رییس اداره طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه چیزی به نام "طب اسلامی نداریم" گفت: اگرچه اسلام توصیه‌هایی برای زندگی بهتر دارد اما بهتر است مردم استان در صورت نیاز به دریافت خدمات طب سنتی به ۶ متخصص، ۱۰ پزشک عمومی و ۲ مامای آموزش‌دیده گلستان مراجعه کنند.

گلستانی‌ها برای دریافت خدمات طب سنتی به مراکز معتبر مراجعه کنند

به گزارش گلستان ۲۴؛ شیرعلی میردار وطن روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: عده‌ای با اسامی و واژگان جعلی مانند طب اسلامی، طب پیامبر(ص)، طب الرضا(ع) و طب معنوی با سوء استفاده از احساسات مسلمانان و متعصبان مذهبی به صورت غیرمجاز در سطح جامعه شبه پزشکی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: تخصص مطرح شده توسط عده‌ای به نام "طب اسلامی" جعلی است که افرادی برای پر کردن جیب خود و سوء استفاده از احساسات مردم از آن استفاده می‌کنند و ضررهای فراوانی به جامعه وارد کردند.

تفاوت فعالیت متخصصان طب سنتی با افراد مدعی درمان در این حوزه 

رییس اداره طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی گلستان در بیان تفاوت میان متخصصان طب سنتی با افرادی که ادعای درمان در این حوزه را دارند، گفت: متخصصان طب سنتی فقط دنبال استفاده از یک روش برای درمان نیستند بلکه با آگاهی کاملا علمی و تخصصی به ساختار فیزیولوژیکی و آناتومی بدن اقدام به درمان بیماری‌ها می‌کنند.

میردار وطن اضافه کرد: متخصصان طب سنتی مثل سایر پزشکان متخصص تا زمان ریشه یابی بیماری و تشخیص دقیق، اقدام به درمان نمی‌کنند تا فرد بیمار بی‌دلیل گرفتار رنج و زحمت تهیه یک سری داروها که در برخی مواقع گران قیمت است، نشود اما عده‌ای به اسم فعالیت در حوزه طب سنتی با تجویز داروهای غیرمرتبط باعث تشدید بیماری می‌شوند.

تعطیلی بساط چهار مدعی بدون مجوز طب سنتی در کلاله

به گفته رییس اداره طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی گلستان، فروردین امسال از ادامه فعالیت چهار مدعی طب سنتی در کلاله جلوگیری شد.

میردار وطن افزود: این افراد با ادعای تخصص در حوزه طب سنتی اقدام به ویزیت و تجویز دارو برای درمان بیماران و فعالیت در زمینه ترک اعتیاد، ماساژ درمانی و حجامت می‌کردند که با گزارشات مردمی و اقدامات نظارتی شناسایی و تحویل مراجعه قضایی شدند.

همچنین طبق گزارشات مراکز بهداشت و درمان شهرستان‌های گلستان سال گذشته ۲ درمانگاه متخلف مدعی انجام طب سنتی در گرگان پلمب و ۶ فرد فاقد تخصص فعالیت در حوزه طب سنتی در گرگان، آق‌قلا، بندرترکمن، مینودشت با گزارشات مردمی و در بازرسی میدانی گشت‌های مشترک شناسایی و تحول مراجع قضایی شدند.

به گفته رییس اداره طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مردم توجه داشته باشند طب سنتی یک رشته تخصصی است و افراد فعال در این حوزه باید تحصیلات تخصصی را گذرانده باشند چراکه فقط با گفتن چند روایت و توصیه دینی نمی‌شود مدعی درمان بیماری‌ها شد.

وی از مردم گلستان خواست در صورت مشاهده فعالیت افراد غیرمجاز در حوزه طب سنتی علاوه بر اعلام به شبکه بهداشت و درمان هر شهرستان، مراتب را از طریق شماره تلفن ۳۱۹۳۲۹۳۳ به این اداره برای پیگیری گزارش دهند.

میردار وطن افزود: افرادی که مدرک معتبر در زمینه طب سنتی دارند تقاضای فعالیت خود را به مراکز بهداشت و درمان شهرستان محل سکونت ارائه و بعد از بررسی در اداره طب ایرانی و مکمل مستقر در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان و تایید وزارت بهداشت و درمان مجوز فعالیت برای این افراد صادر می‌شود.

وی اظهارداشت: هم اکنون ۶ پزشک متخصص طب سنتی در کنار ۱۰ پزشک عمومی و ۲ ماما که دوره‌های مخصوص طب سنتی در مراکز مجاز و معتبر را تحت نظر اساتید بنام کشوری گذراندند در گلستان مجوز فعالیت دارند.

رییس اداره طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: هم اینک ۲ پزشک عمومی و یک ماما در گنبدکاووس مجوز فعالیت در حوزه طب سنتی را دارند و یک روز در هفته پزشک متخصص طب سنتی در بیمارستان شهدای این شهر بیماران را ویزیت و درمان می‌کند.

وی، یک پزشک عمومی در کلاله، یک پزشک عمومی در علی‌آبادکتول، یک پزشک عمومی در کردکوی، یک پزشک عمومی و یک ماما در بندرترکمن و پنج پزشک عمومی، یک پزشک متخصص اعصاب و روان و چهار متخصص طب سنتی در گرگان مجوز فعالیت در حوزه طب سنتی را دارند و در بخش طب سنتی کلینیک دزیانی گرگان نیز در روزهای شنبه تا چهارشنبه درمان بیماران انجام می‌شود.

پزشکان متخصص طب سنتی در طول هفته با حضور در سلامتکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گرگان فعالیت مربوط به ویزیت بیماران، مزاج شناسی و اعمال یداوی، حجامت، بادکش کردن، فصد و زالو درمانی را انجام می‌دهند و مردم می‌توانند به صورت حضوری و یا اینترنتی نوبت بگیرند.

همچنین به تازگی متخصصان طب سنتی در کلینیک امام خمینی(ره) بندرترکمن و امیرمومنین(ص) کردکوی نسبت به طبابت در زمینه طب سنتی اقدام می‌کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار