با مشارکت مردم و تشدید طرح شهید سلیمانی در مناطق پرخطر کرونایی، تعداد شهرهای نارنجی استان گلستان کاهش یافت و بندرگز پس از ماه‌ها از وضعیت نارنجی کرونا خارج شد، اما وضعیت هشدار برای گرگان و علی‌آباد کتول همچنان پابرجاست.

وضعیت هشدار کرونا برای گرگان و علی آبادکتول صادر شده است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از  گرگان، تا روز گذشته شهرستان‌های بندرگز، گرگان و علی آبادکتول در وضعیت نارنجی و هشدار شیوع کرونا قرار داشتند اما با همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین تشدید طرح شهید سلیمانی و بیماریابی فعال در این شهرستا‌ن‌ها، وضعیت در بندرگز پس از ماه‌ها از حالت هشدار خارج شد.

در روزهای اخیر روند کاهشی بستری بیماران کرونایی در مراکز درمانی استان هم به ثبت رسیده و اکنون شهرستان‌های گنبدکاووس، کلاله، مینودشت، آزادشهر، آق قلا، کردکوی، بندرگز و ترکمن در وضعیت زرد قرار دارند. وضعیت در گرگان و علی آبادکتول نارنجی است و شهرستان‌های مراوه تپه، گالیکش، رامیان و گمیشان، در وضع آبی هستند.

با توجه به گردش ویروس جهش یافته انگلیسی در برخی مناطق کشور، خطر شیوع این ویروس همچنان در کمین است. استان گلستان که در اسفندماه پارسال یکی از استان‌هایی بود که بدترین شرایط را سپری می‌کرد در دو پیک امسال وضعیت بهتری داشت اما مسئولان بهداشت و درمان استان به طور مستمر درباره عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دودی که ممکن است خیلی زود به چشم همه برود، هشدار می‌دهد.

به رغم اینکه خطر کرونای انگلیسی از هر زمان دیگری بیشتر شده اما برخی از مردم بعد از گذشت یکسال، هنوز این بیماری را جدی نمی‌گیرند. برخی‌ها همچنان بدون ماسک در اماکن عمومی، ناوگان حمل و نقل و غیره حضور پیدا می‌کنند و جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

در روزهای پایانی سال البته بازار خرید برای برخی از مردم، تعطیلی بردار نیست. کافی است حضوری کوتاه در سطح شهر داشته باشید و خانواده‌هایی را ببینید که به رغم تمامی هشدارها، با فرزندان کوچک و خردسال خود از این فروشگاه به آن فروشگاه برای خرید شب عید مراجعه می‌کنند.

با وجود اینکه بر روی شیشه برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها زده شده " ورود بدون ماسک، ممنوع است" اما انگار نه فروشنده اعتقادی به آن دارد و نه برخی خریداران توجهی به این موضوع می‌کنند.

حمل و نقل عمومی هم مستثنا از این شرایط نیست، طبق بررسی‌ها حدود 26 درصد کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند به علت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است. با وجود اینکه شهرداری گرگان در اتوبوس‌ها با زدن برچسب، فاصله فیزیکی را مشخص کرده اما بعضی از مردم توجهی به این مسائل نمی‌کنند.

آرامش کنونی و روند کاهشی که در بسیاری از شهرهای استان گلستان اکنون شاهد هستیم، می‌تواند آتش زیرخاکستری باشد که با کمتر شدن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، خیلی زود شعله‌ور و دامنگیر همه مردم شود.

تجربه یکسال اخیر هم نشان داده که در مدت کوتاهی پس از تثبیت شرایط با عادی انگاری مردم، موج جدیدی از همه گیری کرونا در استان و البته کشور شکل گرفته که متأسفانه سبب از دست دادن تعداد زیادی از مردم شده است.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله فیزیکی، شستشوی مکرر دست‌ها، پرهیز از حضور در تجمعات و مکان‌های شلوغ و سربسته، ماندن در خانه تا حد امکان و زدن ماسک مهم‌ترین راه‌های مقابله با بیماری کووید 19 است.

بی‌توجهی به پروتکل‌ها  نوروزی نگران کننده به ارمغان می‌آورد

عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان درباره شیوع موج چهارم کرونا در استان هشدار داده و گفته است در صورتی که مردم همکاری لازم را در اجرای پروتکل‌های بهداشتی نداشته باشند، اسفند و فروردین سختی پیش‌ روی خواهد بود.

وی افزود: تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان طی سه روز اخیر با کاهش همراه بوده و تعداد بیماران ترخیص شده از موارد بستری پیشی گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان درباره شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی هم هشدار  داد و گفت: این نوع از ویروس بیشتر سنین کمتر از 20 سال را درگیر می‌کند و خانواده‌ها باید بیشتر از کودکان و نوجوانان خود مراقبت کنند و تا حد امکان از حضور آنان در مکان‌های شلوغ خودداری کنند.

وی با بیان اینکه برخی‌ها با شروع واکسیناسیون تصور می‌کنند که کرونا تمام شده است، اظهار داشت: این تصور اشتباه است و کرونا شاید برای مدت طولانی با ما بماند و باید خود را برای زندگی در شرایط کرونایی سازگار کنیم. زمانی می‌توانیم کمی با خیال راحت درباره این بیماری صحبت کنیم که واکسیناسیون عمومی در کشور انجام شده باشد.

فاضل گفت: ویروس جهش یافته سرایت بیشتر و قدرت مرگ و میر بالاتری دارد و همه باید کمک کنیم تا زنجیره انتقال این بیماری را قطع کنیم. ضمن اینکه بخش بهداشت و درمان نیز به صورت مستمر در حال پایش وضعیت استان است و در صورتی که شرایط سخت شود، حتما محدودیت‌ها هم بیشتر خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار