مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی گلستان با اشاره به آغاز برداشت سیاه‌دانه در گلستان از اواسط هفته آینده، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۵۰ تن سیاه‌دانه در استان برداشت شود.

آغاز برداشت سیاه‌دانه در گلستان از هفته آینده

به گزارش گلستان ۲۴؛ مصطفی حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جهاددانشگاهی استان گلستان از سال گذشته تامین بذر سیاه‌دانه و مشاوره کاشت، داشت و برداشت این محصول را آغاز کرده است. سال گذشته بذر موردنیاز برای ۱۰۰ هکتار تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفت و امسال این مقدار با رشد دو برابری به ۲۰۰ هکتار رسید.

وی با اشاره به اینکه کشت سیاه‌دانه در استان از ابتدای آبان آغاز و تا ابتدای آذر ادامه داشت، تصریح کرد: امسال با توجه به شرایط استان، رقم سیاه‌دانه پاکوتاه هندی در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی گلستان با بیان اینکه کشت سیاه‌دانه در اراضی بسیار شور توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: امسال عمده کشت سیاه‌دانه در شهرستان‌های گرگان، علی آبادکتول، آزادشهر و مینودشت بوده است.

حمیدی با اشاره به اینکه برداشت سیاه‌دانه از اواسط هفته آینده آغاز و تا اوایل تیرماه ادامه خواهد داشت، گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با جهاد کشاورزی، کمباین‌های مطلوب برای برداشت سیاه‌دانه شناسایی و تنظیمات موردنیاز بر روی آن‌ها اعمال شد.

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی امسال برای بازرگانی و فروش سیاه‌دانه به کشاورزان کمک خواهد کرد.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی گلستان تصریح کرد: یکی از چالش‌های کشاورزان سیاه‌دانه‌کار استان، بوجاری کردن و سورتینگ این محصول بعد از برداشت بود. امسال چند کارخانه در استان به دستگاه بوجاری و سورتینگ تجهیز شدند و این مشکل در استان برطرف شده است. 

حمیدی بیان کرد: سیاه‌دانه تولیدی در استان در صنایع غذایی و دارویی و برای روغن‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار