رئیس انجمن ویروس شناسی ایران معتقد است هر واکسنی که به تأیید وزارت بهداشت رسیده حتی اگر ایمنی بخشی آن ۵۰ تا ۶۰ درصد هم باشد، مردم تزریق کنند چون واکسیناسیون تا ۱۰۰ درصد جلوی مرگ و میرهای ناشی از کرونا را می‌گیرد.

 آیا واکسن‌ها بر روی جهش‌های جدید ویروس کرونا اثر دارد؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، حدود یک سال و نیم از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد، ویروسی که خیلی زود همه مردم دنیا را درگیر کرد و جان میلیون‌ها نفر را گرفت. کمتر کسی تصور می‌کرد یک ویروس بتواند در مدت کوتاهی با جهش‌های مکرر، کام دنیا را تلخ کرده و خسارت‌های هنگفت به بخش سلامت، اقتصاد و صنعت و غیره وارد کند.

نخستین بار ویروس کرونا در چین اطلاع رسانی شد و بعد از مدت کوتاهی نوع جهش یافته انگلیسی، هندی، برزیلی، آفریقای جنوبی و غیره به ثبت رسید. موتاسیون‌هایی که در اغلب آنان قدرت سرایت و انتقال بیماری و کشندگی چند برابر افزایش یافته است.

حالا با تولید واکسن در جهان و از جمله کشورمان و واکسیناسیون بخشی از جامعه، امیدها برای به زانو درآوردن کرونا بیشتر شده است اما آیا واکسن‌ها بر انواع جهش یافته ویروس هم اثر دارند؟

موضوعی که علیجان تبرایی، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهار داشت: ویروس‌ها به دلایل مختلف دچار جهش می‌شوند، بخشی از آن جهش خود به خودی است که در زمان تکثیر و افزایش تعداد ویروس‌ها رخ می‌دهد و به طور طبیعی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: پیش از این گفته می‌شد ویروس کرونا 4 تا 6 برابر کمتر از آنفلوآنزا جهش پیدا می‌کند اما مطالعات نشان داده که در یک فرد آلوده، میزان جهش بیشتر از این دفعات است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه ویروس‌ها از جمله کرونا مدام خود را برای آسیب زدن به سیستم ایمنی میزبان تغییر می‌دهند، گفت: وقتی فردی آلوده به ویروس می‌شود، سیستم ایمنی بدن او به طور طبیعی با آن مقابله می‌کند اما ویروس به واسطه هوشمندی‌اش مدام در حال تغییر است تا بتواند در مقابل سیستم ایمنی بدن واکنش نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: این جهش‌هایی که از آن صحبت می‌شود در اصل همین تغییراتی است که ویروس به خود می‌دهد. هرچقدر چرخش ویروس در طبیعت، انسان، حیوانات و غیره بیشتر باشد، تنوع و سرعت تکثیر ویروس و در نهایت جهش‌های آن بیشتر می‌شود.

تبرایی گفت: با توجه به اینکه ده ها میلیون نفر از مردم دنیا درگیر این ویروس شده‌اند به همان اندازه جهش‌های جدید نیز شکل گرفته است. البته این به آن معنا نیست که یک نوع جهش الزاما از یک کشور دیگر وارد منطقه‌ای شده باشد. در کشور ما با توجه به قومیت‌ها و نژادها و ژنتیک مختلفی که وجود دارد و همچنین گردش ویروس به علت مسافرت‌ها، ممکن است درگیر جهش‌های جدیدی از کرونا شویم.

وی درباره اینکه آیا جهش‌های دیگر ویروس کرونا قابل پیش بینی است یا نه، اظهار داشت: بخشی از این موضوع قابل پیش بینی نیست اما با استفاده از علومی مانند بیوانفورماتیک، تغییرات ویروس بررسی و تا حدودی جهش‌های بعدی پیش بینی می‌شود.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران گفت: جهش‌های ویروس ممکن است هم مضر و هم مفید باشند، شاید در زمانی که از پیک بیماری عبور می‌کنیم و تعداد مبتلایان و موارد مرگ و میر کمتر می‌شود یا خاموشی پاندمی را داریم، درگیر جهش‌های مفید ویروس شده باشیم.

وی تصریح کرد: وقتی گردش ویروس را کم کرده و مانع انتشار آن شویم، کمک می‌کنیم تا احتمال جهش‌های بعدی کمتر شود. همانطور که در یکسال اخیر کیت‌های تشخیص را بیشتر و دقیق‌تر کردیم، برخی داروهای اثرگذار بر کاهش عوارض بیماری را تولید کرده و اطلاعات ما بیشتر شده و مدیریت یک فرد بیمار هم برای ما راحت‌تر شده است، می‌توانیم در کنترل ویروس هم موفق باشیم.

تبرایی افزود: شاید تعداد جهش‌های ویروس کرونا بیشتر از این تعداد باشد چون برخی کشورها گزارش‌های مربوط به کرونا را منتشر نمی‌کنند اما امروز فقط تعدادی از جهش‌های کرونا که برجسته شده است را می‌شناسیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نگرانی‌های ما این است که این ویروس به واسطه جهش‌هایی که در آن ایجاد می‌شود، به ایمنی بدن که ناشی از تزریق واکسن یا عفونت‌های مجدد باشد، آسیب بزند و ممکن است کارآیی و اثرگذاری واکسن را کاهش دهد.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران گفت: واکسنی که حتی عوارض جانبی حاد ندارد یا تا 50 و 60 درصد ایمنی ایجاد می‌کند را هم مردم تزریق کنند چون تا 100 درصد جلوی مرگ و میرها را می‌گیرد و تا حدود 90 درصد هم شدت بیماری زایی را کم می‌کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار