مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مساحت سوخته‌شده در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۸۴ هکتار است که دو مورد آن عمدی، ۳۱ مورد غیرعمد و ۳۶۲ مورد نیز نامعلوم است.

۵۸۴ هکتار از جنگل‌های گلستان در آتش سوخت/ ۳۹۷ فقره حریق در در منابع طبیعی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، عبدالرحیم لطفی اظهار کرد: در سال گذشته ۳۹۷ فقره حریق در منابع طبیعی استان اعم از مراتع مشجر و غیرمشجر، جنگل‌های طبیعی و دست کاشت رخ داد.

وی با اشاره به اینکه معمولا حریق به عللی همچون عوامل انسانی و طبیعی مانند گرمای هوا اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: حریق جنگل‌ها و مراتع در طول سال به ویژه در ماه‌های گرم به دلیل افزایش دما و خشکی پوشش گیاهی صورت می پذیرد که در سال ۱۳۹۹ در سطح استان به طور کلی ۳۹۷ فقره آتش‌سوزی رخ داد که از این میزان۳۲۴ فقره در جنگل‌های طبیعی، ۵۱ فقره در جنگل‌های دست‌کاشت و ۲۲ فقره در مراتع اتفاق افتاد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه مرتع‌داران و دامداران لازم است قبل از ترک آتش از خاموشی آن اطمینان حاصل کنند، گفت: مساحت سوخته‌شده در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۸۴ هکتار است که دو مورد آن عمدی، ۳۱ مورد غیرعمد و ۳۶۲ مورد نیز نامعلوم است.

لطفی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در طول سال گذشته گفت: به منظور پیشگیری از اطفاء حریق ۴۷ کیلومتر آتش بر احداث و ۱۰ شیت نقشه مناطق بحرانی تهیه شده و همچنین پاکسازی پوشش علفی عرصه‌های بحرانی، حساس و قرق شده به مساحت کلی ۹۵ هزار و ۷۰۰ هکتار اجرا شد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده می‌توان به نصب سه عدد دکل دیده‌بانی با دوربین و نیز عملیات بهداشتی در جنگلکاری‌ها یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار، پارک‌های طبیعی ۲ هزار هکتار و عرصه‌های تفرجی ۵۰۰ هکتار اشاره کرد.

عبدالرحیم لطفی با توجه به اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی عموم مردم در زمینه پیشگیری از حریق اذعان داشت: اطلاع‌رسانی از طریق اصحاب رسانه و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی بین جوامع محلی و بهره‌برداران عرصه‌های ملی و نصب بنر در جنگل‌ها و تفرج‌گاه‌ها از جمله اقدامات اجرا شده در این خصوص است.

وی با اشاره به فعالیت آموزش و ترویج در خصوص پیشگیری از وقوع حریق در سال ۱۳۹۹ اظهار داشت: فعالیت‌های آموزشی و ترویجی اجرا شده در سطح استان شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی برای ۲ هزار و ۷۴۳ نفر، پخش برنامه‌های ترویجی در سطح رسانه‌ای صدا و سیما ۲۸ مورد و در مطبوعات ۲ هزار و ۱۵۰ صفحه و نیز ۷ هزار مورد فعالیت‌های انتشاراتی حاوی پوستر، بروشور و اطلاعیه‌های هشدار است.

وی اظهار داشت: حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و ملی یکی از رسالت‌ها و اهداف حاکمیتی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است و در این راستا نیروهای یگان حفاظت این اداره کل به منظور جلوگیری از دست‌اندازی متصرفین و بروز حریق در عرصه‌های منابع طبیعی اعم از جنگل‌ها و مراتع در آماده‌باش کامل به سر می‌برند. 

عبدالرحیم لطفی بر اهمیت بسیار مشارکت مردمی در کاهش حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع ابراز کرد: مردم عزیز استان نیز در صورت مشاهده هرگونه حریق و همچنین تخلف و دست‌اندازی به انفال و اراضی ملی در سطح استان با شماره تلفن ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع تماس حاصل فرمایند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار