معاون اداره کل صنایع دستی گلستان:

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: هنرمندان صنایع دستی استان پارسال یک میلیون و ۷۳۰ هزار دلار محصول تولیدی خود را به صورت گمرکی و چمدانی صادر کردند که این رقم در مقایسه با صادرات ۳۰۸ هزار دلاری سال ماقبل نشان دهنده رشد بیش از چهار برابری است.

صادرات صنایع دستی گلستان پارسال چهار برابر شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ مریم حاجی‌ابراهیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: افزایش صادرات محصولات صنایع دستی هنرمندان گلستان با وجود شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چند ماهه گمرکات به دست آمد.

وی ادامه داد: از مجموع صادرات پارسال صنایع دستی گلستان، ۱۶۰ هزار و ۲۳۱ دلار با سفارش خرید مشتریان خارجی از طریق گمرک تهران و بقیه از سایر گمرکات کشور انجام شد.

به گفته وی محصولات صنایع دستی صادر شده به طور عمده گلیم و گبه، تولیدات چرمی، بافته‌های داری، گیوه، چادرشب، لباس محلی، زیورآلات سنتی، چاپ باتیک، نقاشی پشت شیشه،  نساجی سنتی ( کیف پارچه ای، شال، حوله و دستمال ) بود که به کشورهای کنیا، کانادا، انگلیس، آلمان، ژاپن، روسیه، استرالیا، ترکیه، کویت و ترکمنستان صادر گردید.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در خصوص حمایت بانکی از فعالان حوزه صنایع دستی استان، افزود: پارسال هزار و ۲۶۹ طرح برای دریافت تسهیلات بانکی به مبلغ ۲۵۹ میلیارد و ۴۰ میلیون ریال به بانک های عامل معرفی شد که تاکنون ۱۴۷ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال وام برای اجرای ۹۰۱ طرح پرداخت گردید.

حاجی‌ابراهیمی ادامه داد: تسهیلات بانکی پرداخت شده به متقاضیان از محل خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا (۶۰۲ طرح به مبلغ ۴۷ میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال)، خسارت ناشی از سیل (۱۵۸ طرح به مبلغ هشت میلیارد و ۵۱ میلیون ریال) و مشاغل خانگی (۱۴۱ طرح به مبلغ ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال) بود و از این طریق  ۹۴۶ نفر صاحب شغل شدند.

وی اضافه کرد: امسال به جز جذب تسهیلات بانکی از محل منابع مختلف، این اداره کل برای حمایت از فعالان صنایع دستی پرداخت ۴۶ میلیارد ریال با ظرفیت ایجاد ۱۸۰ فرصت شغلی را پیش بینی کرده است.

گلستان دارای ۳۰ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی است که ۲۰ هزار ۵۰۰ نفر از آنان پرونده تولید انفرادی و ۵۰۵ نفر نیز کارگاه تولیدی دارند.

فرش دستباف، نمد، زیورآلات و سوزن دوزی ترکمن، جاجیم بافی روستای زیارت گرگان، ابریشم بافی قزلباش های رامیان و مینودشت، سوزن دوزی شاهکوه و قوم بلوچ و نیز دوخت‌های سنتی پوشاک در ببن فارس ها از جمله صنایع دستی اقوام ساکن در گلستان است که با هنرمندی زنان و دختران و مردان این استان، هر کدام نام و آوازه خود را در بین خریداران داخلی و خارجی دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار