تمام شدن مقدار قابل توجهی از مرغ توزیع شده در طول چند ساعت در مراکز فروش نشان می دهد سیستم توزیع مرغ در گلستان خارج از شبکه مردمی عرضه می شود.

شبح در بازار مرغ گلستان/ ۱۱۰ تن مرغ در بازار چه می شود!

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری شبستان، بازی قایم موشک تخم مرغ و مرغ گویا در سال 99 پایانی ندارد و در آخرین روزهای سال مردم سرگردان از کمبود مرغ یکی یکی همه فروشگاه های گرگان را دور می زنند.

 

برخی می گویند که به اندازه قیمت یک مرغ کرایه ماشین دادیم ولی مرغی پیدا نکردیم و از این کمبود با توجه به نزدیک بودن تعطیلات نوروزی نگران هستند.

 

کمبود مرغ در استانی که توانسته رتبه نخست را در تولید گوشت مرغ کشور بدست بیاورد باعث تعجب بسیاری از افراد و حتی سردرگمی مسئولان امر شده است و از سویی سفره بسیاری از اقشار متوسط و ضعیف جامعه را کوچکتر کرده است.

 

*گوشت مرغ در بازار به دست مردم نمی رسد

بنا به گفته مسئولان در روزهای گذشته 110 تا 115 تن مرغ هم در بازار عرضه شده است ولی باز هم در گوشه و کنار این استان صف های خرید مرغ  به وجود آمد و ما نیز در بررسی میدانی این دغدغه مردم را از نزدیک مشاهده و بررسی کردیم.

 

با توجه به این حجم میزان تولید در بازار، به نظر می رسد که علاوه بر مشکلات توزیع، مشکلاتی در عرضه مرغ هم وجود دارد که به دست مردم گوشت مرغ مورد نیاز نمی رسد.

 

حتی برخی از نهادهای حمایتی که در این روزها به دنبال خرید مرغ و توزیع آن بین اقشار نیازمند جامعه هستند نیز از کمبود مرغ در بازار گلایه مند بودند و این مهم ما را وا داشت که سری به مرغ فروشی های سطح بازار بزنیم و به صورت میدانی شواهد خود را از نحوه نظارت و توزیع بازار ارائه کنیم.

 

ابتدا سری به بازارچه مرغ و ماهی گرگان در خیابان شهدا زدیم ساعت تقریبا 9 صبح بود چند فروشنده مرغ در حال خرد کردن مرغ بودند و وقتی از آنها درخواست مرغ می کردیم بیان می کردند که نداریم و وقتی به مرغ هایی که با ساطور در حال خرد شدن بود اشاره کردیم بیان کردند که این مرغ ها بنا است تبدیل به فیله شود و سفارش مشتری است.

 

*عرضه مرغ به صنوف و خارج از گلستان به خاطر چند هزار تومان سود بیشتر 

چند فروشگاه دیگر نیز به جای مرغ عنوان کردند که جوجه کبابی داریم و مرغی نداریم اما نکته قالب تامل این بود که در این فروشگاه ها به میزان زیاد بال و کتف مرغ وجود داشت و این مهم این شائبه را بر می انگیخت که فروشندگان مرغ ها را خرد کرده و به جای آنکه این مرغ ها را به مردم بفروشند سینه و ران مرغ ها که مورد تقاضای برخی از صنوف است با قیمت بالاتری عرضه کرده باشند.

 

تقریبا در میدان شهرداری و مرکزی شهر و در حالی که هنوز به نیمه روز هم نرسیده بودیم فروشندگان عنوان می کردند که مرغی برای فروش نداریم و این باعث گلایه مردم نیز شده بود و برخی از آنها در گفتگو با ما عنوان کردند که به مسئولان بگویید حداقل مرغ مورد نیاز مردم را در فروشگاه های مرکز شهر تامین کنند.

 

سری به مراکز بزرگتر مواد پروتئینی که عرضه کننده مرغ، ماهی و گوشت قرمز بودند زدیم و در این مراکز هم به جای مرغ گوشت مرغ کبابی زعفران زده شده داشتند.

 

تقریبا در آستانه ظهر به هر مرکزی در سطح شهر گرگان مراجعه کردیم دیگر از مرغ خبری نبود، حتی همان جوجه های سایز هم تمام شده بود.

 

تمام شدن مرغ در بازه زمانی چند ساعت در سطح بازار شهر گرگان و در حالی که مسئولان عنوان می کنند که به میزان قابل توجهی مرغ روزانه در مراکز فروش عرضه می شود این شائبه را به یقین تبدیل می کند که فروشندگان یا توزیع کنندگان به خاطر سود بیشتر مرغ ها را به جای مردم به اصناف و یا به خارج از استان صادر می کنند.

 

البته این گمانه زنی است که مسئولان باید به آن پاسخ بدهند و شاید  آن را بررسی کنند ولی در این شرایط بهترین کار این است که برای آنکه جلوی چنین سودجویی هایی گرفته شود خرد کردن مرغ تحت هر عنوانی در این مراکز ممنوع شود و اگر این مشکل برطرف نشد بهتر است مسئولان به فکر عرضه مستقیم مرغ به مردم باشند.

 

البته برخی از مراکز فروش نیز از ناکافی بودن میزان مرغ توزیع شده گلایه داشتند و علت به وجود آمدن صف در برخی از نقاط شهر برای خرید مرغ را به این مسئله مرتبط دانستند.

 

*رتبه نخست گلستان در تولید گوشت مرغ کشور 

کمبود مرغ در بازار استان گلستان در حالی است که پیش از این «مختار مهاجر»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرده بود که استان گلستان رتبه نخست را در تولید گوشت مرغ در کشور بدست آورده است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: در 10 ماهه نخست سال در استان گلستان بالغ بر 270 هزار تن گوشت مرغ تولید شد.

 

مهاجر افزود: تلاش ما در ثابت نگهداشتن قیمت مرغ در سطح بازار است و در حال حاضر مرغ با قیمت 20 هزار و 400 تومان عرضه می شود.

 

«رحمت الله سمیعی» معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان نیز عنوان کرد: در حال حاضر میزان تولید گوشت مرغ در استان وضعیت خوبی دارد و ما نه تنها مرغ مورد نیاز استان بلکه سایر استان های کشور هم تامین می کنیم.

 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: عرضه مرغ تولید شده با اولویت نیاز استان گلستان است و در این راستا همه دستگاه های اجرایی نیز همکاری می کنند و در حال حاضر قیمت مرغ در استان 20 هزار و 400 تومان عرضه می شود.

 

سمیعی در خصوص کمبود مرغ در بازار و ایجاد صفوف برای خرید گفت: این مهم ممکن است به دلیل چند مشکل باشد، نخست آنکه برخی از استان های همجوار ما محدوده قیمت 20 هزار و 400 تومان را رعایت نمی کنند و یا توان این کار را ندارند و این مهم باعث شده که تقاضای عرضه مرغ به خارج از استان افزایش پیدا کند.

 

وی گفت: با توجه به این شرایط تقاضای کاذبی نیز در بازار مرغ به وجود آمده که استان را با چالش رو به رو کرده است و ما در حالی که در روز گذشته 110 تا 115 تن مرغ توزیع کردیم ولی با این وجود مردم برای خرید مرغ با مشکل رو به رو بودند.

 

*عرضه مرغ منجمد برای تنظیم بازار در گلستان 

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان ابراز داشت: برای اینکه بتوانیم این تقاضاها را کاهش دهیم درصدد هستیم که مرغ منجمد با قیمت 15 هزار و 500 تومان را در سطح بازار عرضه کنیم و همچنین از فردا تلاش خواهیم کرد که در شهرستان هایی که دچار مشکل و کمبود مرغ هستند توزیع خود را افزایش دهیم.

 

اگر آنچه مسئولان از میزان توزیع مرغ در بازار عنوان کرده باشند صحت داشته باشند، مردم خواهان آن هستند که با متخلفان برخورد قاطع شود و این افراد سودجو از طریق رسانه ها به مردم معرفی شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار