۱۷ اسفند ماه سالروز شهادت حاج محمد ابراهیم همت از فرماندهان دفاع مقدس است که در میان مردم رفتیم اما با سخنانی روبرو شدیم که دیدن آن خالی از لطف نیست.

 مردم از حاج همت چه می‌دانند؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم، گاهی رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست. رنج سی ساله امام سجّاد (ع) و رنج چندین ساله زینب کبری (س) از این قبیل است. رنج بردند تا توانستند این خون را نگه بدارند. بعد از آن هم همه ائمّه علیهم‌السّلام تا دوران غیبت، این رنج را متحمّل شدند. امروز، ما چنین وظیفه‌ای داریم. البته شرایط امروز، با آن روز متفاوت است. امروز بحمداللَّه حکومت حق - یعنی حکومت شهیدان - قائم است. پس، ما وظایفی داریم. این بیانات امام خامنه‌ای  در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا در 17 اردیبهشت ماه سال 1376 است، که در خصوص وظیفه ما نسبت به شهید و زنده نگهداشتن خون شهید سخن می‌گویند. امروز 17 اسفند ماه سالروز شهادت سردار رشید اسلام حاج محمد ابراهیم همت هستیم، برای همین به میان مردم رفتیم تا بدانیم آنها درباره این شهید والامقام چه می‌دانند.

شهید محمد ابراهیم همت در 12 فروردین 1334 در شهرضا دیده به جهان گشود، این سردار در 1352 وارد دانش‌سرای تربیت معلم اصفهان شد و مدرک فوق دیپلم خود را در 1354 خورشیدی اخذ کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مجاهد همانند سایر رزمندگان جان بر کف در دفاع از شهر و راه‌اندازی کمیته انقلاب اسلامی شهرضا نقش اساسی داشت و توانست به کمک 2تَن از بردارانش و سه تَن از دوستان خود سپاه این شهر را تشکیل دهد.

بعد از فعالیت‌ عقیدتی در خرداد 1359 در سیستان بلوچستان برای مقابله با ضد انقلاب به کردستان اعزام شد.

پس از شروع جنگ تحمیلی از طرف رژیم بعثی عراق، شهید همت به صحنه کارزار وارد شد و در طول سالیان حضور در جبهه‌های نبرد، خدمات شایان توجهی برجای گذاشت و افتخارها، آفرید. او و سردار حاج احمد متوسلیان به دستور فرمانده وقت سپاه ماموریت یافتند، ضمن اعزام به جبهه جنوب، تیپ محمد رسول الله (ص) را تشکیل دهند.

با شروع عملیات رمضان در 23 تیر 1361 در منطقه «شرق بصره» فرماندهی تیپ 27 رسول اکرم (ص) را بر عهده گرفت و بعدها با ارتقای این یگان به لشکر تا زمان شهادتش در منصب فرماندهی انجام وظیفه کرد. پس از آن در عملیات مسلم بن عقیل و محرم که او فرمانده قرارگاه ظفر بود، سلحشورانه با دشمن جنگید.

شهیدحاج قاسم سلیمانی در خصوص شهید همت فرمودند: هر وقت شهید همت به ذهن من می‌آید، دلم مملو از غصه می‌شود. او فرمانده لشکر پایتخت بود. اما در خیبر آنقدر رزمندگان لشکرش شهید و مجروح شدند که به گردان رسید. گردان را از طلائیه به جزیره مجنون جنوبی منتقل کرد و تبدیل به دسته شد. والله تبدیل به دسته شد؛ یعنی قریب به 40 نفر؛ همت با دسته ماند.

شهید همت سرانجام بر اثر اصابت گلوله توپ همراه با معاونش اکبر زجاجی در 17 اسفند 1362 در محل تقاطع جاده‌های جزایر مجنون شمالی و جنوبی به فیض شهادت نایل آمد و در گلزار شهدای شهرضا به خاک سپرده شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار