استاندار گلستان گفت: امیدواریم با افتتاح پروژه «لندفیل» آزادشهر، دیگر شاهد بوی نامطبوعی که طی سالیان گذشته موجب آزار مردم شهرستان آزادشهر می‌شده است، نباشیم.

کاهش بوی نامطبوع و آزاردهنده آزادشهر با افتتاح پروژه «لندفیل»

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، به مناسبت روز زمین پاک و در مراسمی با حضور استاندار گلستان، پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های استان در مجموع با اعتبار ۱۱۱ میلیارد ریال در شهرستان آزادشهر به صورت متمرکز افتتاح شد.

 هادی حق‌شناس در این مراسم اظهار کرد: خوشبختانه سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های استان اقدامات بسیار خوبی را در راستای دفن بهداشتی زباله در دو سایت شرقی و غربی استان انجام داده و در دست انجام دارد.

استاندار گلستان افزود: در ۶۰ درصد روستاها و همه شهرهای استان، زباله به صورت مکانیزه جمع‌آوری و پس از تفکیک، مابقی به صورت بهداشتی دفن خواهند شد.

* بهره‌برداری از بزرگترین مرکز دفن بهداشتی پسماندهای شهری در شمال کشور با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن

حق‌شناس گفت: امیدواریم با افتتاح پروژه «لندفیل» آزادشهر، دیگر شاهد بوی نامطبوعی که طی سالیان گذشته موجب آزار مردم شهرستان آزادشهر می‌شده است، نباشیم.

لازم به ذکر است،  پروژه‌هایی که در این مراسم به بهره‌برداری رسید، شامل بزرگترین مرکز دفن بهداشتی پسماندهای شهری در شمال کشور با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن و با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال است.

* افتتاح اولین و بزرگترین «لندفیل» مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری سایت شرقی استان در ابعاد ۱۲ هزار متر مکعب با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال

همچنین «لندفیل» مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری سایت غربی استان در ابعاد ۱۲ هزار مترمکعب و با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال و اولین و بزرگترین «لندفیل» مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری سایت شرقی استان در ابعاد ۱۲ هزار متر مکعب با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

 ساماندهی و ساخت سکوی انتقال شهر کلاله با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال، خرید ماشین‌آلات سنگین برای ساماندهی مراکز دفن در دو سایت غرب و شرق استان با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال و خرید دو دستگاه سیمی تریلر برای حمل پسماندهای خانگی در شهرهای بندرگز و علی‌آبادکتول با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های افتتاح شده در این روز توسط استاندار گلستان بود.

لازم به ذکر است «لندفیل» یا خاک چال به گودال یا محلی گفته می‌شود که انواع زباله و پسماند به آنجا منتقل و دفن می‌شوند. استفاده از «لندفیل» برای دفن زباله‌ها یک روش بسیار قدیمی، ارزان و رایج در سراسر جهان بوده است. با اینحال در روزگار کنونی که احجام بسیار زیادی از زباله در جوامع بشری تولید می‌شود، دفن زباله در «لندفیل» به تنهایی نمی‌تواند راهکار مدیریتی مناسبی باشد.

مطابق مباحث مدیریت پسماند، دفن پسماند آخرین راهکار است و پیش از آن لازم است به مباحثی چون اجتناب از تولید پسماند و تفکیک پسماند از مبدا توجه کافی شود، حال چنانچه همه از اقدامات انجام شد و سوزاندن زباله‌ها هم توجیه اقتصادی و محیط زیستی نداشت دست آخر باید سراغ «لندفیل» و دفن زباله ها رفت. تازه در این مرحله هم کار همچون گذشته‌های دور ساده نیست چراکه در زمان کنونی لندفیل‌ها باید دارای سامانه زهکشی شیرابه و لایه‌های نفوذناپذیر در کف و دیواره‌ها باشند تا آب‌های زیر زمینی توسط شیرابه خروجی از زباله‌ها آلوده نشوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار