احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی قرآن اظهار کرد:قاری کارش زیبا خواندن است، وقتی قرآن زیبا خوانده شد، شوق شنیدن آن زیاد می‌شود و نتیجه بیشتر شنیدن هم آشنایی با عبارات قرآن است.

زیباخوانی قرآن، کلید سبک زندگی قرآنی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، مهمان هشتمین برنامه هیئت‌آنلاین با اجرای مصطفی صابر خراسانی، احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی قرآن بود.

وی در این گفت‌وگو اظهار کرد: چرا اهل‌بیت کشته شدند؟ چون قرآن فهمیده نشد و هر گاه قرآن فهمیده نشود صالحان زمین، فدای این ناآگاهی یا فهم غلط از قرآن می‌شود. پرداختن دقیق به قرآن، پرداختن به اهل‌بیت است و پرداختن به اهل‌بیت، پرداختن به قرآن است.

ابوالقاسمی در مورد این‌که قاری بودن شغل است یا نه، عنوان کرد: در فرهنگ تشیع چنین شغلی نداریم ولی ایرادی هم ندارد. وقتی در دنیا همه به سوی تخصصی بودن رفته‌اند این کار ایرادی ندارد. ولی به‌هرحال هر کس، وظایف اجتماعی دیگری دارد و باید در حوزه‌های دیگر در جامعه هم مؤثر باشد. ما قاریانی را داریم که پزشکان متخصص در تراز اول جهان هستند و این، تأثیرگذاری‌اش بیشتر است. چون نشان می‌دهد قاری قرآن، علاوه‌بر قرائت قرآن، دغدغه اجتماعی دارد و برای جامعه از بعد دیگر هم ارزشمند است.

وی در ادامه افزود: در مصر شغلی به نام قاری قرآن دارند که حتی در پاسپورتشان همین قید شده‌است. البته حقوق دولتی نمی‌گیرند و از راه هدیه‌هایی که دریافت می‌کنند معیشتشان را می‌گذارنند. ولی من نمی‌توانم چنین شخصیتی داشته باشم و این‌طور عمل بکنم.

ابوالقاسمی که تجربه داوری مسابقات را نیز دارد در این باره گفت: داوری قرآن برای خود اصولی دارد اما در بخش‌هایی باید به سلیقه داور اعتماد کرد. ما در تلاوت قواعدی داریم که چندین شاخه می‌شود؛ تجوید، صوت، لحن، برخی مؤلفه‌ها کمی است مثلاً صدای این قاری چقدر اوج یا بم است، بخشی کیفی است که به زیبایی صدا برمی‌گردد. در این باره، تعاریفی شده‌است که ذهن‌ها را به‌هم نزدیک می‌کند.

وی عنوان کرد: ما متأسفانه داریم به تدریج جایگاه خود را در تلاوت قرآن به دیگر کشورها می‌دهیم. درحالی‌که سال‌ها قبل، ایران خیلی نزدیک به مصر شده بود و با کشورهای بعدی مثل عراق، افغانستان و اندونزی فاصله داشت. اما الان آن‌ها خیلی رشد کردند. اما جایگاه مصر خاص است. چون این نوع تلاوت قرآن برای مصری‌هاست و آن‌ها از همه جلوتر هستند.

این قاری قرآن تصریح کرد: از نظر قاری، بیشتر سوره‌ها و آیات یک‌جور دیده می‌شود ولی هیچ‌وقت قاری موقع تلاوت آیاتی که درباره احکام است مثلاً ارث، نمی‌تواند احساسی بخواند و سوز و گذار داشته باشد اما هنگام تلاوت آیاتی از قرآن که گفتگوی بین انبیا با خداوند است همه احساس درونی قاری، برانگیخته می‌شود.

وی تأکید کرد: در موضوعات فرهنگی باید صد ساله فکر کرد. مقام‌معظم رهبری می‌گوید جامعه دینی جامعه‌ای است که بتوانند پرسش‌ها و پاسخ‌هایش را با قرآن شکل بدهد. ما فکر می‌کردیم مگر می‌شود با قرآن حرف زد مثل فضه کنیز حضرت فاطمه (س) ولی من این را به چشم خودم دیدم. محمدحسین طباطبایی وقتی پنج ساله بود هر سوالی از او می‌کردند با قرآن جواب می‌داد. مقام معظم رهبری می‌فرمایند جامعه دینی باید این‌طوری باشد.

او اضافه کرد: ما به مردم می‌گوئیم بیایید قرآن یاد بگیرید و این یادگیری از قرائت شروع می‌شود. قاری، کارش زیبا خواندن است. وقتی قرآن زیبا خوانده شد شوق شنیدن آن زیاد می‌شود. نتیجه بیشتر شنیدن هم آشنایی با عبارات و جملات قرآنی و حفظ آن‌ها است. پس تلاوت قرآن در بهترین نقطه نشسته‌است. زیبا بخوانیم که مردم بیشتر بشنوند و حفظ شوند تا قرآن وارد سبک زندگی‌شان شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار