بازار شب عید امسال به علت گرانی‌های افسارگسیخته و کمبود برخی اقلام اساسی از جمله روغن، مرغ، تخم مرغ، شکر و غیره دچار آشفتگی است و در چندماه اخیر مسئولان متولی وعده تنظیم بازار به ویژه در کالاهای اساسی را به مردم می‌دهند.

 آشفتگی در بازار توزیع کالاهای اساسی ‌گلستان / جریمه ۶۵ میلیاردی برای واحدهای صنفی متخلف

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از  گرگان ، آشفته بازار شب عید امسال سبب شده که مردم به رغم شیوع کرونا برای تأمین مایحتاج اساسی خود در صف‌های طولانی بایستند. از اوایل پاییز امسال کمبود روغن خوراکی، مرغ، تخم مرغ و غیره گریبانگیر مردم شده تا حدی که مردم برای خرید یک بطری 1.5 لیتری روغن مجبورند به تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر مراجعه کنند یا حتی فراتر از آن برخی مردم برای خرید مرغ یا روغن به شهر دیگری می‌روند.

در کنار این کمبودها که عمدتا ناشی از ضعف نظارت در سیستم توزیع است، باید به گرانی‌های افسارگسیخته در ایام پایانی سال هم اشاره کرد که سفره مردم را روز به روز کوچک‌تر می‌کند. قیمت سرسام آور میوه در روزهای پایانی سال هم از دیگر مشکلاتی است که به واسطه حضور دلالان در بازار به وجود آمده است و انگار تلاشی هم برای برخورد با مسببان این وضعیت وجود ندارد.

حسین طلوعیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه تنظیم بازار همواره یکی از برنامه‌های اصلی سازمان صنعت معدن و تجارت استان بوده و هست، اظهار داشت: با تصمیم کارگروه تنظیم بازار کشور برش‌های استانی برای روغن برداشته شد و همچنین وجود دو واحد تولیدی روغن خوراکی در استان سبب شد با استفاده از توان بالای این واحدها از چالشی که در تامین روغن مردم وجود داشت عبور کنیم.

وی گفت: برای رفع مشکل کمبود روغن در بازار استان در دو ماه گذشته بالغ بر 9 هزار تن روغن خوراکی در سطح استان توزیع شده این در حالی است که پیش از این میزان مصرف مردم استان به طور متوسط ماهانه 3 هزار تن روغن بود.

طلوعیان درباره مشکل مربوط به بازار مرغ هم بیان داشت: با هدف رفع مشکلات مربوط به کمبود مرغ میزان مرغ اختصاص یافته به بازار استان به روزانه بالغ بر 200 تن رسیده است و از طرفی با توجه به تصمیمات کارگروه تنظیم بازار استان و با همکاری بسیجیان قرارگاه 17 ربیع و ناظران افتخاری، نظارت جامعی از تولید تا توزیع مرغ انجام می‌شود که امیدواریم با این اقدامات مشکلات حوزه مرغ در بازار استان نیز حل شود.

وی با بیان این که مردم به هیچ وجه نگران تامین مرغ نباشند، افزود: با توجه به پیش بینی ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی در بودجه سال آینده به طور قطع قیمت کالاهای اساسی خیلی تغییر نخواهد کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درباره تأمین میوه شب عید در استان هم اظهار داشت: میوه شب عید مردم استان تامین شده و توزیع 250 تن پرتقال و 150 تن سیب درختی از امروز ( چهارشنبه) در سطح استان آغاز می‌شود.

وی در ادامه به اجری طرح نظارتی ویژه نوروز اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح از 15 بهمن ماه سال‌جاری آغاز شده و تا 15 فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.

به گفته طلوعیان در بازه زمانی 15 بهمن تا 25 اسفند ماه امسال ناظران و بازرسان 6 هزار و 310 مورد بازرسی از واحدهای صنفی استان داشتند و این بازرسی‌ها منجر به ثبت 418 مورد تخلف شده که حجم پرونده‌های تشکیل شده در این مدت بالغ بر 65 میلیارد ریال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از مردم استان خواست هرگونه تخلف صنفی را از طریق سامانه 124 به اطلاع بازرسان این سازمان برسانند تا در کوتاه‌ترین زمان با متخلفان برخورد شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار