افزایش قیمت ها و کمبود برخی از اجناس در کنار بیماری کرونا سبب شده تا مردم گلستان با دلی پر از غصه و نگرانی به استقبال سال جدید بروند.

گرانی؛ مهمان سفره عید گلستانی ها/قیمت های افسارگسیخته تمامی ندارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، عید باستانی ایرانیان فرا می‌رسد و طبق سنت هرساله مردم آماده جشن نوروز می‌شوند؛ بالتبع باید این روزها شور و نشاط در بین مردم حاکم باشد اما اگر پای دردودل آنها بنشینید به جای شادی، از گرانی و افزایش قیمت‌ها گِله دارند.

قصه جهش قیمت و گرانی‌ها در کشور چیز تازه ای نیست و این امر منحصر به یک کالا نبوده بلکه در بیشتر اجناس قابل مشاهده است. علاوه بر افزایش قیمت‌ها کمبود برخی از کالاهای ضروری مانند مرغ و روغن هم به این مشکلات دامن زده و صفوف طویلی را ایجاد کرده است.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود از این گرانی‌ها به عنوان «غصه بزرگ» یاد کردند و افزودند: این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده و مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند.

در گلستان هم مشاهدات نشان می‌دهد هرچند که شلوغی در بازار حاکم است اما فروشندگان این شلوغی را کاذب دانسته و بیان می‌کنند که مردم توان خرید مایحتاج خود را ندارند.

علیرغم اینکه چیزی به تحویل سال ۱۴۰۰ باقی نمانده هنوز میوه‌های تنظیم بازار در استان عرضه نشده و مردم هم توان خرید سیب درختی با قیمت هر کیلو ۱۸ هزار تومان، پرتقال ۱۵ هزار تومان، کیوی ۱۸ هزار تومان و موز ۴۵ هزار تومان را ندارند.

محسن عاشوری یک شهروند گرگانی به خبرنگار مهر گفت: مردم چگونه باید با این گرانی‌ها از آمدن عید خوشحال باشند، غصه کرونا از یک طرف و غم گرانی از طرف دیگر به مردم فشار آورده و مسئولان هم فکری به حال آنها نمی‌کنند.

وی بیان کرد: مردم از خرید بسیاری از مایحتاج روزانه خود چشم پوشی کرده‌اند، چه رسد به آجیل شب عید! یک کارگر با حقوق اندک چگونه می‌تواند پسته ۲۵۰ هزار تومانی و فندق ۲۰۰ هزار تومانی بخرد؟

عاشوری گفت: از قیمت البسه هم نگویم که هر فروشگاهی ساز خود را زده و قیمت‌ها سرسام آور بالا رفته است.

خطا در سیاست‌گذاری پولی و مالی کشور

عضو هیأت علمی دانشگاه گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تورم مشکلی است که در دوره‌های مختلف با اقتصاد ایران همراه بوده و اغلب سبب فقیرتر شدن فقرا و ثروتمندتر شدن اغنیا شده تا جایی که آمارها نشان از آن دارد، در سال‌های اخیر تورم، نابرابری را تشدید و فقر را در کشور همه‌گیرتر کرده است.

حسن دلیری، خطا در سیاست‌گذاری پولی و مالی و شوک‌های بیرونی را از علل افزایش تورم برشمرد و بیان کرد: بدیهی است یک دسته از عللی که سبب تشدید تورم در کشور شده ناشی از تحریم‌های ظالمانه غرب و هم‌چنین همه‌گیری کرونا در سال گذشته بوده است.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه گلستان اضافه کرد: این دو رخداد با تأثیری که در زنجیره تولید داشتند، سبب شد تا از یک‌سو، قیمت تمام‌شده بسیاری از کالاها در کشور به‌صورت فزاینده افزایش‌یافته و از سوی دیگر با تشدید رکود بر بخش تولید سبب کاهش قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر جامعه شود.

وی عنوان کرد: برای مقابله با تکرار چنین مشکلاتی، نیاز است تا اقتصاد ایران به سمت افزایش تاب‌آوری و مقاومت پیش رود تا، توانایی مقابله خود را در برابر شوک‌های بیرونی کاهش دهد.

دلیری گفت: علاوه بر اثرات تحریم و کرونا بر اقتصاد کشور، خطاهایی که در سال‌های گذشته در سیاست‌گذاری پولی و مالی اتفاق افتاد هم یکی از مهم‌ترین علل بروز تورم و گرانی‌های اخیر بوده است.

وی تصریح کرد: عدم رعایت انضباط در سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی سبب شد تا در سال‌های اخیر دو علت اساسی تورم یعنی: رشد نقدینگی و تشدید کسری بودجه بیش‌ازپیش افزایش یابد.

دلیری با بیان اینکه برای مقابله با تورم نیاز است تا انضباط بر تصمیمات پولی و مالی حاکم شود، تأکید کرد: تدوین نظام‌مند بودجه با مشخص کردن منابع درآمدی و قابل حصول برای آن، برنامه‌ریزی برای حل معضل کسری بودجه البته بدون پولی کردن آن، مهار نقدینگی فزاینده، حل مشکل کارکرد نظام بانکی و جلوگیری از خلق فزاینده پول توسط بانک‌ها، اصلاح بازار ارز و عدم توزیع رانت ارزی بین ثروتمندان و غیره می‌تواند مهم‌ترین راهکارهای مقابله با این دسته از علل باشد.

وی بیان کرد: باور و اعتماد به توان داخلی و از استفاده از توان نخبگان در عرصه سیاست‌گذاری و در کنار آن تسهیل فرآیند بوروکراتیک کسب‌وکار و تولید، می‌تواند علاوه بر حل معضل گرانی و تورم، تاب‌آوری را افزایش داده و سبب توسعه و پیشرفت اقتصاد شود.

مردم نقش اقتصادی خود را در جامعه ایفا کنند

یک تحلیل‌گر اقتصادی هم با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها تحت تأثیر شاخص‌های متفاوتی است، به خبرنگار مهر گفت: تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و مسائل دیگر باعث گرانی مواد اولیه وارداتی شده و این امر بر قیمت تمام شده تأثیر گذاشته است.

یحیی گلشاهین افزود: مردم از افزایش قیمت‌ها نگران هستند و تولیدکننده هم نگران این است که نتواند محصول خود را با قیمت پایین تولید کنند در نتیجه یا تولید نکرده و یا سقف تولید خود را به حداقل می‌رساند که در نتیجه آن کمبود کالا در بازار ایجاد می‌شود و این در شرایطی است که تقاضا ثابت بوده در نتیجه موازنه در بازار به هم می‌خورد.

وی تأکید کرد: دولت باید نقش حمایتی خود را از تولید و عوامل تولید کننده و فاکتورهای مؤثر در تولید پررنگ کند و نهادهای قانونگذار هم باید در ایجاد قوانین پیشگیرانه ابتکار عمل به خرج دهند.

گلشاهین گفت: نهادهای نظارتی باید بازدیدهای میدانی خود را گسترش داده و جلوی سودجویی افراد را بگیرند در نتیجه حس اعتماد در مردم ایجاد می‌شود.

وی افزود: مردم هم باید نقش اقتصادی خود را در جامعه ایفا کنند یعنی در شرایطی که مرغ با کمبود عرضه مواجه می‌شود مردم نباید به دنبال صف باشند.

گلشاهین اضافه کرد: نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد بر سودجویان نظارت کرد ولی اگر مردم در نظارت دخیل باشند جلوی بسیاری از تخلفات گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات جامعه متناسب نبودن درآمد با هزینه است که این امر سبب شده سبد غذایی به لحاظ کیفیت و کمیت پایین بیاید اما در این باره علاوه بر همسویی با منافع و مصالح ملی از سوی مردم، دولتمردان هم باید همه توان خود را در حل مشکلات به کار گیرند.

۹۰۰۰ تن روغن در گلستان توزیع شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در خصوص بازار و نظارت‌های شب عید به خبرنگار مهر گفت: با تصمیم کارگروه تنظیم بازار کشور و وجود دو واحد تولیدی روغن خوراکی در استان باعث شد چالشی که در تأمین روغن وجود داشت، برطرف شود.

حسین طلوعیان افزود: طی دو ماه گذشته بالغ بر ۹ هزار تن روغن خوراکی در سطح استان توزیع شده این در حالی است که پیش از این میزان مصرف مردم استان به طور متوسط ماهانه سه هزار تن بود.

وی اظهارکرد: با هدف رفع کمبود مرغ روزانه بالغ بر ۲۰۰ تن مرغ در استان توزیع شده و نظارت جامعی از تولید تا توزیع مرغ انجام می‌شود.

طلوعیان همچنین از توزیع سهمیه شکر و برنج در استان خبرداد.

توزیع میوه تنظیم بازار

طلوعیان در خصوص میوه تنظیم بازار گفت: توزیع ۲۵۰ تن پرتقال و ۱۵۰ تن سیب درختی از ۲۷ اسفند در سطح استان آغاز خواهد شد.

وی قیمت هر کیلو پرتقال را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، سیب زرد ۱۱ هزار تومان و سیب قرمز را ۱۰ هزار تومان اعلام کرد.

طلوعیان با بیان اینکه نظارت بر بازار پیوسته و منقطع است، گفت: طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۰ از ۱۵ بهمن ماه سال‌جاری آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در بازه زمانی ۱۵ بهمن تا ۲۵ اسفند ماه سال جاری بازرسان ۶ هزار و ۳۱۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی استان داشته‌اند که این بازرسی‌ها منجر به ثبت ۴۱۸ مورد تخلف شده است.

سال ۹۹ با همه فراز و نشیب‌های اقتصادی در حال گذار است و مردم امیدوار هستند تا با برنامه ریزی بهتر در سال آتی جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار