روابط عمومی جهاد کشاورزی کلاله در رابطه با جلوگیری از خسارت شدید زنبورداران در مزارع کلزای این شهرستان اطلاعیه‌ای صادر کرد.

اطلاعیه جهاد کشاورزی کلاله برای جلوگیری از خسارت به زنبورداران

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  هر ساله با شکوفه زدن درختان میوه و گلدهی مزارع کلزا، زنبورداران زیادی از سایر استان‌ها به شهرستان کلاله برای استفاده از شهد و گرده مزارع کلزا اقدام کوچ کلنی‌های زنبور عسل می‌کنند.

کلزا مهمترین محصول دانه‌های روغنی استان و شهرستان کلاله است و برای بازدهی بهتر وافزایش میزان محصول یک نواختی غلاف‌ها نیاز شدید به گرده افشانی حشرات دارد.

در این بین زنبور عسل از حشراتی است که بیشترین تاثیر در گرده افشانی وافزایش عملکرد کلزا را دارد و زنبور عسل نیز درقبال این این امر از رشد جمعیتی خوبی برخوردار می‌شود.

اما متاسفانه به دلیل بی توجهی کشاورزان و رعایت نکردن اصل همزیستی زنبوران با کلزا اقدام سمپاشی مزارع می‌کنند.

روابط عمومی جهاد کشاورزی کلاله برای جلوگیری از خسارت شدید زنبورداران اطلاعیه‌ای به شرح زیر منتشر کرده است.

کشاورزان قبل از سم‌پاشی به زنبورداران مستقر در حاشیه مزارع خود اطلاع رسانی کنند تا با اقدامات لازم، از خسارت جلوگیری شود.

سمپاشی منطقه‌ای وهمزمان کشاورزان در یک روز باعث اثربخشی بهتر مبارزه با افات شده و زنبوردار نیز در همان روز میتواند دریچه کندوراجهت جلوگیری از خسارت ببندد.

بهتر است سمپاشی در خلال روز که زنبور عسل مشغول جمع آوری شهد و گرده گل‌ها است انجام نشود و زمان مناسب سمپاشی صبح زود، هنگام غروب آفتاب و یا شب است.

کشاورزان از سموم کم خطر مانند "بیسکایا" یا "زولون" که این سموم برای زنبورعسل بی‌اثر یا کم ضرر استفاده کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار