رئیس انجمن ویروس شناسی ایران گفت: شیوع کرونای انگلیسی ممکن است طرح واکسیناسیون را دچار چالش کند.

 شیوع کرونای انگلیسی واکسیناسیون را دچار چالش می کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر علیجان تبرایی شامگاه یکشنبه در گفتگوی خبری اظهار کرد: برابر پایش های آزمایشگاه کرونای استان اولین فرد مبتلا به کرونای انگلیسی روز یکشنبه در استان شناسایی شد که خوشبختانه شرایط عمومی مناسبی دارد.

وی افزود: مشخصه این ویروس قدرت انتقال پذیری بیش از ۳۰ الی ۵۰ درصد نسبت به کرونای معمولی بوده و ممکن است افراد با سنین پایین را هم درگیر کند.

تبرایی با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون در کشور، گفت: شیوع این ویروس می تواند نگرانی‌هایی در مورد واکسیناسیون ایجاد کند زیرا ویروس در تاریخچه خود مقاومت هایی را در شرایط مختلف داشته و ممکن است و در اینجا هم مشکل‌ساز شود.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران بیان کرد: لذا به مردم توصیه می‌شود تا با رعایت پروتکل ها زنجیره انتقال ویروس را قطع کرده و هرچه بتوانیم شرایط را برای جلوگیری از گسترش ویروس مهیا کنیم می توانیم به کنترل آن کمک کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ویروس از طریق مسافران وارد کشور شده باشد اما اطلاعات کاملی از ژنوم سویه های در حال گسترش در کشور نداریم و ممکن است تغییرات ژنومیک هم در سویه های داخل کشور اتفاق افتاده باشد.

تبرایی تصریح کرد: آمار دقیقی و مستندات علمی قوی هم در خصوص درصد مرگ و میر کرونای انگلیسی موجود نیست اما تغییرات و شرایط جدید به ما این آموزش را داده که باید توجهات خود را بیشتر کرده زیرا ممکن است ویروس ما را دستخوش آسیب کند و با توجه به شرایط آخر سال باید پروتکل ها را بیشتر رعایت کرده و از حضور در تجمعات پرهیز کنیم.

وی گفت: هیچ تفاوتی بین رعایت پروتکل‌ها بین کرونای معمولی و انگلیسی وجود ندارد و استفاده از دو ماسک در اماکن پرخطر توصیه می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار