احمدی با بیان اینکه ۹۱ درصد روستاهای گلستان تحت پوشش اینترنت هستند، گفت: در تلاش هستیم که تا پایان سال ۱۰۰ درصد روستاهای گلستان پوشش اینترنت داشته باشند.

پوشش اینترنت در تمامی روستاهای گلستان تا پایان سال/ پایش حریق هوشمند در پارک ملی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، توسعه بستر اینترنت و فناوری باعث شده که امروز به عصر جدیدی وارد شویم که در آن بسیاری از مسافت ها برای اجرای کارهای مختلف که در گذشته مشمول وقت و هزینه زیادی بود برداشته شده است.

 

امروزه تنها با یک اپلیکیشن می توانیم محصول دلخواه خود را حتی در دور دست ترین نقطه کشور و جهان پیدا کنیم و سفارش دهیم و یا با استفاده از هوش مصنوعی اشیاء را به حرکت درآوریم و توسعه این فضای هوشمند در آینده شاید خارج از قدرت درک ما باشد.

 

امروزه بسیاری از مشاغل گوش به زنگ کاربرانی هستند که از طریق تلفن همراه خود خدماتی یا محصولی را سفارش می دهند و تصور کردن دنیایی بدون اینترنت یا شبکه های اجتماعی شاید برای هر یک از ما بسیار سخت باشد.

 

27 اردیبهشت روز جهانی روز ارتباطات و فناوری باعث شد که نظرات و مسائلی مثل دسترسی مردم به اینترنت در استان گلستان، دغدغه های روستائیان برای دسترسی به اینترنت و شبکه شاد و میزان دسترسی دانش آموزان به اینترنت را از «محمد احمدی» مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گلستان جویا شویم.

 

*سیر تحول اینترنت و فناوری را در سال های اخیر و ایام اپیدمی کرونا چگونه دید؟

در بستر ارتباطی یک سری اپلیکیشن و پلتفرم ها مثل پیام رسان ها تحول زیادی در زندگی افراد و کسب و کار گذاشته است.

 

کرونا با وجود مشکلات زیادی که به وجود آورد باعث شد که شتاب زیادی در عرصه استفاده از دیجیتال داشته باشیم، پهنای باند استان گلستان نسبت به قبل از اپیدمی کرونا سه برابر شده است و شاید در حالت عادی پنج سال آینده به این نقطه می رسیدیم.

 

در تمامی شهرهای استان اینترنت نسل سه و چهار که جزو اینترنت پرسرعت محسوب می شود وجود دارد، شاید گلایه هایی باشد که نسبت به اینترنت نسل دوم در برخی نقاط با مشکل رو به رو هستیم و تلاش ما بر افزایش کیفیت ارائه خدمات است.

 

خوشبختانه شهرهای ما در طول چند سال گذشته به این نقطه رسیدند و در حال بروزرسانی امکانات و تجهیزات خود هستیم که از نظر کمیت نیز آن چیزی که شایسته خدمت به مردم است را ارائه کنیم.

 

پس از شیوع ویروس کرونا چه ظرفیت هایی به وجود آمد؟

در حال حاضر 95 درصد روستاهای استان گلستان پوشش ویس و مکالمه دارند و 91 درصد روستاها نیز دسترسی به اینترنت دارند و باید تلاش کنیم که کیفیت دسترسی مردم به اینترنت را افزایش دهیم.

 

تمامی دانش آموزان حق دارند از این ظرفیت اینترنت برای ادامه تحصیل خود استفاده کنند و در برنامه ششم توسعه با وجود اینکه پوشش اینترنت در روستاهای استان 80 درصد در نظر گرفته شده بود ولی توانستیم فراتر از آن عمل کنیم ولی باز هم تقاضای زیادی به دلیل کرونا و نظام آموزش مجازی وجود دارد.

 

در روزهای اخیر در شهرستان آزادشهر توانستیم یک سایت راه اندازی کنیم که چند روستا را تحت پوشش خود قرار داده است و وظیفه دولت است که اینترنت را به برخی از نقاط به ویژه روستاها برساند.

 

تحریم های ظالمانه مشکلاتی برای ما پیش آورده و تلاش خواهیم کرد که تا پایان سال بتوانیم به مرز 100 درصد پوشش اینترنت در روستاها برسیم.

 

*در حوزه دولت الکترونیک چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در حوزه دولت الکترونیک کارگروهی در استان شکل گرفته و دبیری آن برعهده ما نهاده شده و تلاش می کنیم دستگاه های اجرایی براساس دستو العمل های بالادستی خدمات خود را به صورت برون سپاری واگذار کنند.

 

این برون سپاری یا ازطریق فضای مجازی و یا از طریق دفاتر پیشخوان دولت صورت می گیرد، 170 دفتر پیشخوان شهری و 330 دفتر آی.سی.تی روستایی داریم که به نمایندگی از دستگاه هایی که خدمات خود را برون سپاری کردند به مردم ارائه خدمت می دهند.

 

وقتی زیرساخت های ارتباطی تشکیل می شود باید بتوانیم کسب و کارها را رونق بدهیم تا برای استان ارزش افزوده ای ایجاد شود و با وجود اینکه ماموریت اصلی وزارت ارتباطات در این زمینه نیست اما تلاش کردیم با تسهیلات به توانمندسازی و پایداری مشاغل نیز کمک کنیم.

 

*کرونا باعث شد که تقاضای زیادی برای استفاده از شبکه اجتماعی به ویژه شبکه شاد برای دانش آموزان به وجود بیاید، در این زمینه و همراهی با نظام آموزشی چه اقداماتی اتفاق افتاده است؟

استفاده از پهنای باند در شبکه شاد رایگان است و گاها اعتراضی می شود که هزینه های کسر می شود این عمدتا به دلیل استفاده گوشی همراه از سایر برنامه هایی است که بر روی وگوشی های همراه نصب شده است.

 

تمام دغدغه و هم و غم ما این است که شرایطی فراهم کنیم که تمامی روستاهای کم جمعیت و دور افتاده ای که به اینترت دسترسی ندارند به بستر اینترنت دسترسی داشته باشند تا دانش آموزی به دلیل دور افتاده بودن از تحصیل محروم نمانند.

 

*چه اقدامات جدیدی در حوزه فناوری و ارتباطات در استان می توانیم در بستر دیجیتال انجام دهیم؟

عصر تحول دیجیتال است و وقتی صحبت تحول دیجیتال می کنیم باید تحول اساسی در همه بخش ها و حوزه ها رقم بخورد، باید در همه بخش ها حوزه کشاورزی، فرهنگ و هنر و غیره اگر می خواهیم بهره وری را افزایش دهیم از بستر فضای دیجیتال استفاده کنیم.

 

باید سعی کنیم به سمت مدیریت و حکمرانی هوشمند برویم و شهرداری می تواند بحث شهر هوشمند را ارائه کند و در حوزه محیط زیست می توانیم از تجهیزات نوین استفاده کنیم و در آینده نزدیک در این راستا با حضور وزیر ارتباطات به استان پایش حریق هوشمند را در پارک ملی گلستان افتتاح خواهیم کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار