رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت گلستان در رابطه با هفته سلامت مردان در استان توضیحاتی ارائه داد.

"هفته سلامت مردان"، فرصتی برای توجه به عوامل تهدید سلامت مردان
به گزارش گلستان ۲۴؛ فاطمه عرب عامری رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  گفت: همه ساله هفته نخست اسفند ماه به عنوان هفته سلامت مردان در نظر گرفته می‌شود تا با یادآوری اهمیت سلامت مردان، جامعه را آگاه کنیم.

عرب عامری گفت: امسال شعار هفته سلامت مردان "همه گیری کرونا، توجه بیشتر به سلامت مردان" نامگذاری شده است.

رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت استان افزود: با توجه به اهمیت موضوع کرونا نامگذاری هفته سلامت مردان با این موضوع پیوند خورده و در تمام روز‌های این هفته به موضوع پرداخته شده است.

او ادامه داد: در این هفته جمعه ۱ اسفند کرونا و نقش مردان در حفاظت از سلامت خانواده، شنبه ۲ اسفند بهبود و حفظ سلامت روان مردان در دوره کرونا، یکشنبه ۳ اسفند شیوه زندگی سالم مردان در بحران کرونا با تاکید بر چاقی، دوشنبه ۴ اسفند سرطان‌های شایع مردان و مراقبت‌های پیشگیرانه در دوره کرونا، سه شنبه ۵ اسفند کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار، چهارشنبه ۶ اسفند نقش باور‌های فرهنگی مردان در حفظ و ارتقای سلامتی خود در دوره کرونا، پنجشنبه ۷ اسفند گرامیداشت مقام پدران و توجه بیشتر به سلامت آنان در دوره کرونا نامگذاری شده که برنامه‌های مرکز بهداشت استان بر این اساس آماده شده است.

او افزود: مفهوم سلامتی اجتماعی درمردان؛ به معنای داشتن احساس تعلق به یک جامعه، برخورداری از سطح قابل قبول تحصیلات، داشتن یک شغل مناسب، داشتن یک خانواده سالم، و برخورداری از توانایی فراهم ساختن یک زندگی امن برای خود و خانواده است.

عرب عامری ادامه داد: شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید ۱۹، خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می‌کند.

او افزود: در ایران از سال ۱۳۸۶ این موضوع به شکل جدی با همکاری انجمن‌های علمی و صاحب نظران حوزه سلامت مردان در دستور کار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار گرفته و حاصل آن تدوین سند ملی سلامت مردان ایران است.

عرب عامری در رابطه با برنامه‌های مرکز بهداشت در این هفته افزود: با توجه به شرایط شیوع کرونا امسال برنامه‌های مرکز بهداشت در این هفته به صورت مجازی با هدف آگاه سازی و افزایش دانش جامعه در مورد سلامت مردان برگزار می‌شود.
 
او گفت: در راستای شعار ذکر شده فعالیت‌های مختلف آموزشی و اطلاع رسانی (برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و...)، انجام مراقبت مردان، جلسات آموزشی مختلف در مراکز، ادارات، کارگاه‌ها و کارخانجات و ...، برگزاری مسابقات ورزشی، مقاله نویسی و...، پیاده روی، برگزاری اردو‌های تفریحی و ... در استان و شهرستان‌های تابعه با توجه به پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با شرایط همه گیری بیماری کرونا پیش بینی شده است که امیدواریم با اجرای آن‌ها بتوانیم گامی در جهت افزایش آگاهی و سلامت مردان برداریم.

عرب عامری افزود: آقایانی که قصد استفاده از خدمات مراکز بهداشت را دارند برای تشکیل پرونده الکترونیک کارت ملی خود و پرونده پزشکی، نتایج آزمایشگاهی قبلی، نتایج تصویربرداری‌های پزشکی قبلی خود و دارو‌هایی که مصرف می‌کنند را همراه داشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار