مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشاورزان و باغداران استان با بررسی مزارع پنبه وسویا و مشاهده آفت، نسبت به کنترل آن اقدام کنند.

هشدار به باغداران و کشاورزان گلستانی/ مبارزه شیمایی برای کنترل آفت انجام شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، در مورد آفت مزارع پنبه و سویا گفت:تله‌های فرمونی نصب شده در مزارع پنبه در برخی نقاط استان مانند علی آباد، رامیان و مناطق همجوار گرگان تا کردکوی افزایش شکار شب پره کرم قوزه نشان می‌دهد بنابراین نسبت به دریافت تریکوکارت و نصب آن‌ها در مزرعه اقدام شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه در برخی مناطق به خصوص در گرگان، علی آباد، گالیکش، آق قلا و گمیشان تخم ریزی شب پره کرم قوزه بیش از حد مشاهده شده و جمعیت لارو نیز در در این شهرستان‌ها بالاست، از این رو شاهد تداخل نسل در هفته آینده خواهیم بود.

این مقام مسئول افزود:براین اساس، مبارزه شیمیایی با سموم موثر و مجاز به همراه کمی روغن‌های سیتوویت توصیه می‌شود تا در اثر بارندگی‌های احتمالی ماندگاری بیشتری روی سطح گیاه داشته باشند.

او با بیان اینکه آفات مکنده و زننده شامل تریپس، شته، زنجرک و سنک در تمامی نقاط استان به شدت و ضعف دیده می‌شوند افزود: سنک، زنجرک و تریپس در شمال و غرب استان بیشتر بوده و عسلک و شته در شرق و مرکز هم فراتر از حد آستانه در حال فعالیت هستند.

حق نما افزود: بنابراین برای مبارزه شیمیایی با سموم مکنده کش، کاربرد آب بیشتر از معمول به دلیل گرمای هوا و رشد بوته‌ها توصیه می‌شود.

او گفت: در مورد سویا، کنه تارعنکبوتی بیشتر در شمال و شرق استان فعال بوده و حاشیه‌های مزارع را آلوده کرده است و در صورت انتشار آلودگی به درون مزرعه با مشورت کارشناسان حفظ نباتات یا کلینیک‌های گیاهپزشکی کنترل شیمیایی صورت گیرد.

حق نما افزود: در باغات، با افزایش میزان شکار مگس میوه مدیترانه‌ای در تله‌های فرمونی نصب شده در باغات در هفته جاری به خصوص در بندر گز لزوم توجه هر چه بیشتر باغداران عزیز به توصیه‌های شبکه پایش ضروریست.

او گفت: اقداماتی مانند، جمع آوری و امحاء میوه‌های ریخته شده روی زمین، خاکورزی سطحی خاک به خصوص اطراف درختان، افزایش تعداد تله‌های فرمونی و جلب کننده در باغاتی که آلودگی آن‌ها تایید شده است نیز انجام شود.

حق نما گفت: همچنی

 

ارسال نظر

آخرین اخبار