ایمنی با عمل به قانون؛

چهارشنبه سوری آخر سال در ایام شیوع کرونا هم خطر نقص عضو و از دست دادن جان دارد و هم خطر ابتلا به کرونا، این خانواده ها هستند که باید برای فرزندان محیطی امن در خانه برای تفریحاتشان فراهم کنند.

آتش چهارشنبه سوری به جان سلامت خانواده ها می افتد/سلامتی فدای هیجان گذرا نشود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما؛ چهارشنبه آخر سال همیشه یادآور شادیهای خانوادگی است و هیجان، آتش بازی و خوراکی های رنگی رنگی است .

  این مراسم یکی از جشن های قدیمی و سنتی ایرانیان است که در سال های اخیر دستخوش استفاده از ترقه های و مواد محترقه آسیب رسان  شده است که متاسفانه با حوادث  دلخراش نوجوانان و جوانانی که چشم، دست و پا یا جانشان رو برو شده است.

هنوز چهارشنبه سوری نیامده در استان 2 کودک و نوجوان دچار مصدومیت شدید شدند  و این مهم نقش خانواده را در کنترل فرزندان خود بیشتر نشان می دهد.

مریم بهمنش ساکن کوی تختی گرگان در گفتگو با خبرنگار ما  گفت:همه ساله جشنی برای چهارشنبه سوری برپا می کنیم و با خانواده به منزل پدربزرگمان می رویم اما امسال به خاطر کرونا این دورهمی را کنسل کردیم.

وی افزود: امسال شاید آتش هم روشن نکنیم تا آتشی را به جای خانواده ها نیندازیم.

اما پسر نوجوان گرگانی که برای خرید مواد محترقه به سو پرمارکت مراجعه کرده بود به خبرنگار ما گفت: فقط چند تا ترقه می اندازیم و با دوستانمان شادی می کنیم.

وی که حتی ماسک هم به صورت نداشت ادامه داد:  چندمین سوپر مارکت است که مراجعه کردم و نتوانستم تی ان تی تهیه کنم .از صدایش خوشمان می آید ، روی کسی که نمی اندازیم .

این پسر نوجوان گفت که سال گذشته یکی از دوستانش با نفجار مواد منفجره در دستش دچار سوختگی شده بود.

کنترل هیجانات از کودکی آموزش داده شود

محدثه عنایتی کارشناس روانشناسی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: چهارشنبه سوری یکی از آیین های سنتی ایرانیان است و از دیر زمان مردم در آخرین شب چهارشنبه سال با تهیه  خوراکی های خاص و فراهم کردن هیزم و روشن کردن آتش دروهمی های زیبایی را رقم می زدند.

وی ادامه داد: کم کم با تغییر سبک زندگی آیین چهارشنبه سوری تغییر کرد و اکنون از آن هدف محبت به یکدیگر و دروهمیهای خانوادگی  فاصله گرفته است.

عنایتی تصریح کرد:امروز خانواده ها باید با فراهم کردن شرایط مناسب  برای تخلیه هیجانات فرزندان خود محیط امنی را در خانه فراهم بیاورند و به فرزندان بیاموزند که برای چند ساعت خوشی زودگر نباید سلامت خود را به خطر بیندازند.

این کارشناس روانشناسی گفت: مدیریت هیجانات غیرمتعارف نوجوانان با هدف ایجادی شادی و نشاط پذیرفتنی نیست لذا خانواده ها در ابتدا و سپس مسئولان انتظامی با وضع قوانین از فاجعه ها جلوگیری کنند.

عنایتی با گله مندی از اینکه  همیشه در شب چهارشنبه سوری یاد کنترل هیجان جوانان و نوجوانان می افتیم، اذعان کرد:  مدیریت کنترل هیجانات فرآیند طولانی است که باید از کودکی آموزش داده شود و دستگاه های آموزشی از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه ها و حتی رسانه ها بویژه صدا و سیما می توانند در این زمینه موثر باشند.

دو مصدوم یک روز قبل از چهارشنبه سوری

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گلستان در این باره  گفت:  دو کودک و نوجوان گلستانی در شهرهای خان ببین و گنبدکاووس بر اثر انفجار مواد محترقه دچار آسیب شدند.

محمد جواد مقسمی افزود: یک کودک ۹ ساله از ناحیه ران دچار سوختگی شدید شده و در بیمارستان گرگان بستری است و یک نوجوان ۱۴ ساله هم بر اثر انفجار ترقه از ناحیه دست مصدوم شده که در گنبدکاووس تحت درمان است.

وی تصریح کرد: سوختگی هر دو نفر شدید و از نوع درجه سه است.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گلستان  بیان کرد: ۵۷ پایگاه اورژانس با ۷۰ آمبولانس و اورژانس بیمارستان ها در روزهای منتهی به پایان سال و چهارشنبه سوری در آماده باش هستند.

وی یادآورشد: در سال ۹۶ تعداد ۵۰ نفر، در سال ۹۷ تعداد ۲۵ و در سال گذشته هفت نفر در شب چهارشنبه سوری مصدوم شدند .

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گلستان در خاتمه گفت: امیدواریم امسال باتوجه به شرایط کرونا و کرونای انگلیسی ثبت شده در استان مردم رعایت کرده و سلامتی را فدای شادی یک ‌شبه نکنند.

افزایش ۶۰ درصدی کشفیات مواد محترقه در گلستان/ ۸ نفر دستگیر شدند

محمد سعید فاضل دادگر هم در خصوص چهارشنبه سوری اظهار کرد: طرح ویژه مقابله با فروشندگان و حمل کنندگان مواد محترقه را در دستور کار داریم و در روزهای گذشته کشفیات مواد محترقه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: هشت نفر هم در این راستا دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند و این طرح تا دو روز آینده ادامه دارد.

فاضل دادگر بیان کرد: برخی از سنت‌های ما مانند چهارشنبه سوری دچار تحول شده و متاسفانه در چند سال اخیر وجه خشونت به خود گرفته است که این امر آثار سویی را بر سلامت جسم و روان به دنبال دارد.

فرمانده انتظامی استان گلستان گفت: باید دستگاه‌های متولی اقدامات فرهنگی در این زمینه انجام داده تا شاهد کم شدن حوادث و مصدومیت ها باشیم.

فاضل دادگر بیان کرد: ما مخالف شادی مردم نیستیم بلکه نگران سلامتی مردم بوده و وظیفه سالم سازی و پاکسازی معابر بر عهده ما است تا مشکلی ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: سال گذشته به دلیل شرایط کرونا تعداد مصدومان کاهشی بود اما در سنوات قبل از آن آمار بالا و نگران کننده است.

فاضل دادگر بیان کرد: اگر خودرویی در این روزها رفتار خاص داشته باشد و مواد محترقه به بیرون پرتاب کند تا پایان تعطیلات مهمان ما در انتظامی خواهد بود.

فرمانده انتظامی استان گلستان تاکید کرد: اعمال قانون در شب چهارشنبه سوری بیشتر شده و محدودیت‌های خاصی در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از اجرای طرح نوروزی از ۲۵ اسفند تا پایان تعطیلات عید خبر داد.

 

 مجازات ساخت، توزیع و به کارگیری از مواد محترقه/ پلمپ فروشگاه و خودروهای متخلف

دادستان مرکز استان گلستان هم درباره مجازات متخلفان چهارشنبه سوری گفت: قانون گذار برای ساخت مواد محترقه که خاصیت انفجاری داشته باشد تا پنج سال حبس در نظر گرفته است.

حجت الاسلام سید رضا سیدحسینی اظهار کرد: خرید، فروش، نگهداری، حمل و استفاده از مواد محترقه غیرقانونی جرم است.

وی افزود: براساس قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز و ماده 11 و 12 آن هرگونه ساخت و مونتاژ، خرید و فروش، حمل مواد محترقه ممنوع است و برای آن مجازات تعریف شده است.

 دادستان مرکز استان گلستان تصریح کرد: ساخت و مونتاژ مواد محترقه جزای سنگین و تا دو سال حبس برای آن در نظر گرفته شده و اگر این مواد خاصیت انفجاری داشته باشد قانون گذار تا پنج سال حبس نیز در نظر گرفته است.

سیدحسینی بیان کرد: برای توزیع، خرید و فروش مواد محترقه و انفجاری نیز قانون گذار از 91 روز تا 6 ماه حبس در نظر گرفته است و اگر رفتار مجرمانه نیز وجود داشته باشد این مجازات سنگین تر نیز خواهد شد.

دادستان مرکز استان گلستان  تاکید کرد: اگر در خودرویی مواد محترقه کشف شود و یا اینکه به وسیله خودرو از این مواد محترقه برای ایجاد آلودگی صوتی استفاده شده باشد این خودروها به مدت دو هفته توقیف خواهند شد.

حجت الاسلام سیدحسینی در خاتمه گفت: اگر فروشگاهی نسبت به فروش و توزیع مواد محترقه اقدام کند پلمپ می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار