معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی گلستان با اشاره به فرارسیدن فصل گرما نسبت به احتمال سرایت و انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان از طریق گزش کنه، تماس مستقیم با خون یا لاشه حیوان آلوده به انسان سالم از جمله بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو هشدار داد.

هشدار دامپزشکی نسبت به احتمال شیوع تب کریمه کنگو در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی اداره‌ کل دامپزشکی گلستان، محسن الوند اظهار داشت: رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی پرورش دهندگان دام احتمال انتقال این بیماری از دام به انسان و گسترش آن را افزایش می‌دهد و از آنجا که گلستان یکی از قطب‌های پرورش و تولیدات دامی است؛ این آسیب جدی تر به نظر می‌رسد.

وی بیان کرد: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو ذبح دام در کشتارگاه و تهیه گوشت از قصابی‌های معتبر است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گلستان افزود: دامداران ، روستاییان و سایر افرادی که در تماس مستقیم با دام هستند، باید به طور ویژه دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

الوند ادامه داد: شهروندان گوشت‌های بدون برچسب و مهر دامپزشکی نخرند و پس از خرید گوشت دست کم ۲۴ ساعت در یخچال و دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری کرده و سپس مصرف کنند.

تب کریمه کنگو با ویروس منتقل می شود، این بیماری نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه شبه‌جزیره‌ای در اوکراین مشاهده شد، سپس در سال ۱۹۶۹ در کشور کنگو هم جان چند انسان را گرفت.

تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خون ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود.

اقتصاد گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت، بیشتر بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار