نورا گفت: با توجه به میزان کاهش بارندگی کشاورزان باید نسبت به مدیریت سطح زیرکشت و همچنین استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و یا محصولاتی که آب کمتری مصرف می کنند اقدام کنند.

مدیریت سطح زیر کشت کشاورزان برای گذر از خشکسالی/ دامداران با قرارداد با کشاورزان به فکر تامین علوفه باشند

به گزارش گلستان ۲۴؛ «غلامعلی نورا» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: شرایط خاص آب و هوایی به ویژه در شهرستان های شمالی و گنبدکاووس حاکم است و براساس آن کاهش میزان بارندگی را شاهد هستیم.

 

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: کاهش بارندگی و افزایش دما و افزایش تبخیر نشان می دهد که میزان رطوبت خاک کاهش می یابد و لذا کشاورزانی که توانایی دارند نسبت به آبیاری مزارع خود اقدام کنند.

 

نورا یادآور شد: امسال نسبت به سال گذشته افزایش 40 تا 50 هزار هکتاری آبیاری را در سطح شهرستان گنبدکاووس شاهد بودیم و هنوز نیز بخش زیادی از اراضی نیاز به آبیاری دارد که کشاورزان باید در دستور کار قرار دهند.

 

وی به کاهش آب سدها و آب بندان ها اشاره کرد و گفت: مسئولان استان در این رابطه هشدارهای لازم را صادر کردند و لازم است که کشاورزان هم مدیریت سطح کشت داشته باشند.

 

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس تاکید کرد: با توجه به کاهش ذخیره سازی آب در آب بندان ها حتما کشاورزان ذی نفع باید نسبت به کاهش سطح زیر کشت اقدام کنند و همچنین نسبت به استفاده از محصولات مقاوم به خشکی و یا محصولاتی که آب کمتری مصرف می کنند اقدام کنند.

 

نورا بیان کرد: شاهد همراهی کشاورزان  هستیم و برخی از کشاورزان که در سال های گذشته کشت شالی داشتند امسال به سمت کشت پنبه روی آوردند.

 

وی به تامین علوفه برای دامداری ها اشاره کرد و ابراز داشت: به بازاریاب ها و دامداران  توصیه می کنیم که با کشاورزانی که امکانات آبی دارند قرارداد ببندند و خیال آنها از بابت تامین علوفه راحت شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار