رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس گفت که در راستای انتخاب گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش، یادمان فرش دستباف ترکمن در میدان ۱۷ شهریور این شهر نصب می‌شود.

یادمان فرش ترکمن در گنبدکاووس نصب می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ مریم آق‌آتابای روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از انتخاب گنبدکاووس به عنوان شهر ملی فرش درسال ۹۶، برنامه ریزی برای تهیه یادمان فرش دستباف ترکمن متناسب با فرهنگ مردم این دیار و نصب آن در یکی از میادین اصلی این شهر انجام گرفت.

وی افزود: طرح مطالعات و طراحی المان فرش، براساس نقش مایه فرش ترکمن توسط جمعی از متخصصان این حوزه در استان گلستان و گنبدکاووس انجام شد و برای تعیین مکان مناسب به شهرداری ارجاع گردید.

استان گلستان از دیرباز مهد تولید صنایع دستی از جمله فرش دستباف ترکمن است که نقوش این فرش، اصیل ذهنی یا حفظی بافت است و زنان ترکمن در تولید این دستباف، آرمان‌ها و اندیشه‌هایشان را با رنگ‌های دلخواه بر روی تار قالی گره می‌زنند تا تابلویی زیبا و مانا پیش روی بینندگان قرار دهند.

بر روی فرش دستباف ترکمن بیش از ‎ ۸۱۱ طرح و نماد بافته می شود.

طرح‌هایی که ترکمن‌ها در بافت فرش به کار می‌برند، بیشتر شکسته و هندسی و شبیه طرح‌های بخارایی است که به آن "آخال" می‌گویند، زمینه این نوع قالی‌ها مزین به کتیبه‌ها و یا قاب‌های لوزی شکل است که به کمک خطوط متقاطع به هم ارتباط یافته‌اند.

مهمترین نقوش و گل‌هایی که در بافته‌های ترکمن مورد استفاده قرار می‌گیرد، عبارت از "ماری گل، ناب گل، قفسه گل، درناق گل، تکه گل، انسی، قزل ایاق، تونیک گل، قوش گل، آوغان گل، تاج خروز، پنجاراگل، آق نقش، گل پنجه، ارساری گل، دالی و بشیر" است.

فرش‌های ترکمن در اندازه‌های بین یک تا ۱۲ متر مربع و در رنگ‌های قرمز لاکی، آبی سرمه‌ای، سبز پررنگ، سفید و بژ بافته می‌شود و رنگ‌هایی که اینک به فرش دستباف ترکمن اضافه شده شامل طوسی، دارچینی، عبایی، قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای تیره، طلایی، نخودی و آبی آسمانی است.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی این شهرستان را بسیار بالا دانست و گفت: استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها باید با همکاری و همراهی همه ادارات و نهادها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و فعالان این حوزه، مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

امانقلیچ شادمهر، تنوع اقوام، گویش‌ها، آداب و رسوم، پوشاک و موسیقی، پیشینه تاریخی و تمدنی و سکونت مردمانی از کشورهای آسیای میانه در گنبدکاووس را از ظرفیت‌های مهم فرهنگی این شهرستان برشمرد و افزود: با این ظرفیت‌ها می‌توان گنبدکاووس را به یک جهان‌شهر تبدیل کرد و از مزایای مختلف آن به‌ویژه اقتصادی و اشتغالزایی آن بهره برد.

وی اضافه کرد: این ظرفیت‌ها همچنین گنبدکاووس را به دانشگاهی بزرگ برای جامعه شناسی اقوام ایران تبدیل کرده است و این شهرستان می‌تواند مرکز مطالعات آسیای میانه قرار گیرد.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۷۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار