انتظار اصناف؛ حمایت دولتی ها

با روش هایی که برخی از اصناف و بازاریان برای دور زدن قانون و ممنوعیت ها به کار می برند تا حداکثر استفاده را برای خود داشته باشند این تصور به ذهن انسان می رسد کاش حداقل برخی از آن ها در تیم مذاکره ایران با غربی ها بودند تا راه هر گونه شکست برای تیم ایرانی بسته شود.

مغازه دارانی که به دست فروشی افتادند/کاش برخی از بازاریان در تیم مذاکره کننده بودند!

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، با پایان یافتن سفرهای نوروزی و حضور مردم در بازارهای بسیار شلوغ شب عید، تعطیلی های اصناف به دلیل شیوع بیماری کرونا نیز به سومین مرحله خود رسید.

سومین مرحله این تعطیلات از شنبه در سراسر کشور در مناطق زرد، نارنجی و قرمز آغاز شد که با توجه به شرایط بیماری کرونا می توان به این نتیجه رسید استانی در نقشه وجود ندارد که با تعطیلی بازارها رو به رو نشده باشد.

این وضعیت در حالی است که علاوه بر صنایع بزرگ کشور بسیاری از کسب و کارها و مشاغل خرد طی یکسال گذشته دچار ضرر و زیان و آسیب شدند و علاوه بر اینکه سودی را کسب نکردند با چک های برگشتی نیز رو به رو شدند.

اتفاقی که در روزهای اخیر به وفور در سطح شهرستان گرگان مشاهده شده علاوه بر بنرهای فروش غیرحضوری که بر سر درب مغازه ها نصب شده، هر چند که برخی از مغازه داران بر نصب همین بنر هم اکتفا نکرده اند و کرکره های خود را به حالت نیمه باز درآورده اند و خود به صورت کامل در حال فروش اجناس هستند و به نوعی بنر به صورت صوری درب مغازه نصب شده است.برخی از بازاریان نیز راه دیگری را برای دور زدن محدودیت ها انتخاب کرده اند و آن دست فروشی جلوی مغازه خود در خیابان های پر رفت و آمد تر است اتفاقی که حتی برخی از آن ها در سال های گذشته در رویا نیز آن را تصور نمی کردند.

اما بازاریان گرگان به این دو روش اکتفا نکرده اند و برخی از اصناف مانند آرایشگران نیز روشی مانند کور کردن دید مغازه یا استفاده از کرکره های برقی را انتخاب کرده اند که با تماس مشتری برای لحظه ای کرکره ها به حالت نیمه باز در می آید و پس از ورود دوباره به نحوی کرکره ها به حالت سابق در می آید که انگار صنفی در آن مغازه فعالیت نمی کند.

انتقاد بازاریان از نبود نظارت کافی بر متخلفان

یکی از بازاریان خیابان امام خمینی(ره) گرگان که به قوانین احترام گذاشته و هیچ روشی را برای دور زدن ممنوعیت ها استفاده نکرده است، اظهار کرد: تا صبح روز شنبه که هر چه منتظر ماندیم اطلاع رسانی در خصوص تعطیلی اصناف به دست ما نرسید.

حسنی با انتقاد بر اینکه چرا دولت تصمیم های حمایتی را برای بازار در این روزها لحاظ نمی کند، خاطرنشان کرد: کاری با اینکه آیا تعطیلی بازار بر کاهش روند میگذارد یا نه ندارم اما حرف من این است چرا تصمیم های حمایتی مانند کاهش مالیات، یا اعطای تسهیلات به تمامی اصناف نه تنها قشر خاص را به کار نمی برد.

وی، افزود: متاسفانه افرادی در بازار تنها به فکر دور زدن قوانین محدودیت هستند، هر چند باید به آن ها حق داد اما چرا کسی به فکر ما که قوانین را اجرا می کنیم نیست اگر من یا دیگر افراد هم جلوی مغازه خود دست فروشی کنیم که دیگر تاثیری بر روند بیماری ندارد.

حسنی، ابراز کرد: وقتی در مصاحبه های مسوولین فقط ارائه آمار را می بینیم و اگر انتقادی باشد تنها می گویند نیروی کافی نداریم از اجرای صحیح قوانین ناامید می شویم.

این کسبه خیابان امام خمینی (ره) با بیان اینکه امیدواریم اجرای قانون برای همه باشد، گفت: وقتی مسوولان انتظار دارند تا بازاریان به قوانین احترام بگذارند ما هم انتظار داریم بر قوانین به خوبی نظارت شود.

بیش از 80 درصد بازاریان قانون را رعایت کردند

محمد حمیدی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: در روزهای ابتدایی تعطیلی مشاغل گروه های دو، سه و چهار در سطح شهرستان از 8 هزار واحد صنفی بازدید بعمل آمده که سه واحد صنفی پلمب و به ٣۵۵ واحد صنفی تذکر جدی داده شده است.

فرماندار گرگان، خاطرنشان کرد:تیم های نظارتی متشکل از شبکه بهداشت، اتاق اصناف، اداره صمت، پلیس اماکن نیروی انتظامی و فرمانداری هر روز در دو نوبت صبح و عصر مشغول نظارت بر سطح بازار هستند و با کسانی که قانون را رعایت نمی کنند برخورد جدی خواهد شد.وی، افزود: طبق قانون، اتحادیه ها موظف به خود نظارتی هستند و با اطلاع رسانی گسترده به مجموعه تحت امر خود باید جلوی تجمعات در سطح بازار گرفته شود و اگر کم کاری در این راستا صورت گیرد برخورد خواهد شد.

حمیدی با قدر دانی از بازاریانی که محدودیت های کرونایی را رعایت می کنند، اذعان کرد: کسانی که از اجرای دستورالعمل های ستاد ملی کرونا سرپیچی کنند بدون هیچ مماشاتی مغازه آن ها پلمب خواهد شد.

گفتنی است طبق گفته فرماندار گرگان در دومین روز از اعمال محدودیت های شغلی بیش از ٨٠ درصد بازاریان رعایت کردند.

تعطیلی برخی گروه های شغلی تنها راه کنترل شیوع بیماری

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان نیز در خصوص وضعیت کرونا در استان، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز قرار دارند.

ناهید جعفری با بیان اینکه سرعت فراگیری و سرعت کرونا بسیار زیاد است، تصریح کرد: اگر اصرار به ماندن در خانه داریم به دلیل سرعت رشد و سرایت بیماری است.

وی با اشاره به اینکه تعداد بیماران بستری تقریبا سه برابر شده، افزود: هفته گذشته تعداد بیماران بستری ۳۰۰ نفر بود در واقع سرعت سرایت بیماری بسیار نگران‌کننده است و می‌‎طلبد مردم دست به دست هم دهند، شیوه‌نامه‎‌های بهداشتی را رعایت و بیشتر مراقب خودشان باشند.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان، وقتی بیماری در پیک واقع می‌‎شود و با حجم وسیعی از بیماران مواجه هستیم تنها راه چاره آن تعطیلی برخی مشاغل و قرنطینه است باید الزامأ اقداماتی در جامعه انجام شود، از اینکه موجب زحمت بسیاری از افراد خواهد شد آگاه هستیم اما یقین داشته باشید خسارت آن کمتر از خسارت به خطر افتادن جان انسان‌هاست.

کاش برخی از بازاریان در تیم مذاکره کننده بودند

با روش هایی که برخی از اصناف و بازاریان برای دور زدن قانون و ممنوعیت ها به کار می برند تا حداکثر استفاده را برای خود داشته باشند این تصور به ذهن انسان می رسد کاش حداقل برخی از آن ها در تیم مذاکره ایران با غربی ها بودند تا راه هر گونه شکست برای تیم ایرانی بسته شود.

تنها انتظاری که اصناف از دولتی ها دارند این است که آن ها نیز مانند سایر اقشار دیده شوند و با در نظر گرفتن طرح های حمایتی در کنار ممنوعیت ها دولت بتواند به معیشت این گروه نیز کمک کند.

اصناف باید توجه داشته باشند اگر ممنوعیتی برای فعالیت آن ها لحاظ می شود تنها راه چاره برای کنترل این بیماری فراگیر است و آن ها نیز برای حفظ جان خود و اطرافیان هم که شده به قوانین احترام بگذارند چرا که سلامتی از همه چیز واجب تر است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار