پس از حدود ۲ هفته روند کاهشی تعداد بیماران کرونایی در گلستان در یکی دو روز اخیر بار دیگر تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان افزایشی شد.

 آتش زیرخاکستر کرونا در استان گلستان دوباره شعله‌ور می‌شود؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از سنیم از گرگان، هرچند گلستان مانند برخی مناطق دیگر کشور ماه‌های پایانی سال را با آرامشی نسبی سپری می‌کرد اما تصمیمات ضد و نقیض ستاد کرونا، عدم محدودیت و ممنوعیت سفرهای نوروزی، عدم نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و غیره سبب شد آتش کرونا دوباره شعله‌ور شود.

در حالیکه تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان به 180 نفر رسیده بود، به عللی که اشاره شد و البته سهل انگاری عده‌ای از مردم در نادیدن گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در مدت کوتاهی به 700 نفر رسید.

برای مهار و کنترل موج چهارم کرونا که با آزادسازی سفرهای نوروزی خیلی زود خود را نشان داد، بار دیگر محدودیت فعالیت اصناف اجرا شد. محدودیت‌های سراسری که هرچند توانست در کاهش شیوع کرونا موثر باشد اما خسارت‌های سنگینی هم به واحدهای صنفی وارد کرد.

با هشدارهای مکرر و رعایت جمع بیشتری از مردم، موج چهارم شیوع کرونا هم براساس آمارها فروکش کرد و روند شیوع و بستری بیماران کرونایی در استان نزولی شد.

سیر کاهشی تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی استان حدود 2 هفته ادامه داشت اما از روز پنج شنبه بار دیگر آمارها صعودی شده است.

این نگرانی وجود دارد که آتش زیر خاکستر کرونا بار دیگر شعله‌ور شود و افراد بیشتری را قربانی کند.

با اینکه ممنوعیت و محدودیت سفر در تعطیلات عید فطر اعمال شد اما باز بودن تفرجگاه‌ها و عدم نظارت در این زمینه سبب حضور جمع کثیری از شهروندان در عرصه‌های جنگلی و تفریحی شد.

در یکی دو روز اخیر با اتفاقاتی که رخ داد و با دورهمی‌هایی که به مناسبت عیدفطر برگزار شد، آمارها افزایشی شده است.

طبق اعلام علی متکی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گلستان روز پنج شنبه گذشته 322 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری بودند که این تعداد روز گذشته به 336 نفر افزایش یافت.

وی گفت: تعداد این بیماران در حال حاضر به 343 نفر افزایش یافته است و امیدواریم مردم استان بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم از موج چهارم کرونا عبور کنیم.

همچنین بنا براعلام دانشگاه علوم پزشکی استان اکنون 71 بیمار در آی سی یو تحت مراقبت ویژه قرار دارند و 24 بیمار نیز به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

از ابتدای شیوع کرونا تا کنون نیز 30 هزار و 85 بیمار مبتلا به کرونا در استان پس از بهبودی از مراکز درمانی استان ترخیص شده‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین اعلام کرده که کلاله به عنوان تنها شهرستان قرمز، وارد وضعیت زرد شده است.

متکی اعلام کرد: شهرستان‌های بندرگز، کردکوی، گرگان، علی آبادکتول، مینودشت و گالیکش در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند. همچنین شهرستان‌های بندرترکمن، گمیشان، آق قلا، رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس، کلاله و مراوه تپه هم در وضعیت زرد هستند.

54.2 درصد مبتلایان به کرونا در استان بالای 55 سال هستند و 39.1 درصد نیز بین 15 تا 55 سال سن دارند. همچنین سن 6.7 درصد مبتلایان به کرونا نیز کمتر از 15 سال است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خودداری از برگزاری و حضور در تجمعات مهم‌ترین توصیه تا واکسیناسیون عمومی شهروندان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار