آن رخ می دهد. البته خوشبختانه بیشتر این جهش ها تاثیری در ماهیت نداشته و یا حتی به خود ویروس آسیب می رسانند.

با این حال ، گاهی اوقات جهش هایی در ساختار ژنتیکی ویروس ایجاد می شود که برای ویروس سودمند است. این جهش ها ممکن است باعث رشد سریعتر ویروس ، گسترش بهتر یا فرار از سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت آن در برابر روش های درمانی شود. مطالعات انجام شده همچنین نشان می دهد هرچه مدت زمان ادامه همه گیری یک ویروس بیشتر باشد ، احتمال وقوع این جهش ها و تکامل ویروس به مسیر سویه جدیدی که رفتار متفاوتی داشته باشد ، بیشتر خواهد بود.

با این حال در نظر داشته باشید که ایجاد بیماری شدیدتر لزوماً برای ویروس ها مفیدتر نیست. یکی از دلایل سخت بودن مهار ویروس COVID-19 این است که قبل از بیمار و زمینگیر کردن افراد، بسیار خوب گسترش یافته و قدرت انتقال بالایی دارد.به گزارش سیناپرس،موضوع فوق بدان معنی است که فرد ممکن است به کرونا مبتلا بوده و بدون علامت چندین روز به زندگی عادی پرداخته و افراد زیادی را آلوده کند.

 به گفته پژوهشگران، در صورتی که شیوع ویروس منجر به بروز بیماری شدید شده و افراد مبتلا به این عارضه به جای بیرون رفتن از منزل، در خانه مانده و استراحت کرده و و به دنبال مراقبت پزشکی باشند، این موضوع منجر به کاهش سطح انتقال ویروس و امکان آزمایش موثرتر و ردیابی تماس افراد مبتلا می شود. به همین دلیل برخی مواقع از بین بردن ویروس های خفیف مشکل تر از ویروس هایی است که انسان را با شدت زیادی بیمار می کنند.

 یافته های پژوهشگران نشان می دهد از آنجایی که مهار بیماری همه گیر کووید ۱۹ بسیار دشوار است ، بنابراین همه ما باید اقدامات احتیاطی مانند رعایت فاصله اجتماعی ، شستن دست ها و ماسک زدن را انجام دهیم. اگر چه هر کدام از این اقدامات احتیاطی فردی میزان ویروسی را که از یک شخص به شخص دیگر منتقل می کند محدودتر می کند، اما از سوی دیگر این اقدامات می توانند ویروس را تحت فشار قرار دهند تا تکامل یافته و این جهش های ژنتیکی احتمالاً منجر به ظهور سویه های جدید و جهش یافته ای می شود که بیشتر قابل انتقال هستند و کنترل آن نیز دشوارتر است.

البته این موضوع لزوما به معنی کشنده تر شدن ویروس نخواهد بود. با این حال ، با ترکیب همه این اقدامات احتیاطی ، همراه با زیرساخت های بهداشتی قوی عمومی مانند آزمایش و ردیابی، ما می توانیم به طور موثری انتقال ویروس عامل کووید ۱۹ را متوقف کنیم و تحقیقات فوق به معنی متوقف کردن این فعالیت ها نیست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار