عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه قبل از توسعه صنایع باید به فکر محیط زیست باشیم، اظهار کرد: من نمی‌گویم توسعه صنعتی غلط است ولی باید توجه اول همه افرادی که به دنبال توسعه صنعتی هستند، محیط زیست باشد.

هشدار نماینده گرگان و آق قلا به تاثیر آلودگی محیط زیست بر تغذیه مردم/ ¼ خلیج گرگان خشک شده است

به گزارش گلستان ۲۴؛ رمضانعلی سنگدوینی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص خطرات صنایع برای محیط زیست، گفت: محیط زیست یک کشور، مهمترین موضوع برای انسان‌هایی است که در آن سرزمین زندگی می‌کنند. اشکال کار ما این است که طرحی را ظرف چند ماه یا یک سال بررسی و ۱۰ سال آن را اجرا می کنیم درحالی که اجرای بعضی از طرح‌ها، نیاز به بررسی دقیق و اولیه دارد و متاسفانه در بحث محیط زیست را کمتر مورد توجه قرار دادیم.

نماینده گرگان و آق قلا در مجلس با انتقاد از بی توجهی به خلیج گرگان و نابودی آن، گفت: ¼ خلیج گرگان خشک شده است که ضربه به محیط زیست است. من نمی‌گویم توسعه صنعتی غلط است ولی باید توجه اول همه افرادی که به دنبال توسعه صنعتی هستند، محیط زیست باشد. بخشی از شهرک‌های صنعتی ما تسویه خانه ندارند و یا تسویه خانه‌هایشان جوابگوی پساب صنایع آن نیست.

سنگدوینی با اشاره به خطرات شهرک‌های صنعتی که در داخل شهرها هستند، اظهار کرد: بعضی از صنایع آلاینده هنوز در درون شهرها و کلان شهرها قرار دارد و بعد از گذشت چهل سال از انقلاب برای این امر کاری نکردیم؛ لذا باید به این صنایع ضرب‌الاجل داد زیرا آلودگی آنها خصوصا در استان‌های کشاورز‌ خیز، خطرات جدی در تغذیه مردم به دنبال خواهد داشت. مکان‌یابی شهرک‌های صنعتی هم مهم است که اگر توجه شود و حتما صنایعی که می خواهند ایجاد کنند، اولویت اولشان رفع آلایندگی باشد، مطمئنا کمتر آلودگی خواهیم داشت.

نماینده مردم آق قلا و گرگان تصریح کرد: وزارتخانه هایی مثل صمت، کشاورزی، نفت، نیرو و همچنین سازمان محیط زیست کشور باید در این خصوص برنامه‌ریزی مدون و محکمی داشته باشند. مردم چه گناهی دارند که باید در این هوای آلوده زندگی کنند. بنابراین قبل از اینکه پروژه‌ای را اجرایی کنیم، باید به حفظ محیط زیست توجه کنیم و دستگاه های متولی باید وارد شوند و برای رفع آلودگی برنامه ریزی کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص عدم هماهنگی بین نهادهای مختلف برای رفع آلودگی هوا، گفت: همه این حوزه ها، کارگروهی دارند که متولیان آن، استانداری‌ها، وزرا یا رییس جمهور و یا معاونان اول رییس جمهوری است که شاید این جلسات کمتر تشکیل می شود و یا اگر تشکیل می شود، متولیان را موظف نمی‌کنند.

سنگدوینی در پایان خاطرنشان کرد: حمل و نقل عمومی کشور به دلیل مشکلاتی که دارد در  این آلودگی نقش دارد؛ بنابراین اگر آن را تقویت کنیم و مردم ببینند حمل و نقل عمومی قوی است و خوب می تواند سرویس دهی کند، از ماشین شخصی استفاده نمی‌کنند؛ تعداد ماشین های شخصی پرتردد در تهران باعث شده طرح زوج و فرد را اجرا کنیم که این هم اشکال دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار