معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان امور عشایر ایران گفت که نیاز گوشت قرمز کشور حدود ۸۶۰ هزار تن است که ۲۰۰ هزار تن آن معادل ۲۵ درصد با به‌کارگیری راهبرد کوچ، ییلاق و قشلاق توسط جامعه عشایری تامین می‌شود.

عشایر کشور سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل امور عشایر گلستان، شاهپور علائی‌ مقدم که عصر دیروز به همراه نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی و رییس و چند عضو فراکسیون عشایری مجلس از مناطق عشایری شهرستان مراوه‌تپه این استان بازدید کرد، اظهار داشت: با ارائه آموزش‌های ترویجی و بکارگیری شیوه‌های نوین در بحث اصلاح نژاد و تغذیه دام در پنج سال گذشته تولید گوشت توسط عشایر از ۱۶۳ به ۲۰۰ هزار تن افزایش یافت.

وی افزود: در این سفر ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به عشایر گلستان اختصاص داده شد تا بتوانند نیازهای خود را تامین و آماده برگشت از قشلاق به ییلاق شوند ضمن اینکه در بحث آبرسانی سیار نیز پیگیری لازم برای حل مشکلات عشایر انجام خواهد شد.  

علائی مقدم گفت: نیاز علوفه‌ای عشایر ۹ میلیون تن در سال است که از این میزان هشت میلیون تن از مراتع و یک میلیون تن به صورت دستی تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: از مجموع یک میلیون تن علوفه دستی مورد نیاز عشایر، ۵۷۰ هزار تن با حمایت دولتی و اختصاص ارز یارانه‌ای برای عشایر تامین و تدارک می‌شود.

به گفته رییس سازمان امور عشایری ایران، از فروردین به بعد کوچ عشایر به طرف ییلاق بر اساس اقلیم هر منطقه شروع می‌شود.

دیدار و گفت و گو با عشایر منطقه اترک جنوبی در محدوده "قره گل غربی" شهرستان مراوه‌تپه و بررسی مشکلات آنها از جمله تامین نهاده‌های دامی، سوخت، آرد، آب شرب، ممیزی مراتع و بهسازی ایل راه‌ها، مهمترین برنامه رییس سازمان امور عشایر کشور به همراه رییس و اعضای فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی بود.

 

به گزارش ایرنا، جامعه عشایری گلستان امسال هشت هزار و ۶۳۰ تن گوشت قرمز تولید کردند که در مقایسه با سال قبل ۲۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد و ۱۶ هزار و ۵۸۲ تن شیر، هزار و ۵۳۸ تن پشم و ۱۵۶ تن کرک و مو از دیگر تولیدات آنان در این مدت است.

همچنین در چارچوب طرح ارائه خدمات پشتیبانی به عشایر کوچنده، امسال ۲ هزار و ۷۴۰ سیلندر ۱۱ کیلویی گاز مایع و ۸۶۳ هزار و ۹۰۳ لیتر نفت سفید میان عشایر استان توزیع شد.

جمعیت عشایری گلستان چهار هزار و ۱۲۲ خانوار با بیش از ۲۳ هزار نفر سکنه است که هزار و ۸۸۸ خانوار آن عشایر بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار از عشایر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و سمنان هستند.

امسال عشایر کوچنده با ۴۵۰ هزار راس دام، کوچ قشلاقی خود را از ۱۵ آبان از استان‌های همجوار به مراتع گلستان آغاز کردند و طبق روال هر ساله تا پایان فروردین سال آینده در این استان حضور دارند.

جامعه عشایری گلستان اعم از بومی و کوچنده در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند که در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه تپه و کلاله در شرق این استان مشغول فعالیت هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار