خالی بودن ۶۲ درصد ظرفیت سدهای گلستان و پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر کاهش بارش‌های بهاری نسبت به دوره بلند مدت، زنگ خطر خشکسالی در این استان شمالی را به صدا درآورده است.

 خشکسالی به گلستان رسید؛کاهش ۶۲ درصدی منابع آبی سدها

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی دستگاه های متولی، میزان بارش باران، ذخیر برف و آب موجود در سدهای گلستان در سال جاری در مقایسه با دوره های بلند و کوتاه مدت، کاهشی است.

کم شدن منابع آبی موجود در سدهای گلستان  و کاهش بارش باران در گلستان علاوه بر اینکه زندگی جوامع بشری را تهدید می کند برای زندگی حیات وحش مضر بوده و همچنین خطر حریق در جنگل های استان را چند برابر می کند.

بر اساس نظر کارشناسان با توجه به استمرار شیوع کرونا در کشور، میزان آب مصرفی به سبب  افزایش شستشو و رعایت موارد بهداشتی همچنان رو به افزایش است که این مقوله به کم آبی احتمالی در فصل تابستان دامن می‌زند.

  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در گزارشی به خبرنگاران از خالی بودن ۶۲ درصد ظرفیت سدهای گلستان خبر داد و گفت : از مجموع ظرفیت ۲۴۴ میلیون متر مکعبی ۱۴ سد بزرگ استان ، ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب پشت سدها ذخیره شده است.

سیدمحسن حسینی در خصوص آمار آب موجود در سدهای چهارده گانه بزرگ مخزنی استان گلستان اظهار داشت: این رقم در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۸۰ میلیون مترمکعب بوده که ۷۴ درصد حجم سدها را تشکیل می داد.

طبق گفته وی ۳۰ درصد سد کوثر، ۸۶ درصد سد شهید چمران، ۳۴ درصد بوستان، ۱۹ درصد گلستان، ۱۹ درصد وشمگیر، ۴۸درصد نگارستان، ۴۳ درصد شهید ایمری، ۱۴ درصد سد شهید قربانی، ۴۳ درصد سد شهید دستغیب، هشت درصد سد کرند، ۲۸ درصد سد دانشمند، ۱۱ درصد سد اینچه برون، ۸۲ درصد سد آلماگل و ۶۶ درصد سد آلاگل دارای آب هستند.

مدیرکل هواشناسی نیز از کاهش ۵۸ درصدی بارش ها در فرودرین ماه سال جاری نسبت به متوسط این ماه خبرداد و گفت: مجموع بارش ایستگاه های سینوپتیک استان ۲۱.۹ میلی متر بود که این وضعیت بر اساس شاخص ها حاکی از وقوع خشکسالی متوسط تا بسیار شدید در این ماه است.

نوربخش داداشی افزود : با توجه به پیش بینی فصلی، کاهش میزان بارش ها نسبت به شرایط نرمال تا پایان فصل بهار همچنان ادامه خواهد داشت.

وی گفت: بیشترین میزان بارش این ماه در مینودشت به میزان ۵۵.۳ میلی متر اتفاق افتاده و کمترین میزان بارش هم به میزان ۸.۱ میلیمتر در اینچه برون به ثبت رسیده است.

داداشی گفت: در فروردین امسال متوسط دمای ایستگاه های سینوپتیک استان ۱۶.۹ درجه سانتیگراد بوده به طوری که ۲.۱ درجه نسبت به متوسط فروردین ماه و نسبت به سال گذشته ۳.۶ درجه افزایش را نشان می دهد.

محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان هم گفت: با توجه به کاهش رطوبت خاک و کاهش بارندگی ها، کشاورزان گلستانی در اولین فرصت مزارع گندم، جو، کلزا و چغندرقند خود را آبیاری کنند.

بارش اندک باران در پاییز و زمستان سال گذشته و فروردین امسال و افزایش غیرمنتظره دما موجب نگرانی و ترس از خشکسالی در کشاورزان شد و برگزاری مراسمات دینی و آیینی برای باران‌خواهی از جمله صدقه باران در سیمین شهر و تعدادی از روستاهای آق قلا را افزایش داد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار