کاهش بیش از ۳۰ درصدی بارش‌های فصل پاییز و زمستان در نقاط مختلف گلستان به‌ویژه نواحی شمالی و شرقی استان به اعتقاد کارشناسان جهادکشاورزی، ضرورت آبیاری مزارع گندم، جو و کلزا و مراقبت بیشتر از آنها را دوچندان کرده است.

کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ مزارع گلستان را نیازمند آبیاری کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که به سبب کاهش بیش از ۳۰ درصدی میزان بارش‌های سال زراعی جاری (از اول مهر تاکنون) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و استمرار آن همراه با افزایش دمای هوا، ضرورت آبیاری مزارع کشت‌های پاییزه از جمله گندم، جو و دانه روغنی کلزا بیشتر شد.

محمدرضا عباسی افزود: در سال زراعی جاری کشاورزان گلستان در ۳۸۰ هزار هکتار گندم، ۸۵ هزار هکتار جو و حدود ۶۰ هزار هکتار دانه روغنی کلزا کشت کردند که بخش قابل توجهی از این زراعت‌ها نیاز به آبیاری دارند و کشاورزانی که به هر طریق به منابع آبی دسترسی دارند، باید هرچه سریعتر مزارع خود را سیراب کنند.

وی اضافه کرد: به سبب کاهش بارش‌ها در سال زراعی جاری تاکنون از مجموع سطح کشت سه محصول ذکر شده، ۱۳۰ هزار هکتار مزارع گندم، ۳۵ هزار هکتار مزارع جو و ۱۰ هزار هکتار مزارع کلزا در گلستان با مشکل رویش مواجه هستند که استمرار وضعیت فعلی و نیز افزایش دما خسارت سنگینی به کشاورزان وارد می‌کند.

همچنین کارشناسان جهادکشاورزی گلستان مطابق مصوبات کمیته پایش استان در اطلاعیه‌ای برخی توصیه‌های تغذیه‌ای و مبارزه با آفات را به کشاورزان برای اجرا در مزارع گندم، جو و کلزا اعلام کردند.

هواشناسی گلستان هم اعلام کرد که بر اساس نقشه پیش یابی با حاکمیت جریانات جنوبی تا روز جمعه جوی آرام در سطح استان پیش بینی می شود اما برای روز جمعه افزایش محسوس دما و وزش باد گرم مورد انتظار است.

بر اساس اطلاعیه هواشناسی، از اواخر وقت جمعه بتدریج سامانه ناپایدار به گلستان نفوذ خواهد کرد که فعالیت آن تا اواخر وقت روز یکشنبه تداوم خواهد داشت و افزایش ابر، بارندگی، در نواحی مرتفع کوهستانی ریزش برف، کاهش نسبی دما، وزش باد و پدیده مه از جمله پیامدهای آن است.

استان گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بخش زیادی از آن به زیر کشت محصولات پاییزه بویژه گندم می‌رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار